آغاز رای گیری در انتخابات سراسری مجلس پاکستان

آغاز رای گیری در انتخابات سراسری مجلس پاکستان
چهارشنبه 3 مرداد 1397 - 09:17

انتخابات مجالس ملی و ایالتی پاکستان امروز چهارشنبه با حضور قشرهای مختلف مردم و به منظور تعیین سرنوشت دولت آتی این کشور، زیر نظر شدیدترین تدابیر امنیتی آغاز شد.

العالم - آسیا

بیش از 370 هزار نیروی ارتش در کنار ده ها هزار نیروی پلیس، سپاه مرزی و یگان ضدتروریسم انتخابات امروز پاکستان را در شهرهای سراسر این کشور زیر نظر تدابیر شدیدامنیتی خود قرار می دهند.

بیش از 105 میلیون پاکستانی واجد رای امروز با هدف تعیین سرنوشت کشور خود، انتخاب دولت جدید این کشور برای پنج سال آینده و امید به پایان یافتن مشکلات کشور به حوزه های اخذ رای مراجعه کرده و رای خود را به صندوق می اندازند.

رای گیری امروز ساعت 8 صبح به وقت محلی در نقاط مختلف پاکستان با حضور گسترده مردم این کشور و نظارت ناظران داخلی و خارجی آغاز شد و اخذ رای تا ساعت 18 عصر امروز ادامه دارد.

هر حزب سیاسی که قرار است حاکمیت و قدرت را در پاکستان برای پنج سال آینده برعهده گیرد با چالش قابل توجهی از سوی رقبای سیاسی روبرو است.

در بیش از 70 سال گذشته یعنی از سال 1947 که پاکستان استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد تاکنون که حکومت این کشور بین نهادهای نظامی و غیرنظامی دست به دست شده، برای دومین بار است که یک حکومت غیرنظامی توانسته است دوران خود را به پایان برساند.

انتقال مسالمت آمیز قدرت به دولت منتخب بعدی برای دومین بار در تاریخ 71 ساله پاکستان صورت می گیرد، این تحول پس از اتمام دوره تصدی دولت های پیشین حزب مردم و حزب مسلم لیگ نواز انجام می شود و می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در تاریخ سیاسی پاکستان دیده شود.

مردم پاکستان امروز همزمان نمایندگان دو مجلس 'ملی (فدرال) و مجالس ایالتی در پنجاب، سند، بلوچستان و خیبرپختونخواه را انتخاب می‌کنند.

کمیسیون انتخابات پاکستان نیز روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد:در مجموع 12 هزار و 570 نامزد انتخاباتی برای کسب 849 کرسی مجالس ملی و ایالتی این کشور رقابت می کنند و در این دور از انتخابات پاکستان تقریبا یکصد و پنج میلیون شهروند (مرد و زن) واجد شرایط برای رای دادن هستند.

این کمیسیون افزود:سرنوشت 9 کرسی مجالس ملی به دلیل کشته شدن نامزدهای انتخاباتی درپی حملات تروریستی یا نقض قوانین انتخاباتی، در حوزه های انتخاباتی پس از انتخابات عمومی مشخص می شود.

حدود سه هزار و 450 نفر برای راهیابی به مجلس ملی این کشور که دارای ۳۴۲ کرسی است ثبت‌نام کرده‌اند، ۲۷۲ عضو این مجلس به صورت مستقیم انتخاب می‌شوند و ۱۰ کرسی به اقلیت‌ها و ۶۰ کرسی نیز به زنان اختصاص داده شده است.

همچنین، هشت هزار و 400 نامزد دیگر در چهار ایالت پاکستان نیز برای دستیابی به ۵۷۷ کرسی مجالس ایالتی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

شبکه های مختلف خبری پاکستان نیز امروز با پخش برنامه های زنده از محل حوزه های اخذ رای در شهرهای مختلف این کشور شهروندان را برای شرکت گسترده تر در انتخابات و استفاده از حق رای خود ترغیب می کنند.

بنا بر این گزارش، امروز بسیاری از شخصیت های سیاسی و نظامی پاکستان از جمله ژنرال 'قمر جاوید باجوا' فرمانده ارتش، قاضی 'ثقاب نثار' رییس دیوان عالی، 'عمران خان' رهبر حزب تحریک انصاف، 'آصف علی زرداری' سرپرست حزب مردم، 'شهباز شریف' رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز و بسیاری دیگر از رهبران سیاسی این کشور نیز رای خود را در کنار هواداران حزبی به صندوق انداختند.

تشدید خشونت ها در سراسر پاکستان به ویژه تهدیدهای اخیر گروه های تروریستی، بر اجرای دقیق و در فضای امن انتخابات سایه سنگینی افکنده است.

در جریان بمب گذاری های انتحاری، انفجارها و حملات تروریستی در شهرهای مختلف پاکستان در روزهای اخیر ده ها نفر از جمله 3 نامزد انتخاباتی کشته و صدها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

گروه های تروریستی داعش و تحریک طالبان پاکستان، مسوولیت بسیاری از این حملات و عملیات تروریستی را بر عهده گرفتند.

'بابر یعقوب' دبیر کمیسیون انتخابات پاکستان اعلام کرد:این کمیسیون مقدمات برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در تمامی مناطق پاکستان بطور همزمان را آماده کرده است.

دهها حزب سیاسی و مذهبی از جمله شیعیان پاکستان در این دوره از انتخابات سراسری شرکت کردند، با این حال ناظران سیاسی و رسانه های پاکستان رقابت اصلی را بین سه حزب برجسته این کشور شامل حزب جنبش عدالت(تحریک انصاف) به سرپرستی عمران خان، حزب مسلم لیگ شاخه نواز به ریاست شهباز شریف و حزب مردم به ریاست بلاول بوتو زرداری و آصف علی زرداری می دانند.

شاه محمود قریشی وزیر سابق امور خارجه پاکستان و از رهبران ارشد حزب عمران خان که از حوزه انتخاباتی شهر مولتان در انتخابات مجلس ملی شرکت می کند مدعی شد که حزب تحریک انصاف با کسب دو سوم کرسی مجلس ملی، دولت آتی پاکستان را تشکیل خواهد داد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها