تظاهرات اردنی ها در اعتراض به خرید گاز از رژیم صهیونیستی

تظاهرات اردنی ها در اعتراض به خرید گاز از رژیم صهیونیستی
چهارشنبه 3 مرداد 1397 - 19:37

اردنی ها در اعتراض به اقدام دولت برای خرید گاز از رژیم صهیونیستی، با برگزاری تظاهرات در شمال این کشور مخالفت خود را با عادی سازی روابط با دشمن صهونیستی اعلام و تاکیدکردند که اجرای این قرارداد تنها به نفع دشمن است.

العالم ـ اردن

بنابر گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری "آناتولی" ترکیه، سندیکاها و اتحادیه های مختلف اردن در اعتراض به اقدام دولت برای خرید گاز از رژیم صهیونیستی در استان "اربد" در شمال اردن، راهپیمایی کردند.
امان در سپتامبر 2016 (مهر 1395) قراردادی با رژیم صهیونیستی برای واردات گاز از میدان دریایی 'لویاتان' در فلسطین اشغالی منعقد کرد و در حال حاضر احداث لوله برای انتقال آن را آغاز کرده است.
15 صنف اردنی طی فراخوانی از مردم خواستند که نزدیک دانشگاه دولتی 'علوم و تکنولوژی' در استان اربد، در مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، دست به تجمع و راهپیمایی بزنند.
شرکت ملی برق اردن سال 95 قراردادی به ارزش 10 میلیارد دلار با 'اسرائیل' امضا کرد که طبق آن قرار است امان حدود 45 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به مدت 15 سال از فلسطین اشغالی وارد کند.
هر چند طرف دولت اردن در این قرارداد یک شرکت آمریکایی موسوم به 'نوبل انرژی' است ولی طرف اصلی دولت امان، رژیم صهیونیستی است و سود آن هم به این رژیم و جامعه صهیونیستی می‌ رسد.
امان در حالی این قرارداد را امضا کرده که با فعالیت‌های مردمی و حزبی در مخالفت با خرید گاز از رژیم صهیونیستی مواجه است و علاوه بر آن تعدادی از صاحبان زمین‌هایی که خطوط لوله گاز از زمین آنها عبور کرده، مخالفت خود را با طرح دولت اعلام کردند.
'علی العبوس' رئیس شورای اتحادیه ها و 'احمد الزعبی' رئیس اتحادیه مهندسان نیز در این تجمع یاد شده حضور داشتند و در سخنانی قرارداد گازی با اسرائیل را محکوم کردند.
اردنی های معترض پارچه نوشته هایی در دست داشتند بر روی آن نوشته شده بود: 'آینده اردن را به دشمن صهیونیستی نمی فروشیم'، 'در کنار هم برای لغو قرارداد واردات گاز از دشمن اسرائیلی می ایستیم'، 'حمایت از تروریسم صهیونیستی با پول مالیات مردم جنایت و ننگ است'.
العبوس با بیان اینکه این طرح صهیونیستی به ضرر نسل های آینده است، گفت: ما مخالف عادی سازی روابط با صهیونیست ها هستیم، ما نیازی به این قرارداد نداریم، زیرا فقط به نفع دشمن است.
احمد الزعبی نیز گفت: نهادهای جامعه مدنی کاملا با این قرارداد که سراسر ننگ و ذلت است مخالف هستند و در برابر آن می ایستند.
اردنی‌ها پیش از این علیه هرگونه واردات گاز از فلسطین اشغالی تظاهرات کرده بودند. 
به گزارش ایرنا، برخی از کشورهای عربی منطقه از جمله مصر و اردن به طور علنی با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک دارند. مخالفان اردنی می‌ گویند سران کشورشان نباید هزینه سلاح ‌هایی را تأمین کنند که اسرائیل با استفاده از آنها مردم فلسطین را قتل و عام می کند.
این در حالی است که سال گذشته و در پی کشته شدن دو شهروند اردنی به وسیله یکی از نظامیان موجود در سفارت رژیم صهیونیستی در امان، روابط دیپلماتیک اسرائیل و اردن به حالت تعلیق در آمد و به پایین ترین سطح ممکن در چند سال گذشته رسید.

پربیننده ترین خبرها