ادعای پمپئو: فشارهای مالی رفتار ایران را تغییر داده است

ادعای پمپئو: فشارهای مالی رفتار ایران را تغییر داده است
پنج‌شنبه 4 مرداد 1397 - 01:15

وزیر خارجه آمریکا یکی از مسایل مهم مطرح شده در دیدار پوتین و ترامپ را ایران دانست و همانند رئیس جمهوری این کشور مدعی شد که فشارهای مالی و خروج از برجام، رفتار ایران را تغییر داده است.

العالم - آمریکا

مایکل پمپئو بعدازظهر چهارشنبه به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا رفت تا درباره پیشرفت های استراتژی امنیت ملی گفت و گو کند.
وی در بخشی از این اظهار نظر که بیشتر درباره دیدار ترامپ و پوتین بود، گفت: ما نمی توانیم در مورد مسائل مربوط به نگرانی متقابل پیشرفت ایجاد کنیم مگر اینکه درباره آنها صحبت کنیم. من به مسائل کلیدی همچون توقف تروریسم، به دست آوردن صلح در اوکراین، متوقف ساختن جنگ داخلی در سوریه و ارائه کمک های بشردوستانه، حصول اطمینان از امنیت برای اسرائیل و متوقف کردن فعالیت های بدخواهانه ایران اشاره می کنم.
وزیر خارجه آمریکا افزود: در مورد ایران، رئیس جمهوری ترامپ گفته است: 'ایران همان کشوری نیست که پنج ماه پیش بود.' این به این دلیل است که کمپین فشارهای مالی ما، خروج ما از توافق هسته ای و پشتیبانی کامل ما از مردم ایران که در سخنرانی یکشنبه بیان کردم، تاثیر دارند.
ادعای پمپئو در حالی انجام می شود که اعاده تحریم های ثانویه آمریکا که به موجب برجام اسقاط شده بود، هنوز انجام نشده است و زمان خروج آمریکا از برجام هم حدود سه ماه پیش بوده است.
وی بدون اشاره به تحریم هایی که به قول مقامات آمریکایی فلج کننده بوده است، درباره مشکل اقتصادی ایران اینگونه اظهار نظر کرد: مشکل اقتصادی بزرگی در داخل ایران وجود دارد که ساختار اقتصادی آن به سادگی کار نمی کند زمانی که این کشور برای گروه های تروریستی همچون حزب الله لبنان تامین و نیروهای شبه نظامی شیعه در عراق و یمن مالی می کند.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: حمایت از اسد و نیروهای حزب الله در سوریه بسیار گران است و من فکر می کنم که مردم ایران شروع کرده اند به دیدن چیزی که خواست آنها نیست. شما می توانید اثرات اقتصادی را از صدای مردمی بشنوید که منتظر تصمیمات بنیادی هستند.
وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه و صحبت هایی که با پوتین در این باره شده است هم گفت: سیاست ما در سوریه تغییر نکرده است. ما برای اینکه بازگشت آوارگان سوری فراهم شود، صحبت کردیم.
پمپئو با تاکید بر اینکه بر امنیت رژیم صهیونیستی به صورت جدی متعهد هستند، افزود: این موضوع را با روسیه در میان گذاشتیم و باید بگویم که سیاست ما در قبال روسیه هم تغییری نکرده است و قبل و بعد از دیدار با ولادیمیر پوتین ادامه داشته و دارد.
وی از بیان جزئیات گفت و گوها خودداری کرد هرچند که پیش از آن گفته بود که اطلاع کاملی از جزئیات ندارد، با این حال درباره ایران گفت: هر بار که با رئیس جمهوری چه قبل و چه بعد از نشست هلیسنکی صحبت کرده ام، با توجه به راهبرد ما درباره سوریه، ایران نقطه مرکزی این گفت و گوها بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها