رئیس جمهور چین: جنگ تجاری هیچ برنده ای ندارد

رئیس جمهور چین: جنگ تجاری هیچ برنده ای ندارد
پنج‌شنبه 4 مرداد 1397 - 16:35

شی گفت کشورهای عضو بریکس باید قاطعانه به اشاعه اقتصاد جهان باز بپردازند، در رد یکجانبه گرایی و حمایت گرایی قاطع باشند.

العالم - آسیا

شی جینپینگ رئیس جمهور چین در سخنان خود در مراسم افتتاحیه نشست تجاری بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی گفت جنگ های تجاری هیچ برنده ای ندارند.

شی در این نشست این پیشنهاد را مطرح کرد که کشورهای بریکس باید از همکاری های برد-برد به منظور ایجاد یک اقتصاد باز، ترغیب ابداعات و غنیمت شمردن فرصت های مرتبط با توسعه، تلاش برای رسیدن به رشد فراگیر برای سود رسانی به مردم همه کشورها، حمایت کنند.

رئیس جمهور چین گفت: "جنگ تجاری را باید رد کرد، زیرا هیچ برنده ای وجود نخواهد داشت. استیلای اقتصادی حتی نگران کننده تر است، زیرا این موضوع سبب تضعیف منافع جمعی جامعه بین المللی می شود و آنهایی که این روند را دنبال می کنند تنها به خودشان آسیب وارد می کنند." 

شی گفت کشورهای عضو بریکس باید قاطعانه به اشاعه اقتصاد جهان باز بپردازند، در رد یکجانبه گرایی و حمایت گرایی قاطع باشند، آزادسازی تجارت و سرمایه گذاری را رواج دهند و این روند را تسهیل کنند و به طور مشترک سبب هدایت کردن اقتصاد جهانی به سوی باز بودن، جامع گرایی، رشد متوازن و نتیجه برد-برد برای همه شوند.

او افزود: "نظم بین المللی کنونی نظمی کامل نیست. اما مادامی که بر اساس قوانین باشد و هدف از آن اجرای عدالت و تلاش برای رسیدن به نتیجه برد-برد باشد، چنین نظم بین المللی نباید کنار گذاشته شود."

او تصریح کرد کشورهای عضو بریکس باید روند چند جانبه گرایی را حفظ کنند. او از همه طرف ها خواست قوانین بین المللی را که به طور جمعی تصویب شده اند، به طور کامل رعایت کنند و با همه کشورها قطع نظر از وسعتشان به صورتی برابر برخورد کنند.

شی جینپینگ گفت: "کشورهای عضو بریکس باید چندجانبه گرایی را همچنان حفظ کنند. ما باید از همه طرف ها بخواهیم قوانین بین المللی را که به صورت جمعی تصویب شده اند، به طور کامل رعایت کنند و ما قطع نظر از وسعت و اندازه کشورها باید با همه آنها به طور برابر برخورد کنیم و سبب حل و فصل موضوعات مهم از طریق گفتگو شویم و با هژمونی مخالفت کنیم. ما باید سبب اشاعه امنیت مشترک، جامع، مبتنی بر همکاری و پایدار شویم و فعالانه در تلاش برای میانجی گری به منظور حل و فصل موضوعات ژئوپلیتیکی مشارکت داشته باشیم. برای ما مهم است تا قاطعانه از رژیم تجارت چندجانبه حمایت کنیم، سبب پیشبرد اصلاحات اقتصادی در جهان و سبب افزایش حضور بازارهای در حال ظهور و کشورهای در حال توسعه شویم."

پربیننده ترین خبرها