ریزش معاملات مسکن در تیر ماه

ریزش معاملات مسکن در تیر ماه
پنج‌شنبه 4 مرداد 1397 - 18:36

بررسی معاملات مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۳۹۷ حاکی از آن است که پس از سه پرش متوالی قیمت از اردیبهشت ماه به بعد، معاملات در دو ماه اخیر ۲۲ و ۹.۲ درصد ریزش کرده است.

العالم-ایراناقتصادی

امروز بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه سال ۱۳۹۷ را ارایه کرد که نشان می‌دهد ۱۳.۵ هزار واحد مسکونی خرید و فروش شده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به ترتیب ۹.۲ و۷ درصد کاهش یافته است.

اما متوسط قیمت در تهران ۶.۹۷ میلیون تومان گزارش شده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل ۷.۱ و ۵۴.۲ درصد افزاش یافته است. تنها در ماه مورد گزارش، قیمت مسکن شهر تهران ۴۶۰ هزار تومان رشد را به ثبت رسانده است.

به دنبال پرش یکباره قیمت، معاملات پس از آن‌که در اردیبهشت ماه ۱۶.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت، در خردادماه و تیرماه به ترتیب ۳.۱ و ۷ درصد کاهش یافت. همچنین در خردادماه و تیرماه، خرید وفروش ۲۲ و ۹.۲ درصد تنزل کرد.

از سوی دیگر آمارها حاکی از آن است که روند تغییر مسیر خانوارهای با توان مالی متوسط و پایین به سمت واحدهای قدیمی‌ساز ادامه دارد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است با وجودی که واحدهای تا پنج سال ساخت با ۴۳.۸ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند، سهم مذکور در مقایسه با تیرماه سال قبل ۲.۴ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بیش از ۱۵ سال، ۴.۲ درصد افزوده شده است.

بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه در منطقه ۵ انجام شده که ۱۳.۲ درصد از خرید و فروش‌ها را به خود اختصاص داده است. بعد از آن مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با ۹ و ۷.۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع ۷۱ درصد از کل معاملات در تیرماه مربوط به ۱۰ منطقه‌ ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۱، ۱۵، ۸، ۷ و ۱۱ بوده و در ۱۲ منطقه‌ باقی‌مانده ۲۹ درصد از کل قراردادها منعقد شده است.

بیشترین متوسط قیمت مربوط به منطقه ۱ با میانگین ۱۵.۱ میلیون تومان و کمترین میانگین قیمت با ۳.۱ میلیون تومان به منطقه ۱۸ تعلق دارد. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵۵.۲ و ۳۶.۵ درصد افزایش یافته است. بیشترین رشد متوسط قیمت را نیز منطقه ۵ با ۷۱.۸ درصد و کمترین میزان رشد را منطقه ۱۲ با ۱۴.۸ درصد تجربه کرده است.

به طور کلی در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵۲.۶ هزار واحد مسکونی بالغ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این چهارماه متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران ۶.۲۵ میلیون تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱.۳ درصد افزایش یافته است.

ایسنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها