تحلیل دو جهبه «خطرناک» و «اضطراری» برای تل‌آویو از زبان مقام سابق اسرائیلی

تحلیل دو جهبه «خطرناک» و «اضطراری» برای تل‌آویو از زبان مقام سابق اسرائیلی
پنج‌شنبه 4 مرداد 1397 - 17:23

رئیس اندیشکده مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با اذعان به توان نظامی ایران و حزب‌الله، تحلیل کرد که در صورت شعله‌ور شدن جبهه شمالی، جنگ تمام عیاری در منطقه رخ می‌دهد.

العالم-فلسطین اشغالی

ژنرال «عاموس یادلین» رئیس پیشین اطلاعات ارتش و رئیس فعلی اندیشکده مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هشدار داد ماشه جنگ در جبهه شمالی در دست اسرائیل است و ایران تمایلی به آغاز جنگ ندارد.

یادلین طی یادداشتی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «اسرائیل اکنون در حال مقابله با تهدیدهایی در دو جبهه مهم است. ارتش اسرائیل برای این ساخته شده است. مهم است که بین اضطرار و خطر تفاوت قائل شد. جبهه جنوبی اضطراری‌تر و جبهه شمالی خطرناک‌تر است».

وی ضمن اشاره به وعده جنبش مقاومت اسلامی «حماس» برای گرفتن انتقام خون شهدای خود، ادامه داد: «متعجب نخواهم شد اگر جبهه غزه در آینده بسیار نزدیک منفجر شود. این امر امروز هم می‌تواند رخ دهد. ولی جبهه شمالی تهدید بسیار بسیار بزرگتری است».

این ژنرال بازنشسته صهیونیست با اذعان به اینکه توانمندی‌های نظامی ایران و حزب‌الله چندین برابر بیشتر از حماس است، هشدار داد: «اگر جبهه شمالی شعله‌ور شود، فقط دور جدیدی از درگیری نخواهد بود، بلکه یک جنگ (واقعی) خواهد بود. هیچ کدام از طرفین علاقه‌ای به این جنگ تمام عیار ندارند، نه در شمال و نه در جنوب».

یادلین سپس تلویحا اعلام کرد که مرحله بعد عملیات «صخره سخت» علیه نوار غزه (که در سال 2014 انجام شد) در دستور کار کابینه رژیم صهیونیستی قرار دارد، نوشت: «حماس سعی داشت قواعد جدیدی بر اسرائیل اعمال کند زیرا مطمئن بود که اسرائیل تمایل دارد از درگیری همه‌جانبه اجتناب کند. فقط تلاش سیاسی پشت پرده می‌تواند که باعث رسیدن به یک توافق شود می‌تواند ما را از رسیدن به نقطه درگیری بزرگ دور کند».

وی کسانی را که شب گذشته در جبهه‌های شمالی و جنوبی به سمت رژیم صهیونیستی آتش گشودند، دولت‌های این مناطق (سوریه و حماس) ندانسته و به کابینه این رژیم توصیه کرد که دو رویکرد را درپیش بگیرد: «یکی اینکه دولت‌های این مناطق را مسئول اتفاقاتی بداند که در سرزمین‌هایشان می‌افتد، دوم اینکه مستقیما به عاملان تبادل آتش حمله کند (گروه‌های شورشی و داعش)».

رئیس اندیشکده مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی «ماشه جنگ» در جبهه شمالی را «تلاش اسرائیل برای متوقف کردن تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» دانسته و تاکید کرد: «ایرانی‌ها منفعتی در جنگ با ما ندارند، آنها ترجیح می‌دهند به تثبیت حضورشان (در سوریه) برای طولانی مدت ادامه دهند. این یعنی ماشه در دست اسرائیل است».

یادلین در پایان باز هم به کابینه رژیم صهیونیستی توصیه کرد که استراتژی را درپیش بگیرد که هم مانع تثبیت ایران در سوریه شود و هم اقدامات حساب شده‌ای برای اجتناب از تنش‌زایی و درگیری باشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها