ترامپ: رابطه‌ای عالی با «کیم» دارم/ هر چه قوی‌تر شویم، کمتر سر به سرمان می‌گذارند

ترامپ: رابطه‌ای عالی با «کیم» دارم/ هر چه قوی‌تر شویم، کمتر سر به سرمان می‌گذارند
جمعه 5 مرداد 1397 - 07:27

رئیس‌جمهور آمریکا با تمجید از مواضع خود در قبال کره شمالی و گفت‌و‌گوها با این کشور، گفت که «اکنون رابطه‌ای خیلی عالی : اکنون با کیم جونگ اون رابطه‌ای عالی» با رهبر این کشور دارد.

العالم - آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه به وقت تهران در یک تجمع در شهر «گرانیت سیتی» درباره برخی مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کرد.

دونالد ترامپ با تعریف و تمجید از «فولاد ساخت آمریکا» سخنرانی خود را شروع کرد و گفت: می‌دانیم که فولاد آمریکایی بهترین فولاد جهان است. فولاد ما برای کشورمان حیاتی است و اگر شما فولاد نداشته باشی، اصلا کشوری هم نخواهی داشت».

وی در تمجید از مواضع خود و دولتش در زمینه اعمال جنگ تعرفه‌ای و تاکید بر لزوم لحاظ کردن منافع آمریکا گفت که «روزهای غارت و از بین بردن مشاغل و ثروت آمریکایی دیگر تمام شده است».

ترامپ با انتقاد از توافق‌های «فاجعه بار» اقتصادی دولت‌های قبلی آمریکا، ادعاهای قبلی خود درباره بی توجهی این دولت‌ها به «منافع مردم و کارگران آمریکایی» را تکرار کرد.

او در بخش دیگری از این سخنرانی، اظهارنظر قبلی خود درباره «سازمان تجارت جهانی» (WTO) را تکرار کرد و این سازمان را «یک فاجعه برای آمریکا» خواند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این سخنرانی درباره مسائل خارجی هم اظهارنظر کرد.

ترامپ در این نشست، باز هم درباره ناتو، آلمان و قراردادهای خرید نفت و گاز کشورهای اروپایی به ویژه آلمان از روسیه صحبت کرد.

او گفت که آلمان فقط یک درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف هزینه‌های دفاعی و نظامی در ناتو می‌کند اما آمریکا 4.3 درصد از تولید ناخاص ملی خود را صرف هزینه ناتو می‌کند.

او افزود: «یک چیز را به طور قطع می‌دانم و آن اینکه (منافع و مزایای) ناتو برای اروپا بیشتر از منافع ما (آمریکا) است».

او درباره کره شمالی به تمجید از مواضع دولت خود پرداخت و از مواضع «باراک اوباما» رئیس‌جمهور قبلی آمریکا به شدت انتقاد کرد.

ترامپ گفت: «وقتی من با رئیس‌جمهور اوباما دیدار کردم، اینطور به نظر می‌رسید که او آماده رفتن به سمت جنگ با کره شمالی بود. من به او گفتم که تا حالا با (کیم) صحبت کردی؟ او جواب داد که نه نکردم. به او گفتم آیا خوب نیست که حداقل با او صحبت بکنی؟»

گفت: «چه کسی می‌داند که در نهایت (مذاکرات با کره شمالی) چه خواهد شد؟ اما 9 ماه است که هیچ آزمایش اتمی، شلیک موشک بالستیک و دیگر مسائل را نداشته ایم و سه گروگانمان را پس گرفتیم. ما یک رابطه واقعا خوبی با کره شمالی ایجاد کرده‌ایم. من اکنون رابطه‌ای عالی با رئیس کیم(جونگ اون) دارم».

اظهارات ترامپ درباره کره شمالی در حالی مطرح شده که اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه و دستاورد دیدار 22 خرداد او با «کیم جونگ اون» در سنگاپور همچنان ادامه دارد و برخی مقام‌های کنگره و همچنین تحلیلگران آمریکایی گفته‌اند که به رغم ادعاهای ترامپ، این نشست تا کنون به نتایج خوبی در زمینه «خلع سلاح اتمی کره جنوبی» منجر نشده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنانش درباره کره شمالی بر لزوم «قوی‌تر شدن» واشنگتن در عرصه جهانی تاکید کرد و گفت «هر چه قدر ما قوی‌تر بشویم، افراد (کشورهای دیگر) کمتر سر به سر ما خواهند گذاشت. ما نمی‌خواهیم از این نوع قدرت نظامی (علیه دیگران) استفاده کنیم اما موضوع خیلی ساده است، هر چه ما قدرت بیشتری داشته باشیم، کمتر مجبور خواهیم شد که از آن استفاده کنیم».

پربیننده ترین خبرها