هشدار سناتورهای آمریکایی به اروپا در باره تضعیف تحریم های ایران

هشدار سناتورهای آمریکایی به اروپا در باره تضعیف تحریم های ایران
جمعه 5 مرداد 1397 - 07:55

گروهی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا در نامه ای به سفیران آلمان، انگلیس و فرانسه در این کشور پیرامون تلاش برای گریز از تحریم های واشنگتن علیه ایران یا تضعیف آن هشدار دادند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، 10 سناتور جمهوریخواه آمریکایی که همگی در سال 2015 رای مخالف به برجام داده بودند، پیرامون تحریم های واشنگتن علیه ایران به اروپا هشدار دادند.
این سناتورها در نامه ای به سفیران آلمان، انگلیس و فرانسه در واشنگتن نوشتند که هرگونه تلاشی برای «گریز یا تضعیف» این تحریم ها، برای آن ها «نگرانی جدی» به وجود آورده و اقداماتی از سوی کنگره آمریکا را در پی خواهد داشت.
نویسندگان این نامه همچنین تاکید کردند که تحریم ها علیه ایران مربوط به قانون آمریکا است و تنها علت رفع این تحریم ها موافقت دولت پیشین این کشور با برجام بوده، اما دولت فعلی از این توافق خارج شده است.
در این نامه آمده است: قصد ما از نوشتن این نامه این است که از شما بخواهیم از تحریم های آمریکا پیروی کنید و همچنین تاکید کنیم که هرگونه تلاش شما برای گریز از قوانین آمریکا یا تضعیف آن باعث نگرانی جدی خواهد شد.
این سناتورها افزودند: هر تلاشی برای فرار از (تحریم ها) یا تخریب آن ها باعث اقدام کنگره در هماهنگی با دیگر عناصر حکومتی آمریکا خواهد شد.
«تد کروز» سناتور ایالت تگزاس، «مارکو روبیو» از ایالت فلوریدا و «تام کاتن» سناتور ایالت آرکانزاس که هر سه از اعضای شاخص جمهوریخواهان سنای آمریکا هستند در میان نویسندگان این نامه اند.

تهدیدهای سناتورهای آمریکا (قانونگذاران) علیه اروپا در حالی است که خروج واشنگتن از برجام مغایر قطعنامه سازمان ملل و معاهده امضا شده از سوی کشورهای 1+5 و ایران است که آمریکا نیز یکی از امضا کنندگان آن می باشد. بر این اساس متعهد ماندن اروپا به برجام مطابق قوانین و معاهدات پذیرفته شده و مصرح بین المللی و خروج آمریکا و تهدیدهای برجامی قانون گذاران این کشور عدول آشکار از این معاهدات و قانون شکنی آشکار است.

خروج دونالد ترامپ از برجام که روز 18 اردیبهشت سال جاری صورت گرفت، با انتقاد گسترده کشورهای مختلف از جمله اتحادیه اروپا مواجه شد. به همین منظور سه کشور اروپایی امضا کننده برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) پس از خروج آمریکا، بسته ای برای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام پیشنهاد کرده و در تلاش هستند راه های عملیاتی آن را تکمیل و به ایران تسلیم کنند.

پربیننده ترین خبرها