رییس جمهوری چین در اجلاس بریکس؛

جهان برای تحقق صلح پایدار و امنیت عمومی بکوشد

جهان برای تحقق صلح پایدار و امنیت عمومی بکوشد
جمعه 5 مرداد 1397 - 08:28

رییس جمهوری چین از کشورهای عضو بریکس خواست به اتفاق جامعه جهانی، دنیایی حاکی از صلح پایدار، امنیت عمومی، رفاه مشترک، درهای باز و همبستگی ایجاد کنند و برای تحقق این شرایط بکوشند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری شینهوا، "شی جین پینگ" پنجشنبه شب به وقت محلی در نشست رهبران کشورهای بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی افزود: کشورهای بریکس باید با در نظر داشتن روند بزرگ تاریخی، روابط راهبردی مشارکتی را تقویت بخشیده و برای توسعه این گروه در 10 سال آینده و ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک، تلاش کنند.
وی با اشاره به موضوع اصلی این نشست با عنوان "کشورهای بریکس در آفریقا جست و جوی رشد فراگیر و رفاه مشترک در چهارمین انقلاب صنعتی" افزود: این موضوع دارای اهمیت واقع بینانه است از گذشته تاکنون بارها تحولات و نوآوری ها، سبب تغییر مسیر توسعه تاریخ بشر و ارتقای آن شده است.
شی تاکید کرد ما در حال تجربه کردن تحول صنعتی گسترده از فناوری اطلاعات هستیم منافع کشورها با یکدیگر در ارتباط هستند این در حالی است که مسایل ساختاری چون کمبود انگیزه جدید اقتصادی، عدم تعادل شمال و جنوب و درگیری جغرافیایی سیاسی گاهی اوقات به وقوع پیوسته و حمایت گرایی و یک جانبه‌گرایی شدت یافته که تاثیرات منفی بر کشورهای نوظهور و در حال توسعه ایجاد کرده است.
شینهوا همچنین گزارش کرد رییس جمهوری چین در حاشیه این اجلاس با روسای جمهوری کشورهای عضو بریکس دیدار و گفت و گو کرده است.
چین خواستار توسعه روابط با هند شد
رییس جمهوری چین همچنین در حاشیه اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار و گفت و گو کرد.
شی جین پینگ در این دیدار با اشاره به سومین دیدار خود با نخست وزیر هند ظرف سه ماه اخیر گفت: مبادلات به موقع دو طرف درباره توسعه آینده روابط دو کشور در انسجام عوامل موثر دو کشور سودمند خواهد بود.
او افزود: چین مایل است به اتفاق هند، شرایط جدید توسعه مناسبات را که در دیدار رهبران دو کشور در شهر «وو هان» چین حاصل شده، به پیش سوق دهد و روابط مشارکتی توسعه دو جانبه را محکم تر کند.
'نارندرا مودی' نخست وزیر چین هم در این دیدار خاطر نشان کرد: ظرف سه ماه اخیر، سه بار با 'شی جین پینگ' دیدار کرده است که نشانگر سطح عالی توسعه روابط دو کشور است.
او گفت: دیدار ما در شهر 'وو هان' چین نقطه عطفی در روند توسعه مناسبات دو کشور بود و اعتماد سیاسی متقابل طرفین را به شدت تقویت کرد.
مودی افزود: هند مایل است با حفظ مبادلات نزدیک با چین و تعمیق همکاری های مختلف، اختلافات را سامان داده و با تقویت همکاری های طرفین، همراه با هم، با چالش های ناشی از حمایت گرایی تجاری و نوسان بازارهای بین المللی رویارویی کنند.
دیدار روسای جمهوری چین و روسیه
شی جین پینگ رییس جمهوری چین همچنین در ژوهانسبورک با "ولادیمیر پوتین" هتمای روس خود دیدار و گفت و گو کرد.
رهبران دو کشور در این دیدار پیرامون اوضاع بین المللی و مسائل مورد علاقه طرفین بحث و گفت و گو کردند.
توسعه روابط چین و ترکیه
رییس جمهوری چین همچنین با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی دیدار کرد.
شی در این دیدار تاکید کرد که در سال های اخیر، روابط همکاری راهبردی چین و ترکیه توسعه یافته و همکاری دو کشور در ابعاد مختلف پیشرفت های مثبتی حاصل کرده است. 
او گفت: دو طرف باید تفاهم مشترک روسای جمهوری دو کشور را اجرا و به دستاوردهای واقعی تبدیل کنند و ضمن حفظ مبادلات در سطوح و زمینه های مختلف، تبادلات در زمینۀ سیاست را نزدیکتر کنند و منافع اصلی و نگرانی های یکدیگر را مد نظر داشته و به پیشرفت در همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم یاری کنند.
اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز گفت: توسعه روابط چین و ترکیه راضی کننده است ترکیه مایل است ضمن نزدیک کردن مبادلات بین مقامات عالی رتبه با چین، همکاری در زمینه های اقتصادی و تجاری، سرمایه گذاری، ساخت تاسیسات زیربنایی و مبارزه با تروریسم را عمیق تر سازد. 
وی افزود: ترکیه از همکاری در ساخت مشترک یک کمربند - یک جاده پشتیبانی می کند و با حمایتگرایی تجاری مخالفت و از تجارت آزاد پشتیبانی می کند.
به گزارش ایرنا، اجلاس سران بریکس که از روز چهارشنبه این هفته تا روز شنبه آینده برگزار می شود، اولین بار در سال 2009 میلادی در روسیه و سال 2017 میلادی هم برای نهمین بار در شهر شیامن در جنوب شرق چین برگزار شد.
کشورهای عضو بریکس شامل چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل هستند و اکنون این گروه نیمی از رشد جهان را به خود اختصاص داده و در یک دهه گذشته حجم تجارتشان با دنیا از 11 درصد به 16 درصد افزایش یافته است.

پربیننده ترین خبرها