افشانی در نشست خبری:

تلاش می‌شود سال آینده تهران متکدی نداشته باشد/ احتمال بارش سیل‌آسا در تهران/ اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شهرداری ازفردا

تلاش می‌شود سال آینده تهران متکدی نداشته باشد/ احتمال بارش سیل‌آسا در تهران/ اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شهرداری ازفردا
شنبه 6 مرداد 1397 - 13:57

شهردار تهران گفت: تلاش می شود تا سال آینده دیگر متکدی در شهر تهران نباشد.

العالم _ ایران / سیاسی

سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: برنامه من شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر و این برنامه براساس آخرین دستاوردهای علمی در حوزه شهرسازی در کشورهای دنیا تهیه و تدوین شده است و با توجه به تجارب کشور خودمان و دانشی که در این حوزه وجود دارد، آن را بومی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: آنچه مهم است برنامه بر چند موضوع  از جمله ارتقای کیفیت زندگی مردم و دیگر رضایتمندی شهروندان است متمرکز شده است و تلاش می شود در حوزه‌های مختلف اعم از حوزه های فرهنگی، اجتماعی محیط زیست و بخشهای مختلف برنامه های مدونی را برای ارتقای زندگی شهروندان انجام دهیم.

شهردار تهران ادامه داد: لازمه توسعه و پیشرفت اعتماد مردم است و در این زمینه اعتماد مردم به مدیریت شهری حاصل خواهد شد و اجرای بدون تبعیض قانون برای احاد جامعه سرلوحه برنامه های شهرداری است.

افشانی با اشاره به شفافیت و دسترسی مردم به تمامی اطلاعات بیان کرد: این موضوع یکی از مواردی است که در این دوره از مدیریت شهری در دستور کار قرار دارد و باید آحاد مختلف جامعه اطلاعات شهری دسترسی کامل داشته باشند.

وی با اشاره به پاسخگوی مدیران شهری گفت: همه مدیران موظفند به آحاد جامعه و همچنین رسانه ها پاسخگو باشند و رسانه‌ها نعمتی هستند که باید از آن استفاده کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی در این دوره اولویت دادن به مناطق کم برخوردار و محروم و اجرای پروژه‌ها در این مناطق است و یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها موضوع کاهش آسیب های اجتماعی است که مقام معظم رهبری چند سالی است تأکید فراوانی براین موضوع دارند. در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی یکی از مواردی که می‌تواند نقش مهمی در این حوزه داشته باشد حذف تکدی‌گری در شهر تهران است. در شهر تهران تکدی‌گری یک عارضه‌ای است که بیننده را ناراحت و مکدر می کند.

شهردار تهران تصریح کرد: گردآوری متکدیان یکی از برنامه های ماست و امیدوارم با آگاهی بخشی رسانه ها و اطلاع رسانی ها و نقش آفرینی رسانه ها بتوانیم تا سال آینده متکدی و گدا نداشته باشیم این جزو مواردی است که برای آن برنامه‌ریزی شده است.

افشانی گفت: از متکدیان شهر تهران 70 درصد خارجی و 30 درصدی ایرانی هستند و اکثر آنها نیز تهرانی نیستند و این درحالی است که بسیاری از متکدیان از کشورهایی مثل پاکستان به تهران مراجعه کرده اند.

وی همچنین به موضوع اعتیاد اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب‌های جدی در جامعه اعتیاد محسوب می‌شود که یکی از اولویت‌ها در شهرداری است و امیدواریم با حمایت وزیر کشور و سایر دستگاه‌ها اقدامات موثری را در کاهش این آسیب داشته باشیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه افزایش نشاط و شادی برای مردم یکی دیگر از مواردی است که از این دوره مدیریت شهری پیگیری خواهد شد گفت: باید به گونه ای عمل کنیم که مردم احساس کنند با کمترین هزینه می توانند نشاط و شادی داشته باشند.

افشانی به ساماندهی سکونتگاه‌های رسمی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها ساماندهی مدیریت بحران است و در صورت بروز حادثه آمادگی لازم را داشته باشد و برای نوسازی و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده شهر تهران تلاش شود.

وی با اشاره به تهیه شناسنامه فنی برای تمامی ساختمان‌های شهر تهران گفت: با تهیه این شناسنامه‌ها می‌توان در زمان بحران مدیریت لازم را در این زمینه داشته باشیم.

شهردار تهران گفت: موضوع دیگر سیل است و با توجه به خشکسالی که در تهران هست و شرایط تقویم اقلیمی احتمال بارندگی سیل آسا وجود دارد و اگر خدای ناکرده سیل مهمی در شهر تهران صورت گیرد با توجه به شرایط شهر دچار آسیب جدی می‌شود و بنده و معاونین مربوطه دستور دادم رأس یک ماه شناسایی دقیقی از وضعیت شهر تهران در مقابل بحران‌هایی همچون سیل داشته باشند. امیدوارم درصورت بارندگی ما مشکلی نداشته باشیم.

افشانی ادامه داد: آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی موضوعی است که جزو اولویت‌های شهردرای و قدمهای اساسی برای آن برداشته شده و برنامه‌هایی برای توسعه خطوط مترو بخصوص خط 6 و 7 داریم و برنامه ریزی شده تا سال آینده بیش از 50 کیلومتر از خطوط مترو به بهره برداری برسد و همچنین تهیه واگن از مواردی است که در دستور کار قرار دارد. مهمترین برنامه ساخت 630 واگن است که کار بسیار خوبی انجام شده و همه مراحل طی شده و در مناقصه نیز 11 شرکت حضور داشتند و نهایتا سه نفر اسناد تحویل دادند و شرکتی که قبلا هم واگن‌هایی را ساخته است شرکت واگن سازی تهران با طرف چینی است که به زودی قرارداد آن نهایی می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که مهم است حفظ باغات است ضمن اینکه بنده تأکید کردم نباید یک باغ نیز در دوره بنده تغییر کاربری پیدا کند و با توجه به نیاز مبرم شهرداری به فضای سبز، باغات موجود حفظ خواهد شد. ضمن اینکه در این زمینه جلساتی را با بنیاد مستضعفان و باغ‌هایی که در تملک آنها است داشته‌ایم و قرار است این باغات به صورت مشارکتی دراختیار شهرداری قرار داده شود. این باغات تبدیل به فضای سبز خواهند شد.

شهردار تهران گفت: در بخش حمل و نقل عمومی یکی از سیاست‌ها نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که غریب به سه هزار اتوبوس در شهر تهران باید نوسازی شوند و امسال ساخت تعدادی از این اتوبوس‌ها آغاز خواهد شد.

افشانی در ادامه نشست خبری به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ داد.

وی تصریح کرد: آنچه که در این مدیریت شهری مهم است مبارزه با فساد است و انتظار توسعه با فساد همانند بارش باران بدون ابر است و به همین دلیل مهمترین برنامه مبارزه با فساد است و برای این کار باید  یک سیستم در شهرداری ایجاد کنیم. اینکه کسی فکر کند طی یک زمان 5 الی 6 ماهه تغییری را در شهرداری ایجاد کند درست نیست. ما باید ابتدا یک سیستم ایجاد کنیم و این سیستم نیز باید شفاف باشد و نکته بعدی اینکه آزادی عمل برای نقد وجود داشته باشد. مطمئن باشید این دوره دوره مبارزه با فساد است.

شهردار تهران با تأکید براینکه بنده هیچ مخالفتی با تحقیق و تفحص از شهرداری گذشته ندارم، گفت: بنده این موضوع را به جد دنبال می کنم و مبنای بنده همانطور که گفتم حاکمیت قانون است و بنده کاملا استقبال می کنم. 

افشانی در خصوص منع به کارگیری بازنشستگان گفت: یکی از کسانی که به دنبال اجرای این قانون بود بعد از چند سال بنده بودم و حتی با نمایندگان تماس گرفتم و از این قانون حمایت کنم. بنابراین از فردا شروع به اجرای این قانون در شهرداری می کنم.

وی در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌ای اصلی بنده مبارزه با فساد است گفت: می دانم ورود به این عرصه هزینه سنگینی دارد.با توجه به اینکه شاید در این دوره درآمدهای ما پایین باشد همانطور که اعلام کردم هیچگاه تغییر کاربری نخواهم داد و طرح جامع تفصیلی مبنای کار بنده است و کسب درآمد پایدار هدف اصلی ما است.

افشانی اضافه کرد: هم اکنون در اطراف دریاچه چیتگر، معاونت شهرداری طرحی را در فاز اول انجام داده و مجموعه تفریحی و توریستی انجام خواهدشد و قطعا با اینگونه طرح‌ها می‌توانیم درآمد زیادی داشته باشیم و در آینده نمونه‌های بیشتری را از این موارد خواهیم دید.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد پیگیری ما برای تصویب لایحه درآمد پایدار شهرداری است که در این لایحه سهم درآمدهای شهرداری افزایش پیدا خواهد کرد و بنده در دولت و مجلس بحثهای مفصلی داشته ام و امیدوارم با تصویب این لایحه سهم شهرداری ها افزایش پیدا کند تا ما مجبور به شهر فروشی نشویم.

شهردار تهران با اشاره به برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در شهر آفتاب گفت: یکی از منبع آلودگی همین ترافیک سنگین است و برای مردم معضل است و ما هم پیگیری خواهیم کرد که این نمایشگاه به بیرون از شهر منتقل شود اما فعلا آنها بهانه‌هایی دارند و عنوان می کنند که نمایشگاه شهر آفتاب نواقصی دارد اما ما تلاش می کنیم با رفع این نواقص این نمایشگاه‌ها در مجموعه شهر آفتاب برگزار شود.

افشانی تصریح کرد: تصمیم‌گیری اینگونه نمایشگاه بخشی برعهده شهرداری است و دستگاه‌های دیگر نیز باید تصمیم‌گیری کنند. امیدواریم در آینده با تعامل با سایر دستگاه ها اینگونه نمایشگاه ها در شهر آفتاب برگزار شود.

وی به جلسه‌ای که با فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا داشت اشاره کرد و  گفت: در این جلسه تفاهم‌نامه‌ای امضا نشد. با توجه به میزان بدهی بالایی شهرداری تهران که بیش از 50 هزار میلیارد تومان است که حدود 22 هزار و 700 میلیارد تومان بدهی بانکی است و متأسفانه هر ماه با توجه به سود آن افزایش پیدا می‌کند ضمن اینکه بدهی ما به پیمانکاران عدد قابل توجهی است و حدود 30 هزار میلیارد تومان است و به همین دلیل همه کسانی که طرف قرارداد شهرداری بودند از اسفندماه یا کار را کاهش و یا متوقف کرده‌اند و به همین دلیل ما جلسه‌ای را با فرمانده قرارگاه گذاشتیم تا فرصت شش ماه‌ای به شهرداری داده شود تا شهرداری خود را مجهز به درآمدهای جدید کند.

شهردار تهران گفت: با توجه به قانون جدید حضور بنده در شهرداری مشکلی ندارد که البته تفسیر این قانون برعهده شورای نگهبان است.

افشانی با اشاره به اینکه بنده فشارناپذیر هستم، گفت: آقای شیرازی رئیس سابق بازرسی شهرداری تهران نامه‌ای که منتشر کرد صداقت در آن نبود. بنده در تمام زندگی‌ام سعی می کنم جز صداقت و راستی چیزی را بر زبان نیاورم اما آقای شیرازی رئیس سابق بازرسی شهرداری تهران مطالبی را مطرح کرده بود که درست نبود. متأسفانه وی شهرداری و غیرشهرداری را به خوبی نمی شناخت و چون وی مسلط بر حوزه شهرداری نبود به همین دلیل نمی‌توانست ادامه همکاری در این حوزه داشته باشد. هیچ کس نمی‌تواند بر من فشاد آورد که مدیری را عوض یا برسر کار بگذارم و بنده براساس 4 شاخص تصمیم می‌گیرم.

افشانی با اشاره به مبنای کار ما در شهرداری طرح تفصیلی و طرح جامع است اظهار کرد: قانونگذار گفته است اگر قرار است اصلاحاتی در طرح جامع و طرح تفصیلی صورت گیرد باید در کمیسیون ماده 5 انجام شود ضمن اینکه ما دیگر بر روی تخلفات صحه نخواهیم گذاشت و تخلفات باید به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده شود.

وی ادامه داد: مسئله حاشیه نشینی معضلی است که به این سادگی ها قابل حل نیست و دلیل آن این است که خشکسالی بسیاری از مردم حداقلی‌هایی که داشتند از دست دادند و هیچ راهی برای ادامه زندگی برای آنها وجود نداشت و تنها راهی که به ذهن آنها می آمد زندگی در حاشیه شهرهای بزرگ بود.

شهردار تهران تصریح کرد: ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی یکی از اولویتهای ماست و در این مورد از تمام دستگاه‌ها استفاده خواهد شد. شهرداری با بهزیستی برای افراد کم توان و کمیته امداد برای حمایت از نیازمندان همکاری خواهیم داشت. باید امیدوار باشیم تا این معضل را در آینده با همکاری و تعامل سایر بخش‌ها برطرف کنیم.

وی اضافه با اشاره به اعتراض پیمانکاران نسبت به عدم پرداخت بدهی هایشان بیان کرد: زمانی که بنده برای سوگند در شورای شهر حاضر شدم در 31 اردیبهشت ماه صحن شورا با شعار جمعی از پیمانکاران در خارج از شورا با عنوان افشانی افشانی حمایت حمایت مواجه شدم و همان روز به همه قول دادم که تلاش خواهم کرد تا مطالبات را پرداخت کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: قاعدتا مطالبات پیمانکاران خرد، در اولویت قرار دارد. در حال حاضر درآمد ما در ماه 650 میلیارد تومان است که صرف حقوق و هزینه نگهداشت شهر می شود اما تلاشهایی را که داشتیم ان شاءالله به امید خدا نتیجه خواهد داد.

افشانی گفت: در خصوص بدهی‌های دولت نیز ارقام را اعلام کردم که البته دولت آن را قبول نداشته و به همین دلیل جلسه‌ای را با مسئولان دولت برگزار کردیم و قرار شد کارگروهی از سازمان برنامه و بودجه و شهرداری تشکیل شود.

وی اظهار داشت: آن چیزی که در شهر تهران وجود دارد و مبنای کارمان هست نوسازی بافت فرسوده است و تراکم جمعیت در بافتهای فرسوده سه برابر مناطق دیگر است و به همین دلیل نوسازی بافت فرسوده یکی از اولویتهای ماست و به همین دلیل تسهیلاتی را در این زمینه راه اندازی کردیم. بنابرین یکی از برنامه هایمان توسعه محلات بوده و در این زمینه برنامه ریزی صورت گرفته است.

شهردار تهران  اضافه کرد: اجرای پروژه ها اولین نیازشان منابع است و با توجه به شرایط موجود و بدهی های شهرداری طبیعی است که ادامه کار پیمانکاران با استقبال کمتری روبرو شود و برای اینکه این مشکل را حل کنیم با تمام کسانی که مرتبط بودند جلسه گذاشتیم و حتی جلسه ای را با 9 مدیرعامل بانک برگزار کردیم و قرار شد کارگروه مشترکی بین شهرداری و بانکها تشکیل شود.

افشانی گفت: برهمین اساس بنا داریم پروژه هایی که پیشرفت بیشتری داشته اند در اولویت قرار بگیرند و ما هر فصل افتتاح پروژه ای را خواهیم داشت. امیدوارم تا سال آینده این موقع 50 کیلومتر خطوط مترو به بهره برداری برسد.

افشانی ادامه داد: شادی و نشاط اجتماعی یکی از سیاستهای این دوره شهری است و در این زمینه رسانه ها می توانند همکاری نزدیکی با مجموعه مدیریت شهری داشته باشند.

وی اضافه کرد: بنده دست نیاز به سمت رسانه ها دراز می کنم و از شما می خواهم ما را یاری کنید. اگر دغدغه شما ایجاد نشاط و شادی است در کنار ما باشید و ما نیز در خدمت شما خواهیم بود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه هر کسی هر فسادی انجام داده باشد تنبیه خواهد شد گفت: این موارد باید با مستندات به مراجع قضایی ارسال شود و قاعدتا حکم صادر خواهد شد و یکی از اشکالات بنیادی این است که در حدس و گمان مواردی مطرح می‌شود. و غریب به اتفاق صحبتها درست نبوده است و برخی بنا دارند دروغی مطرح کنند و روی آن مانور بدهند و اگر درگ ذشته فسادی هم وجود داشته باشد قاعدتا بررسی می شود.

افشانی ادامه داد: اگر صحبتی از گذشته می شود به معنای فساد نیست و نکته‌ای که وجود دارد موضوع شفاف سازی است و باید دانه به دانه بررسی شود ضمن اینکه در همین مدت کوتاه نیز چند مورد بررسی شده و هر زمان که به نتیجه برسد اعلام خواهد شد. بنده به هیچ عنوان نگاه مکانیکی به شهر ندارم و توجه بیشتری را به موضوع فرهنگی شهر دارم.

شهردار تهران اضافه کرد: بنده تغییر را حدود یک ماه پیش شروع کردم و یک هزار نفر روی آن کار کردند و انتظار دارم رسانه ها هم به آن کمک کنند از شرق به غرب طرحی را شروع کردیم تا درختکاری را در این بخش انجام بدهیم. در حال حاضر نیز اقدامات اولیه انجام شده است و ان شاءالله با درختکاری این درختها در بهار سبز خواهند شد. بنده امیدوارم شما به عنوان نهادهای اجتماعی تمام قد از این طرح حمایت کنید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مطلقا وارد حاشیه‌هایی که برایم می‌سازند نمی‌شوم گفت: بنده بالاترین حرمت را برای اصحاب رسانه قائلم و در آینده برای شما این موضوع اثبات خواهد شد. یک عده‌ای بنا دارند بنده را وارد حاشیه کنند البته همه حاشیه را می‌بینیم و می‌خوانم اما وارد آن نمی‌شود. بنده حتی از یک پیام ساده هم نمی‌گذرم.

افشانی تصریح کرد: چون این موارد دروغ است درست نیست بنده نیز بیانیه بدهم. به عنوان مثال عنوان شده بود فردی به دفتر کاری من نفوذ کرده بود، نهاد نظارتی که آن فرد را بازداشت کرده است عنوان کرده است از آبان ماه  با شهردار قبلی ارتباطاتی را داشته است و زمانی که بنده آمدم با من تماس گرفت و عنوان کرد فردی به نام سردار محمودی از شورای امنیت ملی می آید و با شما ملاقات می‌کند اما بنده نپذیرفتم.

وی گفت: در ادامه نیز فردی تحت عنوان سردار سیف اللهی با بنده تماس گرفت و عنوان کرد که سردار محمودی فرد خوبی است و دو روز بعد سردار سیف اللهی مجددا با من تماس گرفت که چرا سردار محمودی را تحویل نمی‌گیرید و بلافاصله بنده این موضوع را به رئیس حراست شهرداری اعلام کردم  این آدم متقلبی است و باید سریعا بازداشت شود و اطلاعات تهران از طریق دادستانی اقدام کرد.

شهردار تهران ادامه داد: در خصوص استفاده از فامیلی مواردی در شبکه‌های فضای مجازی مطرح شده فرصت نکردیم ببینم اما باید عرض کنم از روز اول مسئولیتم و بخش‌های مختلف و سازمان های گوناگون یک موقع در دوران خدمتم از آشنایانم استفاده نکردم و افرادی که این موارد را می‌نویسند می‌دانند که بنده اهل این موارد نیستم.

افشانی گفت: باتوجه به ارتباطات خوبی که با دولت در تمام سطوح دارم امیدوار هستم بتوانم از منابع دولتی کمک خوبی را بگیرم. در تبصره 5 قانون بودجه ردیفی وجود دارد تحت عنوان انتشار اوراق که بتوانیم از این موضوع استفاده لازم را ببریم. امیدواریم رقم دو هزار میلیارد تومان در این بخش را استفاده کنیم و در مسائل شهری استفاده کنیم و تاکنون 500 میلیارد تومان اختصاص داده شده است که برای نوسازی اتوبوس بوده است.

افشانی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود دولت حمایت لازم را از مجموعه شهرداری داشته باشد و بنده نگرانی را در این بخش ندارم و شخص رئیس جمهور نیز عنایت ویژه‌ای به مجموعه شهرداری دارند.

وی گفت: خوشبختانه در تمامی سطوح از شهرداری حمایت می‌کنند ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز توجه ویژه‌ای را به موضوع آسیب‌های اجتماعی از جمله حاشیه نشینی دارند. کاری را که ما در شمال تهران انجام می‌دهیم در راستای منویات مقام معظم رهبری است و خوشبختانه شاهد حمایت همه جانبه از شهرداری هستیم. تمام وزرای مرتبط و سازمان‌های همکار با شهرداری ارتباط خوبی را با مجموعه شهرداری دارند. بنده با تمام کسانی که در حوزه شهری ذی نفع هستند همکاری خواهم داشت و در این زمینه از ظرفیت آنها نیز استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: این مداری که امروز دور مدیران کشور می چرخد باید اصلاح شود. در بحث منابع مالی موضوعی است که مورد توجه شهرداری تهران بوده و در همین جهت اقداماتی را در راستای آن انجام داده است.

وی با بیان اینکه به زودی مدیرعامل بانک شهر انتخاب خواهد شد گفت: ما می‌توانیم همین وضعیت فعلی را به وضعیت مطلوب تبدیل کنیم و در آینده بانک شهر کمک موثری را برای پروژه‌های شهری انجام خواهد داد.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از برنامه‌های بنده این است که امیدواریم بتوانیم در یک مدت زمان محدود هوشمندسازی شهر را انجام دهیم و هوشمندسازی یکی از مواردش آبیاری فضای سبز شهری است.

افشانی در ادامه با اشاره به اینکه اگر کسی ورود نیروی جدید به شهرداری را منع کرده است، بنده برمی‌دارم، اظهار کرد: بنده اعلام کردم تنها کسانی می توانند وارد شهرداری شوند که دارای مدارج علمی بالایی باشند. بنده از زمانی که وارد شدم اعلام کردم انتصابات فعلا متوقف شود و در حال حاضر انتصابات در حال بررسی است و سازمان بازرسی آن را بررسی می کند و در ادامه پاسخ خواهد داد.

شهردار تهران در خصوص خرید و فروش پست مدیریتی شهرداری تهران گفت: بسیار علاقه مند هستم یک مورد را به من اعلام کنید و برخورد مرا خواهید دید. مطمئن باشید هیچ کسی با خرید و فروش وارد شهرداری و حوزه ای که بنده تصمیم می‌گیرم نخواهد شد.

پربیننده ترین خبرها