جهانگیری در معارفه رئیس کل بانک مرکزی؛

بانک مرکزی باید بتواند با قدرت نظارت‌های خود را اعمال کند /دغدغه‌ای برای تامین کالا‌های اساسی و دارو در کشور وجود ندارد

بانک مرکزی باید بتواند با قدرت نظارت‌های خود را اعمال کند /دغدغه‌ای برای تامین کالا‌های اساسی و دارو در کشور وجود ندارد
شنبه 6 مرداد 1397 - 20:01

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: با سیاست‌هایی که دولت اتخاذ کرده است دغدغه‌ای برای تامین کالا‌های اساسی و دارو وجود ندارد و نیاز‌های اساسی و ضروری مردم با وجود همه محدودیت‌ها تامین خواهد شد.

العالم _ ایران / اقتصادی

اسحاق جهانگيری عصر امروز (شنبه) در مراسم توديع و معارفه روساي كل جديد و سابق بانک مركزی، ضمن قدرداني از تلاش ها و زحمات دكتر سيف، روند شاخص هاي اقتصادي كشور در پنج سال اخير را مثبت توصيف كرد و گفت: در زمينه كنترل نرخ تورم، اشتغالزايي، رشد سرمايه گذاري، افزايش صادرات غيرنفتي و مرتفع كردن نيازها و مشكلات بخش خصوصي تيم اقتصادي دولت تدبير و اميد دستاوردهاي خوبي داشته است.

معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به سوابق و توانمندي هاي دكتر همتي رييس كل جديد بانك مركزي تصريح كرد: ايشان از صاحب نظران اصلي اقتصاد ايران و از اساتيد دانشگاه در اقتصاد كلان است و با توجه به سابقه مديريتي خوبي كه دارند اميدوارم دوره رياست ايشان در بانك مركزي، يكي از دوره هاي خوب اقتصاد كشور باشد. 

وي در ادامه با بيان اينكه كشور در شرايط خطير و حساسي قرار دارد، گفت: در اين شرايط محدوديت ها و دشواري هاي زيادي وجود دارد اما اين محدوديت ها به معناي بن بست نيست بلكه فرصت هايي نيز ايجاد شده است كه بايد از اين فرصت ها به خوبي در جهت توسعه كشور استفاده كنيم. 

جهانگيري با تاكيد بر لزوم درك و شناخت اين دوران از سوي مسئولين اقتصادي كشور به منظور اتخاذ تصميمات مناسب، سياست هاي آمريكا براي اعمال محدوديت عليه ملت ايران را تشريح كرد و گفت: يكي از مهمترين موضوعات مورد توجه آنها جلوگيري از نقل و انتقالات مالي ايران است و ما بايد براي خنثي شدن طراحي هاي انجام شده تدابير هوشمندانه اي بكار گيريم تا ملت ايران و اقتصاد كشور دچار كمترين آسيب ها شود. 

وي با بيان اينكه دشمنان ملت ايران پيش از شروع جنگ اقتصادي با كمك صهيونيست ها و برخي كشورهاي منطقه جنگ رسانه اي و سياسي عليه كشورمان به راه انداخته اند تا هدايت افكار عمومي مردم را در اختيار گيرند، اظهار داشت: رسالت نخبگان و رسانه هاي كشور در اين جنگ بالا بردن اميد و اعتماد مردم و افزايش سرمايه هاي اجتماعي است. 

جهانگيري با تاكيد بر اهميت اقدام و كارهاي عملي براي بهبود وضعيت اقتصادي و افزايش اعتماد مردم، گفت: اگر اميد و سرمايه اجتماعي تضعيف شود، ممكن است خيلي از سياست هاي خوب اقتصادي نيز نتواند آثار مناسب و مطلوبي برجاي بگذارد.

معاون اول رييس جمهور در ادامه با تبيين مسائل نظام بانكي كشور، يكي از مشكلات دولت در شروع كار را معوقات بانكي دانست و اظهار داشت: متاسفانه به دليل شرايط نامطلوب اقتصادي كشور، برخي فعالان اقتصادي موفق نشدند اقساط تسهيلات خود را در سررسيدها پرداخت كنند كه اين موضوع منجر به افزايش معوقات بانكي در كشور شده است. 

وي سپس به دستور رييس جمهور در سال 94 براي اصلاح نظام بانكي كشور اشاره و با بيان اينكه اين برنامه با محوريت دكتر نيلي مشاور اقتصادي رييس جمهور و جمعي از صاحب نظران اقتصادي كشور دنبال و سپس از سوي دكتر روحاني ابلاغ شد، گفت: در روزهاي اخير رييس جمهور بجد پيگير اين موضوع بودند و با توجه به تهيه طرحي از سوي كارشناسان بانك مركزي اين موضوع بايد با جديت و هرچه سريعتر اجرا شود.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه نظام بانكي نقش اصلي و تعيين كننده اي در تامين منابع مالي كشور طرح هاي اقتصادي برعهده دارد گفت: البته بازار سرمايه نيز در اين زمينه فعال شده اما زمان زيادي لازم است تا بتواند سهم واقعي خود را پيدا كند و در حال حاضر اقتصاد كشور همچنان به نظام بانكي متكي است. 

وي با تاكيد بر اينكه بانك مركزي بايد بتواند با قدرت نظارت هاي خود را اعمال كند، خاطر نشان كرد: بانك مركزي وقتي نرخ سود و سپرده بانكي را اعلام مي كند و بانكهاي عامل به اين موضوع كم توجهي دارند، بانك مركزي بايد بتواند در اين زمينه اقتدار داشته باشد و تصميمات لازم را اتخاذ كند. 

جهانگيري در ادامه با اشاره به شرايط جديد در حوزه ارزي و برنامه هاي آمريكا براي اعمال محدوديت عليه ملت ايران گفت: دشمنان محدوديت هاي جدي اعلام كرده اند و هدف آنها كاهش درآمدهاي ارزي كشور است. 

معاون اول رييس جمهور افزود: يكي از برنامه هاي آمريكا براي كاهش درآمدهاي ارزي ايران اعمال محدوديت در فروش نفت و صنايع پتروشيمي و نيز صنايع فلزي است كه در اين شرايط بانك مركزي بايد در سياست هاي خود بازنگري كرده و سياست هاي جديدي را اعلام كند. 

وي از دكتر همتي رييس كل جديد بانك مركزي خواست تا تمام نخبگان و صاحب نظران اقتصادي را مورد مشورت قرار دهد و ابراز اميدواري كرد؛ همه صاحب نظران در اين جنگ اقتصادي ناخواسته به دولت كمك كنند تا بتوانيم سربلند از شرايط پيش رو عبور كنيم. 

جهانگيري يكي ديگر از مسائل نظام بانكي را وجود نقدينگي بالا در كشور برشمرد و با اشاره به جلسات شوراي هماهنگي سران قواي سه گانه براي تصميم گيري درباره مسايل جاري كشور، گفت: يكي از نخستين موضوعاتي كه در جلسات شوراي هماهنگي قواي سه گانه مطرح شد موضوع نقدينگي بود و تاكيد شد كه بايد راهكارهايي براي كنترل نقدينگي تدوين شود تا نقدينگي موجود در كشور در مسير صحيحي هدايت شود تا موجب افزايش تورم نشود. 

معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تصميم جديد دولت براي واگذاري سهل و آسان طرح هاي نيمه تمام به بخش خصوصي، اظهار داشت: امروز تصويب شد كه طرح هاي نيمه تمام عمراني به ارزش 450 هزار ميليارد تومان با شرايط سهل و آسان جهت تكميل به بخش خصوصي واگذار شود. 
وي همچنين با تاكيد بر ضرورت حمايت از توليد داخلي و نيز حمايت از اشتغال زايي از بخش خصوصي خواست در اين زمينه فعال شوند تا با كمك دولت بيش از گذشته در جهت حل مسايل معيشتي مردم توسعه كشور گام بردارند. 

در اين مراسم حكم انتصاب رييس كل جديد بانك مركزي كه به امضاي رييس جمهور رسيده بود توسط دكتر جهانگيري به وي اعطا و با اهداء لوح سپاس از تلاش هاي دكتر سيف رييس كل سابق بانك مركزي قدرداني شد. 

در اين مراسم همچنين دكتر سيف رييس كل سابق بانك مركزي گزارشي از اقدامات صورت گرفته و دستاوردهاي حاصل شده در دوران مسئوليت خود ارائه و پس از آن دكتر همتي رييس كل جديد بانك مركزي برنامه هاي خود براي دوره جديد بانك مركزي را تشريح كرد.

پربیننده ترین خبرها