تشکیل «ناتوی عربی» برای مقابله با ایران یا دوشیدن مجدد کشورهای عربی؟

تشکیل «ناتوی عربی» برای مقابله با ایران یا دوشیدن مجدد کشورهای عربی؟
يکشنبه 7 مرداد 1397 - 01:41

دولت آمریکا پس از اعلام تشکیل ائتلاف «ناتوی عربی» از اهداف ضد ایرانی آن پرده برداشت و یکی از این اهداف را منع گسترش نفوذ ایران در منطقه عنوان کرد، اما با تاملی بیشتر می‌توان دریافت که باج‌خواهی آمریکا از کشورهای عضو این ائتلاف، هدف اصلی دولت ترامپ است.

العالم-آمریکا

مسئولان کشورهای عربی و آمریکایی اخیرا اعلام کردند که واشنگتن برای تشکیل یک ائتلاف جدید امنیتی و سیاسی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و همچنین مصر و اردن تلاش می‌کند مانع گسترش نفوذ ایران در منطقه شود.

کاخ سفید در این باره اعلام کرد که همکاری‌های خود با این کشورهای عربی در زمینه‌های دفاع موشکی، تمرینات نظامی، مبارزه با تروریسم و دیگر مسایل مانند حمایت از روابط اقتصادی و دیپلماتیک منطقه‌ای را تقویت می‌کند.

خبرگزاری رویترز بامداد شنبه در این باره خبر داد که دولت آمریکا در صدد احیای طرح موسوم به «ناتوی عربی» برای مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است.

دولت ترامپ امیدوار است که درباره این ائتلاف که موقتا «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» خوانده می‌شود، در نشستی که قرار است طی روزهای ۱۲ و ۱۳ اکتبر در واشنگتن برگزار شود، به شکل اولیه بحث و گفت‌وگو شود.

کاخ سفید نیز تاکید کرد که چند ماهی است در حال بررسی طرح تشکیل این ائتلاف که در واقع تشکیل نسخه عربی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، هستند.

صرف نظر از اهداف اعلامی کاخ سفید در راستای پروژه ایران هراسی، به نظر می‌رسد که دوشیدن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از مهمترین اهداف آمریکا از طرح ناتوی عربی باشد.

آمریکا طی دهه‌ها و بخصوص سال‌های اخیر از آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ، بارها این کشورها را دوشیده است و بارها از طریق طرح «ایران هراسی»، قراردادهای میلیاردی با کشورهای عربی برای فروش سلاح و تجهیزات نظامی منعقد شده است که آخرین مورد آن، قرارداد ترامپ تاجر مسلک و عربستان به ارزش ۴۶۰ میلیارد دلار است که ۱۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به فروش سلاح می‌شود که این در نوع خود گران‌ترین قرارداد تاریخی به شمار می‌رود.

البته این جمله ترامپ را هم نباید فراموش کرد که در دیدارش با محمد بن سلمان ولی عهد سعودی در مارس گذشته در کاخ سفید گفته بود که «عربستان کشور خیلی ثروتمندی است و لذا کشور ما باید به قراردهای تسلیحاتی و تجهیزات نظامی امیدوار باشیم.»

از سوی دیگر، ترامپ در آوریل گذشته اعلام کرده بود که برخی از کشورهای خاورمیانه بدون حمایت آمریکا یک هفته هم دوام نخواهند آورد و کشورش در طول ۱۸ سال گذشته، هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده و کشورهای ثروتمند باید هزینه آن را بپردازند.

قطر در چارچوب بحران شورای همکاری خلیج فارس که یک بحران از پیش طراحی شده از سوی آمریکایی‌ها است، ۱۲ میلیارد دلار با آمریکا قرارداد بست تا ترامپ با آن بتواند در کنار دوشیدن امارات و بقیه کشورهای عربی عضو شورای همکاری، بهای حمایت خود را از این کشورها به بهانه تهدیدات ساختگی ایران هراسی بگیرد.

تصمیم آمریکا به تشکیل «ناتوی عربی» در واقع پس از شکست دولت ترامپ در انزوای ایران و خروج او از برجام که بین ایران و شش کشور قدرتمند جهان امضا شده بود، گرفته شده است و تهدیدات ترامپ در ممنوعیت صادرات نفت ایرانی به «صفر بشکه» و واکنش قاطع ایران در برابر این تهدیدات، خود گویای شکست آمریکا در به انزوا کشیدن ایران است.

فارس

پربیننده ترین خبرها