سخنگوی وزارت برق عراق در گفتگو با العالم:

قطع صادرات برق ایران به عراق به دلیل نیاز مردم ایران/ داعش، دکل های برقی برخی استان ها را منهدم کرده است

قطع صادرات برق ایران به عراق به دلیل نیاز مردم ایران/ داعش، دکل های برقی برخی استان ها را منهدم کرده است
يکشنبه 7 مرداد 1397 - 23:18

مصعب المدرس گفت: قطع صادرات برق ایران به عراق نیز به خاطر نیاز مردم ایران و بر اساس قراردادهای دو کشور بوده است.

  العالم - عراق

"مصعب المدرس" سخنگوی رسمی وزارت برق در گفت وگو با شبکه العالم اظهارداشت: این وزارت خانه، استراتژی سیستم یکپارچه برای احداث سامانه پیشرفته برق را از سال 2003 آغاز کرد و قطع صادرات برق ایران به عراق نیز به خاطر نیاز مردم  ایران و بر اساس قراردادهای دو کشور بوده است.

وی تصریح کرد: وزارت نفت عراق، استراتژی تکمیل پروژه تاسیسات صنعت برق  این کشور را از سال 2003 در دستور کار خود قرارداد. 

سخنگوی رسمی وزارت برق افزود: داعش، دکل های برقی استان های دیاله، نینوا،صلاح الدین و الانبار را منهدم کرده است.

مصعب المدرس افزود: طی سال های بحران برخی بر اساس منافع خود، موانعی بر سر راه دولت و وزارت خانه ها از جمله وزارت برق ایجاد  کردند.

وی در خصوص قطع صادرات برق ایران به عراق گفت : ما با جمهوری اسلامی ایران چندین قرار داد داشتیم.این کشور طی سالهای گذشته در تولید انرژی برق و سوخت ما را پشتیبانی کرد.

سخنگوی رسمی وزارت برق خاطرنشان کرد: قرارداد اولین خطوط  برق با تهران در سال 2007 از سرپل ذهاب به  خانقین (132 مگاوات ) و در سال 2012 به  دیاله (400 مگاوات ) و خط جدیدی با  قرارداد جدیدی از خرمشهر به  بصره با 400 مگاوات و در سال 2013 نیز خط کرخه عماره (400  مگاوات ) کشیده شد.

مصعب المدرس یاداور شد: ایران به صادرات برق خود  به عراق ادامه داد و میزان بدهی ها در حال افزایش بود اما ایران هم چنان به کمک های خود ادامه می داد ما نیز کما بیش درحال پرداخت بدهی های خود بودیم اما صادرات قطع نشد و از بندهای قرارداد این بود که اولویت استفاده از انرژی برای ایران باشد و افزون بر نیاز خود را  صادر کند.

سخنگوی رسمی وزارت برق خاطرنشان کرد: اخیرا ایران با این عذر که در تامین  انرژی برق و آب با بحران روبروست ، صادرات خود را به همه کشورهای همسایه و نه فقط عراق قطع کرد زیرا ایران به چندین کشور دیگر نیز برق و آب صادر می کرد. لذا خطوط برق را  قطع کردند ما نیز به دنبال جایگزین برای این خطوط بودیم . ایران  به دلیل کمبود تولید برق در داخل ، فقط صادرات برق را به استان بصره ادامه داد زیرا اولویت کشور و مردم خود هستند و خط بصره فقط 100 مگاوات انرژی مورد نیاز را تامین می کند. 

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها