سازمان ملل در گزارشی ادعاها درباره انتقال سلاح از ایران به یمن را تکرار کرد

سازمان ملل در گزارشی ادعاها درباره انتقال سلاح از ایران به یمن را تکرار کرد
سه شنبه 9 مرداد 1397 - 11:06

هیئت کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی محرمانه بار دیگر به تکرار ادعاهای قبلی درباره انتقال سلاح از ایران به یمن پرداخته است.

العالم - یمن

هیئت کارشناسان سازمان ملل در گزارشی محرمانه به شورای امنیت این سازمان بار دیگر ادعاها درباره انتقال سلاح از ایران به یمن را تکرار کرده است. 

به نوشته خبرگزاری فرانسه، کارشناسان سازمان ملل در این گزارش محرمانه ادعا کرده‌اند «همچنان باور دارند» موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و سایر سلاح‌ها از ایران به یمن منتقل شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و کشورهای غربی درباره ارسال سلاح به یمن را تکذیب کرده است. 

خرداد ماه سال جاری خبرگزاری رویترز نوشته بود «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش 6 ماهه جدید خود درباره اجرای تحریم‌های این سازمان علیه ایران، تلاش آمریکا برای متهم کردن ایران به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت را ناکام گذاشت. 

«گوترش» در این گزارش محرمانه به شورای امنیت سازمان ملل که نسخه‌ای از آن به رویت خبرگزاری رویترز رسیده مدعی شده بود بقایای پنج موشکی که اعضای جنبش انصارالله یمن در جولای 2017 به سمت عربستان شلیک کرده‌اند «با ویژگی‌های طراحی یک موشک‌ شناخته شده ایرانی مطابقت دارند و برخی از قطعات آنها در ایران ساخته شده‌اند.»

گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد با وجود این از متهم کردن ایران به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت خودداری می‌کند. خبرگزاری رویترز نوشته دبیر کل سازمان ملل متحد قادر به تأیید این نبوده که آیا یافت شدن قطعات ایرانی در موشک‌ها نقض قطعنامه‌های شورای امنیت محسوب می‌شوند یا خیر. 

حتی در صورت صحت یافت شدن قطعات ایرانی در موشک‌های یمنی‌ها، نمی‌توان آن را دلیل انتقال سلاح از ایران دانست. مجله فارن‌پالیسی آذرماه سال گذشته گزارش داده بود برخی از قطعات یافت‌شده در این موشک‌ها هم آمریکایی هستند. 

در گزارش جدید که 125 صفحه است نوشته شده بازرسی‌های اخیر از سلاح‌های حوثی‌ها (انصارالله) نشان می‌دهد که موشک‌ها و پهپادهای مورد استفاده از آنها با ویژگی‌های سامانه‌های تسلیحاتی تولیدشده در ایران مطابقت دارند.

در این گزارش ادعا شده که «احتمال زیادی» وجود دارد که موشک‌ها در خارج از یمن تولید شده باشند، به بخش‌هایی از این کشور منتقل شده و توسط اعضای انصارالله مونتاژ شده باشند. 

تهران قبلاً خاطرنشان کرده سیاستی برای انتقال سلاح و تجهیزات نظامی به یمن یا ساخت آنها در یمن، ندارد و به دنبال چنین سیاستی هم نیست. به نوشته نشنال، ایران در نامه جدید برای هیئت کارشناسان سازمان ملل استدلال کرده که این موشک‌ها که اعضای انصارالله به آن نام «بورکان» داده‌اند، نسخه ارتقاءیافته موشک‌های «اسکاد» هستند که قبل از آغاز جنگ هم در این کشور وجود داشته‌اند.  

واقعیت‌هایی درباره موشک‌های یمن

موشک‌های بالستیک در یمن، سلاح‌های تازه‌ای نیستند. یمن جنوبی و شمالی هر دو از دهه 1970 اقدام به وارد کردن این نوع سلاح‌ها، عمدتاً از شوروی سابق کردند. در واقع، در جریان جنگ داخلی یمن در سال 1994 چندین نوع موشک اسکاد به کار گرفته شد.

 علی‌عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن با خریداری موشک‌های اسکاد کره شمالی، زرادخانه نسبتاً عظیم خود از موشک‌های بالستیک را غنی‌تر کرد. این موشک‌ها توسط نیروهای اسپانیایی در دسامبر 2002 ضبط شده و تحویل نیروی دریایی آمریکاشدند.

 در نهایت، صالح، به این دلیل که متحد ثابت‌قدم آمریکا و عربستان بود قوانین مربوط به توقیف این موشک‌ها را دور زد و دولت جورج دبلیو بوش، به وی اجازه داد موشک‌های کره شمالی را نگاه دارد.

 بنابراین، در زمان آغاز جنگ یمن در سال 2015، این کشور حدود 300 موشک اسکاد در اختیار داشت. برخی از این موشک‌ها که ظاهراً مهندسان یمنی‌ در آنها تغییراتی اعمال کرده‌اند در طول دو سال گذشته به تلافی حملات بی‌شمار عربستان سعودی به سمت این کشور شلیک شده‌اند. 

 دستگاه اطلاعات کره جنوبی در جولای 2015 گزارش داد که موشک‌های اسکاد شلیک‌شده به سمت عربستان سعودی همان موشک‌های کره شمالی هستند که با چراغ سبز آمریکا و عربستان سعودی در سال 2002 تحویل یمن شدند.

عربستان و آمریکا در حالی ادعا می‌کنند که پیدا شدن قطعات ایرانی در لاشه‌های موشک‌های شلیک‌شده به سمت ریاض نشان دهنده ایرانی بودن آنها است که هیئت تحقیق سازمان ملل قبلاْ گزارش داده در لاشه‌های موشک‌های مورد نظر هم قطعات ایرانی و هم قطعات آمریکایی پیدا کرده است.

بنابراین، طبق منطق عربستان سعودی و دولت ترامپ، ایران و آمریکا هر دو به توسعه برنامه موشکی یمن کمک کرده‌اند. کارشناسان، در واقع با منطقی که خلاف ادعاهای عربستان و آمریکا است می‌گویند یمنی‌ها می‌توانند موشک‌هایی را شلیک کنند که در یمن مونتاژ شده‌اند.

نه مقام‌های آمریکایی و نه سعودی‌ها هیچ اطلاعاتی درباره زمان تحویل سلاح‌های مفروض ارائه نکرده‌اند و این یعنی اینکه حتی با پذیرش این فرض محال که انتقال موشک‌ها از ایران به یمن صورت گرفته باشد، شواهدی وجود ندارد که ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده باشد. 

تسنیم

پربیننده ترین خبرها