جابری انصاری: حضور ایران در سوریه بر اساس خواست مستقیم دولت سوریه است

جابری انصاری: حضور ایران در سوریه بر اساس خواست مستقیم دولت سوریه است
سه شنبه 9 مرداد 1397 - 19:59

مذاکره کننده ارشد ایران در روند صلح سوریه تأکید کرد که حضور ایران در سوریه بنا به درخواست مستقیم دولت مشروع سوریه بوده و ادامه این حضور نیز به توافقات میان دولت‌های سوریه و ایران بستگی خواهد داشت.

العالم - ایران / سیاسی

«حسین جابری انصاری» دستار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد که نشست بین‌المللی صلح سوریه که در شهر سوچی روسیه برگزار شد، نقش مهمی در پیشبرد صلح در سوریه ایفا خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، جابری انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» روسیه گفت، «من مایلم بگویم که این نشست نتیجه نسبتا خوبی داشت. و فرصت خوبی برای ادامه توافقات میان سه کشور تضمین‌کننده آتش‌بس سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) به منظور پیشبرد روند عادی‌سازی اوضاع در سوریه بود تا این کشور در نهایت بتواند به صلح همه‌جانبه دست یافته و بر بحرانی که با آن مواجه شده فائق آید».

دیپلمات ارشد ایران در این سری مذاکرات همچنین تأکید کرد که این گفت‌وگوها سه محور اصلی داشت که عبارتند از کمیته قانون اساسی سوریه، کمیته تبادل آوارگان و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان.

خبرنگار تاس در ادامه این گفت‌وگو درباره ادامه حضور ایران در سوریه پرسید که مذاکره کننده ارشد ایران تأکید کرد، «ایران به درخواست دولت مشروع سوریه در این کشور حضور دارد و دلیل آن هم شرایط خاص این کشور است».

وی افزود: «ما شاهد این بوده‌ایم که هرج و مرج در این کشور اوضاعی را بوجود آورده که هیچ امنیتی وجود ندارد و همین مسئله نیز باعث گسترش حضور گروه‌های تروریستی در این فضا شده است».

جابری انصاری همچنین تأکید کرد: «حضور بیشتر ایران در سوریه به توافقات میان دولت سوریه و ایران، شرایط میدانی و همچنین اوضاع سیاسی در سوریه بستگی خواهد داشت».

دهمین دور از مجموعه نشست‌های صلح سوریه در چهارچوب آستانه از روز گذشته (دوشنبه) 30 جولای (8 مردادماه) در شهر سوچی روسیه آغاز شده و امروز نیز ادامه داشت. محور اصلی این دور از گفت‌وگوهای روند آستانه، تسهیل شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه (مصوب کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی)، بررسی راه های تسهیل بازگشت آوارگان سوری به خانه و کاشانه خود و برگزاری نشست جدید کمیته تبادل بازداشت شدگان و مفقودان بحران سوریه بود. بنا بر بیانیه پایانی این نشست، قرار بر این شد تا نشست دیگری در ماه سپتامبر در ژنو برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها