از شایعه تا واقعیت؛

صادرات پنیر از شیر الاغ به عراق!

صادرات پنیر از شیر الاغ به عراق!
سه شنبه 9 مرداد 1397 - 20:46

در راستای سیاست تفرقه افکنی و فتنه انگیزی میان ایران و عراق، برخی ها درصدد ضربه زدن به روابط دو کشور همسایه هستند.

العالم عراق

اخیراً ویدئویی در عراق منتشر شده است که عنوان آن هیچ ارتباطی با مضمون آن ندارد.

کسانی که به دنبال فتنه انگیزی در روابط ایران و عراق هستند، این ویدئو را با عنوان « کارخانه تولید لبنیات و پنیر در ایران، تولیدات خود را از شیر الاغ تهیه و بیش از 60 درصد آنرا به عراق صادر می کند.»

این افراد به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود و فتنه انگیزی میان ایران و عراق هستند که روابطی دوستانه دارند.

اما واقعیت این است که ویدئوی منتشر شده از تلاش جوانی ایرانی برای تولید شیر الاغ که فواید آن برای سلامتی و درمان در جهان معروف و شناخته شده است ، سخن می گوید و می افزاید که شیر الاغ موارد درمانی بسیاری دارد و به ویژه از آن برای بیماری های تنفسی و پوستی استفاده می شود.

این جوان ایرانی در این ویدئو از تجربه خود در زمینه تولید شیر الاغ سخن می گوید و می افزاید که تلاش می کند تا این نوع شیر را برای استفاده برای درمان تولید کند.

وی همچنین می گوید که قیمت شیر الاغ به علت کمیاب بودن آن در ایران، بسیار گران است.

این جوان ایرانی همچنین می گوید که وی در مزرعه مبتدی خود روزانه بین ده تا دوازده لیتر شیر الاغ تولید می کند که در بازارهای ایران به فروش می رسد.

با این وضعیت، یا امکان صادرات 60 درصد از این تولید به کشورهای دیگر عاقلانه است؟

 سوال دوم اینکه، آیا کسی که می خواهد از این ویدئو سوء استفاده کند، می داند که قیمت پنیر ساخته شده از شیر الاغ چقدر است؟ آیا می داند که این پنیر از گران ترین و نادرترین انواع پنیر در جهان است؟

آیا می داند که ساخت این پنیر و اسرار آن از جمله امور بسیار خاص در ساخت آن است؟

کمی جست و جو درباره فواید سلامتی آن بی ضرر است.

تحقیقات پزشکی فراوان نشان داده است که شیر الاغ قادر به متوقف کردن سلول های سرطانی است و همین مساله باعث می شود که منبعی برای برخی از انواع سرطان و  درمان بیماری های تنفسی باشد.

همچنین تحقیقات دیگر نشان داده است که این شیر، می تواند برای  درمان حساسیت کودکانی که به شیر مادر حساسیت دارند، استفاده کرد.

اما قیمت بالای شیر الاغ می تواند به هر لیتر، 6 دلار برای انواع خوب آن برسد، اما شیر الاغ عادی و نه با کیفیت عالی، به لیتری 30 دلار می رسد.

اما پنیر تهیه شده از شیر الاغ، بر اساس گزارشی که سی ان ان درباره شیر الاغ و تهیه پنیر آن و اسرار آن تهیه کرده است، قیمت نیم کیلوی آن تقریباً به 500 دلار آمریکا می رسد.

مساله دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که این صنعت در بسیاری از کشورهای جهان و منطقه رواج پیدا کرده است، به عنوان مثال در ترکیه که اخیراً شیر الاغ با استقبال مردم این کشور روبرو شده است.

از شیر الاغ همچنین برای تهیه مواد آرایشی و بهداشتی مانند صابون در ترکیه و برخی دیگر از کشورهای غرب استفاده می شود.

از تجربه یک دوست در زمینه تجارت فرآورده های شیرهای ایرانی به عراق سخن می گویم. دوستم به من گفت که این تاجر عراقی وقتی که به شرکت های ایرانی می آید شروط و مقادیر مورد نیاز و درجه چربی مطلوب را به آن ها پیشنهاد می کند تا این شرکت ها ف طبق استانداردهای مطلوب آن ماده را تهیه کنند، بنابراین، چنین افراد اجیری از چه صادراتی حرف می زنند؟

این سوال را خوانندگان منصف جواب بدهند، آیا امکان صادر کردن شیر الاغ که در ایران به مقدار کم یافت می شود به خارج وجود دارد؟

پربیننده ترین خبرها