ترکیه بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد

ترکیه بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد
چهارشنبه 10 مرداد 1397 - 08:45

دهمین دور مذاکرات سوری آستانه بعد از ظهر دیروز با انتشار بیانیه پایانی ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح سوریه در نشست عمومی در هتل رادیسون بلو شهر سوچی روسیه پایان یافت.

العالم - ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای با اشاره به برگزاری دهمین دور مذاکرات سوری کشورهای ضامن صلح در سوریه در شهر سوچی روسیه اعلام کرد: تحولات میدانی و جستجوی راه حل های سیاسی برای بحران سوریه از موضوعات اصلی این نشست میان هیات های سه کشور ترکیه، ایران و روسیه بود.

در این بیانیه آمده است: در همین چارچوب، طرفین تاکید کردند که ادلب به عنوان منطقه کاهش تنش، یکی از عناصر کلیدی توافق آستانه است و باید قابلیت های آن حفظ شود.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه ادعا شده است: 'در این نشست بر لزوم مقابله با تهدیدهایی که یکپارچگی سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و همچنین تهدید گروههای جدایی طلب که امنیت ملی کشورهای همسایه را خدشه دار می کند، تاکید شده است.'

در بیانیه وزارت امور خارجه همچنین آمده است که در حاشیه این نشست بر بررسی موضوع آزادی دستگیرشدگان در چهارمین نشست گروه کاری سوریه تاکید شده است.

خبرگزاری آناتولی طی خبری اعلام کرد که هم در این نشست و هم در گفت و گوهای حاشیه آن با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، درباره تلاش برای ایجاد کمیته قانون اساسی و تداوم گفت و گوها در نشست ماه سپتامبر در ژنو تاکید شد.

این رسانه همچنین اعلام کرد که در این نشست همچنین بر بازگشت امن پناهجویان سوری بر سرزمین خود تاکید شد.
مقرر شده است که یازدهمین نشست عالی سوریه که در قالب نشست آستانه انجام می شود، در ماه اکتبر(مهر ـ آبان 97) امسال برگزار شود.

دهمین دور مذاکرات سوری آستانه طی دو روز گذشته با شرکت نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح سوریه در شهر سوچی روسیه برگزار شد.

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امورخارجه ایران در امور ویژه سیاسی، آلکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و سدات اونال معاون وزیر امورخارجه ترکیه سرپرستی هیات های سه کشور را در نشست عمومی برعهده داشتند. 

بشار جعفری نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل نیز سرپرستی هیات رسمی سوریه را در این نشست برعهده داشت. 

هیاتی از مخالفان دولت سوریه شامل 10 نفر در اجلاسیه عمومی نشست سوچی شرکت داشتند. 

استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در سوریه نیز که به همراه گروهی از کارشناسان سازمان ملل به سوچی آمده بود، با هیات های شرکت کننده در مذاکرات دیدارهایی را برگزار کرده و در این نشست حضور یافت.
در دستور کار نشست سوچی مسائل مربوط به قانون اساسی جدید سوریه، مسائل انسانی از جمله بازگشت آوارگان و آزادی زندانیان و بازداشت شدگان مطرح شد. 

تمامی جلسات این دور از مذاکرات به استثنای نشست عمومی پشت درهای بسته برگزار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها