فشارهای اقتصادی، سعودی‌ها را به مشاغل غیر متعارف سوق داده است

فشارهای اقتصادی، سعودی‌ها را به مشاغل غیر متعارف سوق داده است
چهارشنبه 10 مرداد 1397 - 11:37

در عربستان سعودی -- کشوری نفت‌خیز و بدون مالیات که مدت‌ها خدمات رفاهی را برای شهروندانش از گهواره تا گور عرضه می‌کرد، مشاغل یدی همانند آشپزی، نظافت و کار در پمپ‌های بنزین عمدتاً مختص کارگران خارجی بود؛ افرادی که تعدادشان از سعودی‌ها بیشتر است.

العالم - عربستان سعودی

خبرگزاری فرانسه -- اما در عصر ریاضت و در شرایطی که بنزین دیگر از آب ارزانتر نیست، سعودی‌ها به گونه‌ای روزافزون به چنین مشاغلی روی می‌آورند. دولت عربستان یارانه‌های مبتنی بر نفت را کاهش داده است و می‌کوشد معضل رشد اندک اقتصاد و بی‌کاری را حل و فصل کند.

برای نخستین بار، گروه بزرگی از سعودی‌ها به عنوان فروشنده چای و مکانیک مشغول به کار شده اند. به تازگی یک روزنامه‌نگار سعودی مطلبی را با عنوان "آیا سعودی‌ها به عنوان نظافت‌چی خیابان مشغول به کار می‌شوند؟" در روزنامه "گازت" منتشر کرده است.

مشخص نیست چه تعداد از شهروندان سعودی مشاغل یدی را پذیرفته اند؛ اما این روند، با یک اصل پذیرفته‌شده در این کشور در تضاد است: "خارجی‌ها برای ما کار می‌کنند؛ ما برای خودمان کار نمی‌کنیم."

"گراهام گریفیث،" تحلیلگر ارشد مرکز مشورتی "کنترل ریسکس" در این خصوص می‌گوید: «سعودی‌ها به مشاغلی وارد می‌شوند که به طور تاریخی مختص خارجی‌ها بوده است. ننگ اجتماعی مرتبط با برخی از مشاغل یدی و خدماتی بسیار پرقدرت بوده است؛ اما نیازهای اقتصادی بسیاری از مردم را بدون توجه به موقعیت این مشاغل به سوی آن‌ها می‌کشاند.»

درحالی‌که عربستان می‌کوشد با به دست آوردن آمادگی برای عصر پسا‌نفت شهروندانش را از کمک‌های دولتی دور کند، نگرش‌های فرهنگی به کار در اثنای بروز تغییر در اقتصاد تنبل این کشور در حال تغییر است. حدود دو سوم از سعودی‌ها در استخدام دولت هستند و حقوق و مزایای اختصاص‌یافته به بخش‌های عمومی حدود نیمی از هزینه‌های دولت را تشکیل می‌دهد.

به باور اقتصاددانان سعودی، اقتصاد جدید بیشتر سعودی‌ها را به سوی مشاغلی چون نجاری، لوله‌کشی و خیاطی سوق می‌دهد؛ مشاغلی که دهه‌ها قبل و پیش از عصر نفت از سوی جامعه قابل پذیرش بود.

در این اثنا، فشار دولت برای جایگزین کردن خارجی‌ها با نیروی کار عربستانی در کنار مالیات‌های سنگینی که از غیر سعودی‌ها دریافت می‌شود، به خروج گسترده بسیاری از خارجی‌ها از این کشور منجر شده است. آن‌ها 70 درصد از تمامی مشاغل عربستان را در اختیار دارند.

بر اساس آمار‌های رسمی، حدود 800 هزار کارگر خارجی از آغاز سال 2017 عربستان سعودی را ترک کرده اند. به گفته صاحبان کسب و کار، این وضع به بروز یک "بحران استخدام" منجر شده است. خروج غیر سعودی‌ها از عربستان سبب شده است بازار اجاره مسکن با رکود مواجه شود و شهرهایی همانند ریاض همزمان با کاهش تقاضای مشتریان، با معضل فروشگاه‌های خالی از کالا دست به گریبان شده اند.

پربیننده ترین خبرها