امیدواری سازمان ملل به کمک ایران برای پایان جنگ یمن

امیدواری سازمان ملل به کمک ایران برای پایان جنگ یمن
چهارشنبه 10 مرداد 1397 - 12:10

طبق اسنادی که از گزارش هیأت کارشناسی نظارت بر تحریم‌های یمن به دست آمده، کارشناسان سازمان ملل امیدوارند ایران برای حصول هرچه سریعتر راهکار پایان جنگ یمن، کمک کند.

العالم-یمن

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند احتمال زیادی وجود دارد که ایران «نقش سازنده‌ای» در پایان دادن به جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی علیه یمن ایفا کند.

طبق اسناد به دست آمده توسط خبرگزاری «آسوشیتد پرس» هیأت کارشناسی نظارت بر تحریم‌ها علیه یمن، در گزارش جدیدی به شورای امنیت سازمان ملل احتمال داده که ایران به زودی باعث بازگشت صلح به منطقه می‌شود.

وبگاه «یدیعوت آحرونوت» امروز چهارشنبه به نقل از این گزارش نوشت که «این هیأت اعتقاد دارد که ممکن است ایران اکنون بخواهد نقشی سازنده‌ در یافتن راهکار مسالمت‌آمیز برای (جنگ) یمن پیدا کند. گواه این مسئله، تلاش ناموفق آنها با برخی کشورهای اروپایی برای برقراری آتش‌بس در ماه رمضان است».

عربستان در طول چهار سال گذشته که جنگ علیه یمن را ادامه داده، عموما به درخواست‌ها برای توقف جنگ در مواقع زمانی مثل ماه رمضان، بی‌اعتنا بوده است.

در عین حال، در مقابل این بی‌اعتنایی عربستان، برخی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل مانند آمریکا، فرانسه و انگلیس بارها با متهم کردن ایران به ارسال سلاح برای انصارالله و یمنی‌ها، مانع تصویب قطعنامه‌هایی علیه ائتلاف سعودی جهت پایان جنگ علیه این کشور محروم شده‌اند.

ائتلاف سعودی-اماراتی از اواخر ماه اردیبهشت عملیات جدید علیه استان الحدیده را که تنها شریان غذایی و دارویی مردم یمن به شمار می‌رود، آغاز کرده و همین امر سبب قطع روند کمک‌های ارسالی به این کشور جنگ‌زده شده است.

خبرگزاری «رویترز» پیشتر گزارش داده بود که ائتلاف سعودی با گذشت دو ماه از آغاز عملیات برای تصرف بندر الحدیده، هنوز نتوانسته پیشرفتی در آن به‌دست بیاورد و باید با دست خالی آنجا را ترک کند. 

طبق آمارهای قبلی نهادهای یمنی، از فروردین سال ۱۳۹۴ که جنگ عربستان علیه یمن آغاز شده، بیش از هشت هزار نفر جان باخته و بیش از ۳۵ هزار نفر مجروح شده‌اند. تعداد بیمارانی که به صورت غیرمستقیم در نتیجه جنگ جان باخته‌اند از ۳۰ هزار نفر فراتر رفته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها