ریشه ایران هراسی در مصر

ریشه ایران هراسی در مصر
سه شنبه 21 شهريور 1391 - 18:45

نويسنده و پژوهشگر مصري، ايران هراسي را پروژه اي از سوي آمريکا و رژيم صهيونيستي در دوران "مبارک" ديکتاتور مخلوع دانست که پيامدهاي آن همچنان در اين کشور باقي مانده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "فهمی هویدی" در مطلبی نوشت: ایران هراسی از رژيم سابق بازمانده است؛ به صورتیکه در آن دوران ايران هراسي به حدي رسيده بود كه برخي بر اين گمان بودند دشمن واقعي، ايران است نه رژیم اسرائيل.

وی افزود: رسيدن به اين مرحله را بايد موفقيتي براي شياطين سياست دانست كه توانستند آن را در بيشر از يك كشور عربي در منطقه خليج فارس رواج دهند.

فهمی هویدی با اشاره به رواج "افسانه‌هایی" در دوران مبارک در مصر مبنی بر تهدید امنیت این کشور از سوی ایران و همچنین تلاش برای شيعه کردن مردم مصر، گفت: این افسانه ها را سازمان‌هاي امنيتي ساختند؛ آمريكا نیز با اعلام جنگ و مبارزه با تروريسم آن را پرورش داد، و رژیم اسرائيل كه همچنان ايران را دشمن راهبردي خود مي داند، به اين موضوع دامن زد.

هویدی با اشاره به وجود برخی مسائل حل نشده بین ایران و مصر، خاطرنشان کرد: واقعيت آن است كه ميان ايران و مصر مشكل امنيتي واقعي وجود ندارد.

وی تأکید کرد: منظور من آن نيست كه ميان دو كشور هيچ اختلافاتي وجود ندارد يا اين كه دو كشور در همه زمينه ها اتفاق نظر دارند؛ اعتراف مي كنم كه مصر با برخي سياست هاي ايران مخالف است، اما اين مساله تا این حد نیست که جلوي روابط دو کشور را بگیرد.

هویدی با اشاره به حساسیت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره ایران تأکید کرد، همين كشورها از روابطي تقريبا كامل در زمينه هاي اقتصادي و ديپلماتيك با جمهوری اسلامی ايران برخوردارند.

فهمی هویدی تأکید کرد: به نظر من رويكرد مصر در قبال ايران به دلیل قرار داشتن قاهره در فهرست رژیم های "ميانه رو" -از نظر غرب- بود که این امر سبب شده بود مصر از نظر سياسي به كشوري وابسته به آمريكا و اسرائيل تبديل شود. رئيس جمهوری مصر گنجي راهبردي براي رژیم اسرائيل به شمار مي رفت بنابراين طبيعي بود كه مصر به صورت خودكار به دشمني براي ايران تبديل شود.

فهمی هویدی ادامه داد: افسانه دوم ، افسانه شيعه شدن مصر است كه برخي در خصوص آن اغراق مي كنند و اكثرا سلفي ها به ترساندن مردم از چنين اتفاقي مي پردازند.

 

26



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها