پامپئو کره‌شمالی را به عهدشکنی متهم کرد

پامپئو کره‌شمالی را به عهدشکنی متهم کرد
جمعه 12 مرداد 1397 - 13:23

وزیر خارجه آمریکا با ادعای تداوم فعالیت تسلیحاتی کره‌شمالی، کیم جونگ اون را به عهدشکنی و نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متهم کرد.

ایران - آمریکا

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا امروز (جمعه) با متهم کرن کره شمالی به عهدشکنی، خواستار قطع هرگونه فعالیت تسلیحاتی این کشور شد.

پامپئو به خبرنگاران گفت: «رئیس کیم به خلع سلاح هسته‌ای متعهد شد. جهان نیز انتظار دارد که آنها این کار را در (چارچوب) قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل انجام دهند».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی مدعی شد اما کره شمالی فعلا رفتاری متضاد با این تعهد دارد و تقریبا یک یا دو قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده‌اند.

وی این صحبت‌ها را در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره سخنرانی یک ماه قبل خود در صحن مجلس سنا درباره تداوم ساخت موشک‌های جدید و تولید سوخت بمب بیان کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هنوز دو ماه هم از دیدار «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سنگاپور و توافق برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره نگذشته است. در پایان این نشست که در سنگاپور برگزار شد، طرفین سندی را امضا کردند که در آن بر لزوم «اتمی‌زدایی» از «شبه جزیره کره» تأکید شده است. همزمان، واشنگتن رزمایش‌های نظامی مشترک با کره جنوبی را متوقف کرده است. با این وجود، منتقدان ترامپ می‌گویند نشست او با رهبر کره شمالی دستاورد ملموسی نداشته و نتوانسته پیونگ‌یانگ را به سمت خلع سلاح پیش ببرد. 

این در حالی است که هفته گذشته یک اندیشکده آمریکایی گزارش‌هایی درباره تخریب سکوی پرتاب موشک در سایت پرتاب ماهواره «سوهائی» در سواحل غربی کره شمالی منتشر کرد. این گزارش‌ها بر اساس تصاویر به دست آمده اندیشکده «۳۸شمال» منتشر شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها