رقابت دو رئیس پیشین پارلمان عراق برای ریاست پارلمان جدید

رقابت دو رئیس پیشین پارلمان عراق برای ریاست پارلمان جدید
يکشنبه 14 مرداد 1397 - 12:10

منابع آگاه اعلام کردند که دو رئیس پیشین پارلمان عراق از جمله گزینه‌های مطرح شده برای تصدی ریاست پارلمان جدید این کشور هستند.

العالم _ عراق

همزمان با تحرکات سیاسی جاری در عراق برای تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان و تشکیل دولت جدید، تحرک مهم دیگری در محافل  سیاسی اهل سنت در جریان است.

تحرک جدید، رقابت بر سر تصاحب کرسی ریاست پارلمان جدید عراق است؛ پستی که طی چند سال اخیر از اهمیت ویژه‌ای در عرصه سیاسی عراق برخوردار شده است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» با اشاره به اهمیت این پُست به دلیل توانایی در هدایت پارلمان برای لغو برخی قوانین و تصویب قوانینی جایگزین نوشت که رقابت اصلی برای تصدی پست ریاست پارلمان اکنون میان «اسامه النجیفی» رئیس پارلمان اسبق و معاون کنونی رئیس‌جمهور عراق و «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان سابق است که بیش از یک ماه است، دوره‌ آن به  پایان رسیده است.

البته این رقابت مشروط به آن است که سلیم الجبوری پس از بازشماری دستی آراء، به پارلمان راه یابد چون او بر اساس نتایج اعلام شده، از راهیابی به پارلمان باز مانده است.

مناقشات برای توافق بر سر نامزد ریاست پارلمان تاکنون به نتیجه‌ نرسیده است زیرا ائتلاف «القرار» بر نامزدی النجیفی و ائتلاف «الوطنیة» به ریاست «ایاد علاوی» بر نامزدی الجبوری تأکید می‌کند.

در انتخاباتی که 12 می گذشته برگزار شد، سلیم الجبوری از راهیابی به پارلمان ناکام ماند و تنها یک رأی نیاز داشت تا وارد پارلمان شود. 

علاوه بر این دو گزینه، حزب «الحل»، استاندار الانبار واقع در غرب عراق یعنی «محمد الحلبوسی» را نامزد خود برای ریاست پارلمان معرفی می‌کند اما دیدار اخیرش با «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون از شانس او برای رسیدن به این پست کاسته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها