تحلیل روز/

حنای تهدیدات و تحریم های ترامپ برای ایرانیان رنگ ندارد

دوشنبه 15 مرداد 1397 - 07:05

ترامپ امیدوار بود امروز ششم آگوست اولین میوه ها را از درخت تحریم و تهدید ایران برچیند اما حالا به نظر مجبور است در افق خیال و آرزوی آن به انتظار بنشیند.

العالم _ ایران / سیاسی

امروز اولین روز بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران نیست زیرا جمهوری اسلامی ایران نزدیک به چهل سال است که تجربه هایی متعدد از تحریم های آمریکا را در کارنامه خود دارد، تحریم هایی با برند ساده، ترکیبی و بلاخره فلج کننده.

بدون شک کمتر کشوری را می توان سراغ داشت که از چنین تحریم هایی جان سالم به در برده باشد. تحریم های آمریکا به طور دائم در طول عمر جمهوری اسلامی متوجه ایران بوده است و هدفی معین با عنوان تغییر نظام در ایران را دنبال کرده است که البته همواره در به ثمر نشاندن این هدف ناکام بوده اند.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ، ایران در سه جبهه متراکم تبلیغاتی، دیپلماسی و اقتصادی در کانون جدی ترین تهاجمات قرار گرفته است و در هر سه جبهه تاکید بر تهدید ایران و جامعه جهانی در صدر قرار داشت اما جمهوری اسلامی با تمام این تفاسیر انتظار داشت در سایه توافق هسته ای با 1+5 از تحریم دور بماند.

نقض مکرر تحریم ها به ویژه از سوی آمریکا و تهدید مداوم ترامپ به خروج از برجام  پس از ریاست جمهوری این تاجر جمهوری خواه، شرایطی را پدید آورده که در حقیقت با روزگار تحریم کمترتفاوتی داشت. بلاخره در ماه می امسال (اردیبهشت ماه) تهدید ترامپ به واقعیت تبدیل شد و در یک عهد شکنی واضح بین المللی و به شکلی یک طرفه از توافق هسته ای خارج شد.

خروج آمریکا از توافق هسته ای علی رغم مخالفت سایر هم پیمانان عملیاتی و در کنار این مساله ترامپ در بعد دیپلماتیک مشغول یارگیری بین المللی علیه ایران شد ودر عین حال دستگاه وسیع تبلیغاتی آمریکایی، عبری و عربی را در ضدیت با جمهوری اسلامی ایران همراه خود کرد. از آن زمان تا امروز یعنی ششم آگوست و زمان بازگشت اولین مرحله از تحریم های آمریکایی علیه جمهوری اسلامی، به شکلی غیررسمی کلیه تحریم های بخش اول بازگشت و آنچه از امروز اتفاق می افتاد در حقیقت رسمیت یافتن آنها مبتنی بر قوانین آمریکا است.

در خلال چهار ماه گذشته بازار طلا، ارز و خودرو در ایران تا حدی _ البته نه آنچنان که ترامپ و تیمش انتظار داشتند _ متلاطم شد و این یعنی حداکثر  اتفاقی که قرار بود بیافتد رخ داده است.

در خلال چهار ماه گذشته برخی شرکت های خارجی متاثر از تهدیدات ترامپ حضور در ایران را به مصلحت ندیدند و کشورمان را ترک کردند و این درحالی است که بسیاری دیگر بی توجه به تهدیدات ترامپ نتوانستند منافع حاصله از همکاری با ایران را مورد چشم پوشی قرار دهند. نمونه آن نشستن 5 فروند هواپیمای ATR در ایران بود که دیروز یکشنبه به وقوع پیوست.

واقعیت آن است که ایران امروز با ایران قبل از توافق هسته ای متفاوت است و البته آمریکای امروز نیز با آمریکای دیروز تفاوتی چشمگیر دارد. امروز تحریم های تعلیق شده در حوزه طلا، فلزات قیمتی، ارز، هواپیما، فرش و ... درحالی  به شکلی رسمی بازمی گردد که در حقیقت کلیت ان در چهارماه پیش بازگشته بود و ایران کلیه تاثیر و تاثرات احتمالی ان را از سر گذرانده است. تحریم ها امروز در حالی بازمی گردد که دیگر برخلاف گذشته تحریم ها به قطعنامه های ضد ایرانی وابسته نیست.

تحریم ها در حالی باز می گردند که برخلاف تحریم های قبل کمتر کشوری با ترامپ همراه است و کمتر دولتی بر عملکرد وی در قبال ایران مهر تایید می زند از همین رو تحریم های آمریکایی در شرایطی باز می گردد که سوء ظن ایرانیان نسبت به آمریکا تکمیل شده و یک صدایی ملت در برابر دشمنی ترامپ در عالی ترین سطح قرار دارد.

پیش از این جان بولتن به ترامپ پیشنهاد داده بود تا از برجام خارج شود و به ایرانیان پیشنهاد مذاکره دهد و زمانی که پاسخ منفی ایرانیان را دریافت کرد، حمله نظامی را در دستور کار خود قرار دهد. ترامپ از برجام خارج شد، تهدید کرد، پیشنهاد مذاکره را در کمال خفت و بدون پیش شرط و هیچ قید زمانی و مکانی مطرح کرد و البته پاسخی  مبتنی بر تحلیل خود و یارانش دریافت نکرد.

اکنون ترامپ دو راه در مقابل خود می بیند نخست آنکه در ماه سپتامبر و با حضور در اجلاس سازمان ملل به امید گشایشی در نگاه ایرانیان نسبت به مذاکره با خود به انتظار بنشیند و یا دوم آنکه به تاثیرات احتمالی بازگشت مرحله دوم تحریم هایش در نود روز آینده دل خوش کند.

ترامپ امروز از آن جهت که همه تحلیل های بولتن و دیگران در خصوص ایران را ناصواب پنداشته، به خوبی دریافته است که حنای تهدیدات و تحریم هایش برای ایرانیان رنگی ندارد و احتمالا خود را تحسین می کند که در دام قسمت آخر تحلیل های بولتن مشاور جنگ طلب خود نیفتاده است.

ابورضاصالح

پربیننده ترین خبرها