عربستان، سفیر کانادا را اخراج کرد

عربستان، سفیر کانادا را اخراج کرد
دوشنبه 15 مرداد 1397 - 05:33

شبکه خبری الجزیره بامداد دوشنبه گزارش داد عربستان سعودی سفیر کانادا را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده است.

عربستان، سفیر کانادا را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد

شبکه خبری الجزیره بامداد دوشنبه گزارش داد عربستان سعودی سفیر کانادا را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده است.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای بامداد دوشنبه (۱۴ مردادماه) تصریح کرد سفیر کانادا در این کشور را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده است. 

این به معنای آن است که سفیر کانادا حق ورود یا اقامت در عربستان را ندارد و بایستی خاک این کشور را ترک کند. عربستان به سفیر کانادا ۲۴ ساعت برای این کار مهلت داده است.  

 مطابق این بیانیه، عربستان سعودی سفیر خودش را هم از کانادا فراخوانده و تمامی فعالیت‌های و سرمایه‌گذاری‌های جدید در آن کشور را معلق کرده است.

کانادا پیش از این در بیانیه‌ای از دستگیری فعالان مدنی در عربستان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی آنها شده بود. 

عربستان، بیانیه کانادا را «دخالت آشکار در امور داخلی» خودش توصیف کرده و گفته در صورتی که کانادا در آینده در امور داخلی عربستان دخالت کند به معنای آن است که به ریاض اجازه داده در امور داخلی آن کشور دخالت کند.

بازداشت فعالان مدنی و حقوق بشر در عربستان سعودی به یک روال طبیعی تبدیل شده است و نیروهای امنیتی این کشور فعالان را به بهانه اقدام علیه امنیت ملی بازداشت کرده و ماه‌ها بدون محاکمه در حبس نگاه می‌داند.  

محکومیت‌های مجامع بین‌المللی از جمله سازمان عفو بین‌الملل تاکنون هیچ نتیجه‌ای در برنداشته‌اند و نتوانسته‌اند عربستان سعودی را به تجدید نظر در این سیاست‌ها وادار کنند.

پربیننده ترین خبرها