سایه جنگ تجاری آمریکا بر سر اندونزی

سایه جنگ تجاری آمریکا بر سر اندونزی
دوشنبه 15 مرداد 1397 - 13:45

اندونزی که نگران هدف قرار گرفتن جنگ تجاری آمریکا پس از چین در آسیاست ، خواستار حفظ تعرفه های موجود بر روی کالاهای وارداتی این کشور به آمریکا شده است.

العالم - آمریکا

از سوی دیگر مسئولان وزارت بازرگانی آمریکا در ماههای اخیر با الفاظی نسبتا تند اندونزی را تهدید به اعمال افزایش تعرفه ها در صادرات این کشور به آمریکا کرده است.

در حال حاضر آمریکا پنجمین شریک تجاری و وارد کننده کالا به اندونزی پس ازچین، سنگاپور،ژاپن و تایلند است .

طبق گزارش سفارت آمریکا در اندونزی، در طول دهه گذشته روابط تجاری آمریکا و اندونزی با 53 درصد افزایش در سال 2016 میلادی به 25.2 میلیارد دلار افزایش یافت.

مهمترین واردات امریکا به اندونزی شامل هواپیما، ماشین آلات، مواد غذایی و پنبه است.

مهمترین واردات اندونزی به آمریکا نیز شامل محصولات چوبی، روغن، نفت خام،گاز طبیعی، لاستیک و مواد غذایی عمدتا دریایی است.

نگرانی در مورد افزایش تعرفه های گمرگی آمریکا بر روی کالاهای اندونزی بر دیدار مایک پمئو وزیر امورخارجه آمریکا با مقام های ارشد اندونزی در جریان سفر دو روزه اش به این کشور نیز سایه افکنده بود.

جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی در دیدار مایک پمئو وزیر امورخارجه آمریکا که دراین کشور در جاکارتا از آمریکا خواست تا اندونزی را در فهرست کشورهای حاوی شرایط ترجیحی تجارت حفظ کند.

رئیس جمهوری اندونزی در این دیدار که عصر یکشنبه در کاخ ریاست جمهوری در جاکارتا انجام شد، افزود: اندونزی امیدوار است آمریکا تعرفه های گمرکی را علیه کالاهایش افزایش ندهد و در سیسم ' سیستم مطلوبیت عمومی ' جی اس پی' آمریکا نگه دارد.

دراین سیستم کالاهای وارداتی به آمریکا با اقدامات تلافی جویانه تعرفه ای روبه رو نخواهد شد.

نمایندگان وزارت بازرگانی آمریکا سه ماه پیش اعلام کردند این کشور درحال بررسی وضعیت واردات کالاهای ، امور خدماتی و سرمایه گذاری های اندونزی، قزاقستان و هند در این کشور است تا در صورت لازم تعرفه های این کالاها نیز افزایش یابد.

رنتو مرسودی وزیرامورخارجه اندونزی دراین زمینه گفت : حدود 35 درصد از کالاهای اندونزی تحت پوشش سیستم جی اس پی آمریکا هستند اما اینها کالاهایی هستند که روند تولید آنها با تولیدات آمریکا مرتبط است.

تحت سیستم 'جی اس پی' اندونزی از کاهش تعرفه های تجاری به ارزش حدود 2 میلیارد دلار در صادرات کالاهای خود به آمریکا بهره مند شده است که شامل محصولات کشاورزی، منسوجات و تولیدات چوب هستند.

طبق گزارش وزارت تجارت اندونزی مجموع صادرات این کشور جنوب شرق آسیا به آمریکا درسال 2017 (سال گذشته) 17.8 میلیارد دلار بوده است.

چهارمین کشور پرجمعیت دنیا در روابط تجاری خود با آمریکا در سال گذشته از مازاد تجاری 9.7 میلیارد دلاری برخوردار بود.

'انگارتیاستو لوکیتا'Enggartiasto Lukita وزیر تجارت اندونزی پیشتر از آمریکا خواست تا صادرات این کشور به آمریکا از اعمال تعرفه های سنگین تر مصون بماند.

وزیرامورخارجه اندونزی در ماه گذشته با سفر به آمریکا و دیدار با ' ویلبر راس' وزیر بازرگانی آمریکا رایزنی هایی در این زمینه داشت.

دردیدار مرسودی و راس قرار شد حجم روابط تجاری سالانه واشنگتن- جاکارتا به 50 میلیارد دلار افزایش یابد.

پمئو وزیر امورخارجه آمریکا نیز پس از دیدار با رئیس جمهوری اندونزی در گفت و گو با تلویزیون مترو اندونزی گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر افزایش روابط تجاری با کشورهای آسیایی و اندونزی تاکید دارد.

وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا اما بر تجارت بر اصول منصفانه و برابر معتقد است.

وی از نقش روبه رشد چین در آسیای جنوب شرق انتقاد کرد و گفت کشوری که قصد تسلط اقتصادی در منطقه را دارد چین و نه آمریکاست.

وزیر امورخارجه آمریکا تاکید کرد : واشنگتن درصدد است تا شریک اول اقتصادی اندونزی در منطقه باشد.

اندونزی با بیش از 260 میلیون نفر جمعیت بزرگترین بازار منطقه جنوب شرق آسیا محسوب می شود و چین و آمریکا هریک برای دسترسی به این بازار بزرگ با یکدیگر رقابت شدیدی دارند.
درصورتی که گفت وگوهای آمریکا واندونزی با توافق پیش نرود، اندونزی احتمالا دومین کشور درآسیا پس از چین خواهد بود که طعم جنگ تجاری آمریکا را خواهد چشید.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها