جزئیات عضویت القاعده در ائتلاف سعودی علیه یمن با نظارت آمریکا

جزئیات عضویت القاعده در ائتلاف سعودی علیه یمن با نظارت آمریکا
دوشنبه 15 مرداد 1397 - 18:47

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی پرده از همکاری پنهانی میان ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان با تروریست های القاعده و با نظارت آمریکا برداشت.

العالم-یمن

بر اساس این گزارش که امروز، دوشنبه در خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شد، ائتلاف سعودی به رهبری عربستان اقدام به انعقاد قراردادهای پنهانی با تروریست های القاعده درخصوص عضویت آنها در این ائتلاف و توافق برای انجام همکاری های دوجانبه در جنگ ضد یمن کرده است و در همین چارچوب القاعده و ائتلاف ضد یمن ائتلافی سری را علیه مردم این کشور تشکیل داده اند. در این گزارش همچنین تاکید شده است که ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان  در قبال خروج تروریست های القاعده از برخی مناطق اصلی به آنها پول پرداخت کرده است.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است این توافق همکاری میان ائتلاف سعودی به رهبری عربستان و تروریست های القاعده در دو جبهه جنگ جاری در یمن به خوبی نشانگر مواضع متناقض این ائتلاف است. در یکی از این جبهه های جنگ در یمن آمریکا در کنار هم پیمانان خود از بعضی از کشورهای عربی بویژه امارات حضور دارد و هدف از این مشارکت را هلاکت تروریست های القاعده در شبه جزیره عرب اعلام کرده است اما در واقع هدف نهایی واشنگتن از مشارکت در این جبهه، جنگ علیه جنبش انصارالله یمن است که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، در نتیجه آمریکا، القاعده و  ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان در یک صف و در مقابل مردم یمن قرار گرفته اند.

در گزارش آسوشیتدپرس تصریح شده است: "طی سال های گذشته ائتلاف سعودی که عربستان آن را رهبری و آمریکا آن را حمایت می کند دائما ادعا می کنند که پیروزی های مهمی را در بیرون راندن القاعده از برخی پایگاه های خود در یمن به دست آورده اند و توانستند قدرت القاعده را در اجرای حملات تروریستی علیه غرب بکاهند". اما در این گزارش به استناد تحقیقاتی که خبرگزاری آسوشیتدپرس به عمل آورده فاش شده است: "تمام پیروزی های مورد ادعای  ائتلاف ضد یمن در جنگ با القاعده بدون شلیک حتی یک گلوله صورت گرفته است چرا که تروریست های القاعده در قبال اخذ مبالغی پول از برخی شهرها، و شهرک های اصلی یمن خارج شده و در برخی موارد تسلیحات خود را نیز با خود برده اند. در این گزارش همچنین تاکید شده است که در برخی موارد توافقاتی با اعضای القاعده درخصوص پیوستن آنها به مزدوران ائتلاف ضد یمن صورت گرفته است.

براساس گزارش این رسانه آمریکایی این همکاری و تفاهم میان ائتلاف ضد یمن و تروریست های القاعده به این تروریست ها این قدرت را داده است که تا به امروز به جنگیدن ادامه دهند و این امر موجب تقویت خطرناک ترین شاخه القاعده شده است. گروهی که حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 را در آمریکا انجام داد.

آسوشیتدپرس همچنان تاکید دارد که به گواه طرف های این ائتلاف، آمریکا از همه این اقدامات و همکاری های سری میان ائتلاف ضد یمن و القاعده باخبر بود و از حمله به پهپادها در مناطقی که طرف های توافق در آن حضور داشتند، جلوگیری به عمل آورده است.

این خبرگزاری آمریکایی در گزارش خود به تحقیقات میدانی خبرنگاران خود در یمن، مصاحبه با دهها نفر از مسئولان یمنی از جمله افسران امنیتی یمنی، فرماندهان نظامی، سران قبایل و همچنین اعضای القاعده استناد کرده است.

در این گزارش آمده است که در گروههای شبه نظامی تحت حمایت ائتلاف ضد یمن افرادی برای عضوگیری و آموزش تروریست های القاعده فعالیت می کنند.

عدنان رزیق، یکی از رهبران القاعده در یمن از جمله افرادی است که آسوشیتد پرس در گزارش خود به مصاحبه با وی استناد کرده است. وی 12 میلیون دلار از ائتلاف ضد یمن برای پرداخت به تروریست های القاعده دریافت کرده است.

در این گزارش آمده است که بر اساس اظهارات فرمانده امنیتی استان شبوه در فوریه سال  گذشته در جریان توافقی که بین ائتلاف سعودی و تروریست های القاعده در شهرک السعید در استان شبوه صورت گرفت، ائتلاف متجاوز سعودی اعلام کرد که به تروریست هایی که از گروه القاعده جدا شوند حقوق ماهیانه پرداخت می کند، در همین راستا عوض الدهبول یکی از مسئولین دولتی در استان شبوه اعلام کرده است که حدود 200 نفر از اعضای القاعده مبالغی را از ائتلاف ضد یمن دریافت کردند. و در همین جریان یکی از سران القاعده 26 هزار دلار از سران اماراتی دریافت کرد در این گزارش همچنین تاکید شده است که هزاران نفر  از افراد مسلح در قبایل محلی یمن که در بین آنها تروریست های القاعده نیز وجود دارند درحال پیوستن به شبه نظامیان شبوه هستند که مورد حمایت امارات است.

اولین توافق میان القاعده و ائتلاف ضد یمن در بهار سال 2016 رخ داد که به هزاران نفر از تروریست های القاعده این اجازه داده شد که از شهر المکلا در حضرموت به صورت امن خارج شوند و به آنها اجازه داده شد که تسلیحات خود را نیز با خود از شهر خارج کنند و اقدام به سرقت و خارج کردن اموال به ارزش  100 میلیون دلار کردند.

راقب قبلی یکی از مسئولان حکومتی در این زمینه اعلام کرده است که در زمان خروج تروریست های القاعده از المکلا جنگنده های ائتلاف ضد یمن و پهپادهای آمریکا حضور نداشتند و هیچ حمله ای را علیه آنها انجام ندادند.

پربیننده ترین خبرها