دلخوش در گفت‌وگو با شبکه العالم:

باید از نفوذ شرکت های خصولتی در بازار ارز جلوگیری شود/ضرورت تجدید نظر دولت در تیم اقتصادی خود/ در بحث مذاکره با آمریکا تابع نظر رهبری هستیم

باید از نفوذ شرکت های خصولتی در بازار ارز جلوگیری شود/ضرورت تجدید نظر دولت در تیم اقتصادی خود/ در بحث مذاکره با آمریکا تابع نظر رهبری هستیم
دوشنبه 15 مرداد 1397 - 21:27

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما اکنون در جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم و اگر قرار باشد در این شرایط، حاکمیت با مفسدین و دستگاه های متخلف مماشات کند، افراد به راحتی مرتکب فساد میشوند.

العالمایران / سیاسی

سیدکاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه العالم با اشاره به بسته جدید ارزی پیشنهادی دولت اظهار داشت: دولت این بسته را به دو بخش تقسیم کرده است.

وی افزود: بخش اول این بسته مربوط به تامین کالاهای ضروری و رفع نیاز مایحتاج مردم با ارز 4200 تومانی و کمتر از آن است و بخش دیگر این بسته که به بازار ثانویه معروف است، صرافی ها و بازار را کاملا آزاد گذاشته تا بتوانند کالاهای غیرضروری را مبادله کنند و همچنین صرافی ها بتوانند ارز را از خارج از کشور وارد کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این بسته دولت نیاز به یک نظارت جدی جهت جلوگیری از بروز فساد در سیستم اقتصادی دارد، گفت: اگر دولت همزمان با پیشنهاد این بسته، راه های برخورد با عوامل مخرب در بازار را پیش بینی نکند، در آینده در بازار قطعا التهاب به وجود خواهد آمد.

دلخوش تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در گذشته و اول انقلاب این بود که زمانی که کالای کوپنی در جامعه بود، چون قیمت این کوپن ها با بازار اختلاف داشت، از لحاظ میزان قیمت در بازار فساد به وجود می‌آمد.

وی در ادامه افزود: الان هم با توجه به قیمت بازار اصلی با بازار ثانویه که این بازار ثانویه یک بازار توافقی بین خریدار، تولیدکننده و واردکننده کالا دولت و بانک مرکزی است با آن نرخ بازار اصلی که به کالاهای ضروری اختصاص پیدا کرده، می بایست نظارت جدی باشد که فسادی بروز نکند و برخی افراد در بانک مرکزی در بازار خللی ایجاد نکنند.

این نماینده مجلس با اشاره به مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی، اظهار داشت: با مفسدین اقتصادی باید برخورد قاطعی داشت. یعنی باید چندین نفر از افرادی که مرتکب فساد شده اند را اعدام کنند و ما راه دیگری جز این نداریم و ما اکنون در جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم و اگر قرار باشد در این شرایط، حاکمیت با مفسدین و دستگاه های متخلف مماشات کند، افراد به راحتی مرتکب خلاف میشوند.

دلخوش با اشاره به شفاف سازی درآمدهای دولت، تصریح کرد: باید منابع درآمدی ارزی دولت، شفاف سازی شود و دقیقا گفته شود که درآمدهای حاصل از فروش نفت و سایر درآمدها به چه میزانی است و از طرفی دولت باید افرادی که سکه و ارز در اختیار دارند را تشویق کند آنها سرمایه خود را وارد بازار کنند چراکه التهابات اخیر بازار باعث شد که این افراد سکه و ارز خود را به نوعی مخفی کنند و همچنین باید از نفوذ شرکت های خصولتی در بازار جلوگیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در موضوع سیاست گذاری های داخلی دچار مشکل هستیم، گفت: ما در کشور در بحث سیاستگذاری خارجی مشکلی نداریم چراکه همه متحد هستند اما در بعد سیاست های داخلی باید یک عزم جدی در مبارزه با فساد ایجاد شود و تا در اقدامات دولت قاطعیت نباشد، دچار مشکل میشویم و دولت لازم است تا در تیم اقتصادی خود تجدیدنظر کند.

دلخوش در ادامه تصریح کرد: من استیضاح وزرای دولت را امضا نکردم. شاید برخی در استیضاح به دنبال سهم خواهی باشند. ما اعتقادمان این است باید با مردم صادق باشیم و با صداقت بگوییم که در حال برخورد هستیم. خود دولت باید به این نتیجه رسیده باشد که تیم اقتصادی ضعیف است و دولت راسا دست به تغییربزند. با تغییر رئیس بانک مرکزی به نظرم اتفاق بزرگی نمی افتد. این مردم نظام و رهبری را دوست دارند و از طرفی هیچ علاقه ای به مسئولین بی عرضه ندارند.

این نماینده مجلس با اشاره به دور جدید تحریم های آمریکا، گفت: پس از جنگ هیروشیما در ژاپن مردم و مسئولین با هم متحد شدند و به وضعیت کنونی رسیدند. در بحث تحریم ها باید سیاستگذاری درستی انجام دهیم تا با آن مقابله کنیم. نباید مملکت دچار چند دستگی شود و باید اجازه دهیم شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری تصمیم گیری کنند و ما تابع آن باشیم.

وی تصریح کرد: در کشور اگر حرفی هست باید بیان شود و از اختلافات باید جلوگیری کنیم. این کشور نیاز به آرامش و وحدت دارد. ضمن اینکه جلوی تخلفات را نیز باید گرفت و مفسدان را به جزای خود برسانیم. اکنون قوه قضاییه به خوبی به بحث تخلفات ورود کرده که باید ادامه پیدا کند.

دلخوش با بیان اینکه با شروع تحریم ها باید مدیریت قوی تری در کشور شکل بگیرد، گفت: با آغاز دور جدید تحریم ها دچار آسیب هایی خواهیم شدو نباید اجازه دهیم تا دشمنان به ماضربه بزنند و باید بتوانیم به خوبی کشور را مدیریت کنیم و لازمه این، اتکا به مردم است.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون بحث مذاکره با آمریکا، گفت: در این مورد تابع رهبری نظام هستیم. اگر مذاکره عادلانه و عاقلانه باشد، همه استقبال میکنند و اصلا مذاکره با فرصت طلبی و سود جویی قابل قبول نیست. در بحث مذاکره آمریکا با کره شمالی همه دیدند که آمریکا چه اهدافی داشت و باعث شد کره شمالی بازهم به تولید بمب اتم روی آورد.

وی تصریح کرد: ما تجربه خوبی از اقدامات آمریکا نداریم ولی اگر آمریکایی ها صادقانه جلو بیایند مذاکره اشکالی ندارد. البته تشخیص این موضوع با رهبری نظام است و مسئولین و مجلس هم نظر خود را خواهند داد.

پربیننده ترین خبرها