تنش احزاب کرد عراقی بر سر تعویق انتخابات بالا گرفت

تنش احزاب کرد عراقی بر سر تعویق انتخابات بالا گرفت
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 01:05

با سخنان «قباد طالبانی» معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق مبنی بر تمایل همه احزاب کردعراقی برای تعویق انتخابات پارلمانی اقلیم تنشها در این خصوص بین احزاب مذکور وارد مرحله جدی تری شد.

العالم-عراق

قباد طالبانی روز دوشنبه طی سخنانی بعد از افتتاح ترمینال جدید فرودگاه سلیمانیه در این خصوص گفت:همه احزاب کرد عراقی خواهان تعویق انتخابات پارلمانی هستند اما کسی جرات بیان آن را ندارد.

وی افزود در صورت تعویق انتخابات، پارلمان باید قانون انتخابات را اصلاح کند و بدنبال آن دولت محلی می تواند تصمیم گیری کند، به همین دلیل این موضوع هنوز در مرحله مذاکره و گفتگو است و هنوز هیچ موضع رسمی در این خصوص وجود ندارد.

ساعاتی قبل از این سخنان نیز «آراس حسو میرخان» عضو کمیته رهبری حزب دموکرات کردستان عراق به رسانه های وابسته به این گروه گفت: هفته گذشته «بریت مک گورک» نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش در دیدار با مسعود بارزانی خواسته اتحادیه میهنی کردستان عراق و جنبش تغییر را با وی مطرح کرده است.

وی افزود: طرح موضوع تعویق انتخابات پارلمانی به درخواست سران این دو حزب بوده است اما واقعیت این است که این موضوع دیگر از کنترل خارج شده است و انتخابات موضوعی نیست که در مورد آن باردیگر صحبت کنیم.

نامبرده مدعی شد دو حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و جنبش تغییر در دیدار با مک گورک به وی اعلام کرده اند که برگزاری انتخابات باعث تنش بیشتر در میان احزاب کردعراقی خواهد شد و بر پروسه تشکیل دولت جدید عراق تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اما سعدی احمد پیره سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان عراق در سخنانی بعدازظهر روز دوشنبه تاکید کرد اتحادیه میهنی کردستان عراق خواهان تعویق انتخابات نشده و این حزب هیچ برنامه ای برای تعویق انتخابات ندارد و اگر اینگونه باشد اتحادیه میهنی کردستان عراق رسما آن را اعلام می کند.

وی افزود: انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق در سی ام ماه سپتامبر / 8 مهرماه برگزار خواهد شد.

این مواضع در حالی بیان شد که جنبش تغییر هنوز بطور رسمی به این سخنان واکنش نشان نداده است و این حزب تنها خواهان نظارت سازمان ملل بر انتخابات پارلمانی کردستان عراق شده است تا - به گفته این حزب - از میزان تقلب دو حزب حاکم در این انتخابات کاسته شود.

«ریبوار کریم ولی» روزنامه نگار کرد عراقی نزدیک به نخست وزیر کردستان عراق در مقاله ای در تحلیل خواسته احزاب برای تعویق انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه نوشت: به غیر از حزب دموکرات کردستان عراق و جنبش نسل نو، بقیه احزاب کرد عراقی از نخست وزیر کردستان عراق خواسته اند که انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق به تعویق بیافتد، تلاشی که بسیار بعید است از سوی نخست وزیر پاسخ مثبتی داشته باشد.

به زعم وی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تمایلی برای دادن باج آشفتگی و تنش های داخلی سایر احزاب کرد عراقی را ندارد.

عدم موضع گیری گروههای مخالف دولت اقلیم انتقاد روزنامه نگاران مستقل را به همراه داشته است .

کمال چومانی روزنامه نگار مستقل در مطلبی که در صفحه شخصی خویش در فیس بوک منتشر کرد نوشت: بجای حزب دموکرات کردستان عراق این احزاب مخالف دولت مانند جنبش تغییر، ائتلافی برای دموکراسی و عدالت، جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی می بایست خواهان برگزاری انتخابات می شدند تا اندکی از رنجها ودردهای مردم کردستان عراق در سایه حکمرانی احزاب حاکم بکاهند.

وی مدعی شد: احزاب اپوزیسیون بعد از انتخابات پارلمانی عراق نتوانسته اند گامی در راستای سازماندهی مجدد خویش و همگرایی برای تغییر بدنه قدرت در اقلیم کردستان عراق بردارند.

این روزنامه نگار توصیه کرد که این احزاب باردیگر خود را سازماندهی کرده و با برنامه ای جامع وارد انتخابات پارلمانی اقلیم شوند تا مردم بیشتر از این ناامید نشوند.

چومانی تصریح کرد مشکل کردستان عراق تنها وجود دو حزب حاکم و فاسد نیست بلکه مشکل دیگر اقلیم نبود احزاب اپوزیسیونی جدی است که بتوانند برای تغییر در این منطقه برنامه ریزی کنند.

به باور برخی ناظران، برغم تاکید احزاب کرد عراقی برای برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده، رفته رفته اما تنش بین احزاب بیشتر از گذشته خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها