تحلیل روز/

چرا عربستان عراق را رها نمی‌کند؟

چرا عربستان عراق را رها نمی‌کند؟
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 07:40

مطالعه اوضاع و اخبار عراق نشان می‌دهد همچنان آمریکا و بویژه عربستان از تاثیر گذاری بر امور عراق و مداخله در امور این کشور ناامید نشده‌اند و براین اساس تشکیل دولت در عراق عزمی جدی‌تر از پیش را طلب می‌کند.

العالم- عراق

با پایان شمارش دستی ارا انتخاباتی در عراق و اعلام مطابقت  نود و نه درصدی نتایج آن با نتایج انتخابات الکترونیکی سامر السهبان به عراق میرود با پیروزی قاطع نمایندگان شیعی در انتخابات پارلمانی عراق و استقبال مردم این کشور از لیستهایی ایشان، مساله کارشکنی در شکل گیری دولت در این کشور کلید خورد.

در پروژه جدید امریکایی –عربستانی، مساله ایجاد تردید در نتایج انتخابات در صدر توجهات قرارگرفت و کار بجایی رسید که مقوله بازشماری نتایج بشکلی دستی به عنوان مطالبه ای اساسی مطرح کردید و عملیاتی شد .برخی از بازماندگان از حضور در مجلس که بعضا علی رغم بهره گیری از کمکهای مالی و تبلیغاتی عربستان به نتیجه مورد نظر نرسیده بودند و یا بدلیل منافع شخصی از نتایج ناراضی بودند درحقیقت با تاکید بر ضرورت بازشماری ارا بشکلی دستی، ازسویی هزینه هایی را که از بیت المال عراق صرف برگزاری انتخابات بشکلی الکترونیکی صرف شده بود ضایع کردند و از دیگر سو و در عمل راه را بر تشکیل دولتی که بنا بود رویکرد عراق اینده را از قالبی سیاسی – امنیتی خارج کند و ان را با رویه ای اقتصادی تعریف و ریل گذاری کند مسدود کردند.

از اتفاقاتی که درمسیر بازشماری ارا بصورتی دستی در عرصه عراق خلق و عملیاتی شد و کارشمارش دستی ارا را هم با کندی مواجه کرد که بگذریم ، در قالب سناریویی هدفمند درخواست مردم عراق درخصوص ضرورت اصلاح اوضاع معیشتی بویژه در تابستان و رفع کمبودها نیز مورد سوء استفاده قرارگرفت و حاصل ان مواجهه عراق با حالتی مشتمل بر استوراحاکمیت دولتی سرپرست و درعین حال ناکارامد در حل مشکلات بود .

بدیهی است چنانکه دولت، مجلس و ریاست جمهوری عراق موفق به تشکیل در زمانی نزدیک به برگزاری انتخابات میشد بسیاری از مسائلی که در خلال این مدت بر ملت عراق گذشت هیچگاه امکان بروز و ظهور نمیافت و حرکت عراق به سمت اتخاذ رویه ای اقتصادی و معطوف به نوسازی بسیار زودتر و البته موثر تر اتفاق میافتاد.بهرحال اگرچه بازشمارش ارائ بشکلی دستی نتایج اتفاق میافتاد.

بهرحال اگرچه بازشمارش آرا بشکلی دستی نتایج انتخابات را تایید کرد اما توجه به چند نکته در خصوص وضعیت این کشور در افق آینده ضروری است . اولین نکته ضرورت تمرکز برنهایی شدن ائتلافها بمنظور تشکیل دولتی کارامد در عراق است. با توجه به خواسته های بحق مردم عراق و بویژه استانهای بهرمند از نفت بنظر میرسد تلاش جهت نهایی شدن ائتلافها بمنظور تشکیل مجلس و متاثر از آن تکلیف یک فرد به تشکیل دولت اساسی ترین و ابتدایی ترین راه برای خروج از بحران ناآرامیهای کنونی حاکم بر عراق باشد .

در این شرایط ائتلاف صدر و حکیم با 75 کرسی و همچنین ائتلاف عامری و مالکی با رقمی نزدیک به آن بیشترین شانس را برای توسعه ائتلاف خود دارند. مالکی کوشش میکند در سایه رایزنی با بخشهایی از گروهها و احزاب پیروز انتخابات ائتلاف فراگیر قانون را در شاکله ای جدید احیا کند و البته اعلام آمادگی عبادی برای خروج از حزب الدعوه بمنظور حضور در پست نخست وزیری و تلاشهایی نظیر برکناری وزیر برق عراق ،بانضمام دیدارهای او با گروههای بهرمند از قسمتی از ارائ مردم نظیر بارزانی که در هفته پیش صورت گرفت حکایت از ان دارد که برخلاف یکی دو ماه پیش، حصول ائتلاف میان احزاب و گروههای برنده درانتخابات به سادگی گذشته نیست بویژه انکه مطالعه اوضاع و اخبار عراق نشان میدهد همچنان امریکا و بویژه عربستان از تاثیر گذاری بر امور عراق و مداخله در امور این کشور ناامید نشده اند و براین اساس تشکیل دولت در عراق عزمی جدی تر از پیش را طلب میکند.

دومین نکته در این خصوص توجه به اختلافات موجود در میان اهل سنت در خصوص تعیین ریاست مجلس است .بازشماری ارا و راه نیافتن سلیم الجبوری به مجلس در شرایط جدید بخت دو گزینه اسامه نجیفی و محمد الحلبوسی را برای کسب این مقام بیش ازدیگران کرده است .

نجیفی با بهرمندی از 22 کرسی و همچنین سابقه ریاست بر مجلس به نظر از رقیب بخت بیشتری برای تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس برخوردار باشد. این در حالی است که محمد الحلبوسی در کارنامه سیاسی خود استانداری الانبار و البته حمایت جدی عربستان را به ثبت رسانده است.

براین اساس احتمالات سفر سهبان وزیر عربستانی در امور خلیج فارس به عراق در ارتباطی عمیق هم با این مساله و هم مساله انتخاب نخست وزیر باشد.جالب ان که الحلبوسی در طول فعالیتهای انتخاباتی از امتیاز تبلیغ درشبکه های عربستانی برخوردار بود نکته سوم در این باب، مساله ریاست جمهوری است که سنتا متعلق به اکراد عراقی است. در این خصوص هم مساله اختلاف دیدگاه میان کردهای عراق به مانعی اساسی فراروی اجماع برفرایند دولت سازی درعراق تبدیل شده است .در شرایطی که جبهه میهنی و برخی دیگر از گروههای کرد بر ریاست محمد صابر اسماعیل اصرار دارند، حزب بارزانی و دیگران با این استدلال که هماهنگی‌های لازم با ایشان صورت نپذیرفته است از تایید نگاه حزب طالبانی طفره میروند.
کلام اخر در این باب تاکید مجدد بر ضرورت تکمیل فرایند دولت سازی جدید در عراق است، دولتی که در سایه حضور ان در سپهر سیاسی عراق تشکیل سایر ارکان حکومتی صورت خواهد پذیرفت و امکان مداخله خارجی را ازیک سو و همچنین حل بحرانها و حضور موثر و سریع عراقی اقتصادی در عرصه جهانی را فراهم خواهد اورد. مفهوم همه این سخنان ان است که عراق باید هرچه زودتر مانع مداخله خارجی گردد والا سفر سهبان اولین سفرمقامات سعودی برای مداخله در این کشور نخواهد بود.

ابورضاصالح

پربیننده ترین خبرها