نیویورک تایمز:

عربستان سعودی با اخراج سفیر کانادا، پیامی برای غرب ارسال کرد

عربستان سعودی با اخراج سفیر کانادا، پیامی برای غرب ارسال کرد
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 08:33

عربستان سعودی روز دوشنبه در واکنش به انتقاد کانادا از دستگیری‌های اخیر فعالان حقوق بشر در عربستان، سفیر این کشور را از ریاض اخراج و کشورهای غربی را در صورت پیروی از الگوی کانادا به تعلیق روابط تجاری با آن‌ها تهدید کرد.

العالم _ عربستان سعودی

به گزارش العالم به نقل از نیویورک تایمز؛ واکنش تند و غیرمعمول دولت عربستان، تازه‌ترین نشانه از این واقعیت است که شاهزاده محمد علی‌رغم نشان دادن چهره‌ای اصلاح‌طلب از خود و حمایت از کاهش قید و بندهای محافظه‌کارانه سنتی و اصلاحات اقتصادی، آماده است هرگونه چالش احتمالی در برابر اقتدار خود در خانه و خارج را تنبیه کند.

او که در خانه با معضلات اقتصادی و جمعیتی جوان و کم‌طاقت مواجه است، گونه‌ای از سرکوب را پیاده کرده که حتی با استانداردهای یک حکومت سلطنت مطلقه نیز که هرگز به آزادی بیان اجازه نشو و نما نداده است، خارق‌العاده محسوب می‌شود.

"کریسچن کوتس آلریچسون،" پژوهشگر مؤسسه بیکر در حوزه سیاست‌های عمومی در دانشگاه رایس که تحولات خلیج فارس را مطالعه می‌کند در این خصوص می‌گوید: «شما از یک سو با این ابتکار عمل روبرو هستید که هدفش گشودن درهای اقتصاد عربستان بر روی جهان است، و از سوی دیگر با این نگرش سخت‌گیرانه‌تر روبرو هستید که هدفش برقراری تبادلات تجاری با عربستان بر مبنای خواسته‌های عربستان سعودی است. مشخص نیست آیا این دو تمایل در آینده با یکدیگر دچار تنش شوند یا خیر.»

آمریکا، متحد اصلی تجاری عربستان سعودی، گهگاه از عربستان در خصوص مسائل حقوق بشری انتقاد کرده است اما نه در سطحی که منافع اقتصادی‌اش را به مخاطره اندازد. حتی نشانی از همین انتقادهای کم‌اثر نیز در دوران ترامپ به چشم نمی‌خورد. این انتقادها به طور معمول در خفا مدیریت می‌شد و عربستان هم آن‌ها را نادیده می‌گرفت. اما منازعه با کانادا این الگو را زیر پا گذاشته است.

آلریچسون در این خصوص می‌افزاید: «سعودی‌ها ممکن است از مثال کانادا به عنوان روشی برای تهدید سایر دولت‌ها استفاده کنند و بر این نکته متمرکز شوند که دیگر انتقاد از نحوه مدیریت امور داخلی‌شان را برنمی‌تابند، و کانادا ممکن است یک مثال کم‌هزینه باشد.»

عربستان سعودی در اقتصاد کانادا نقش مهمی ایفا نمی‌کند؛ موضوعی که به این اقدام ریاض ساختاری عمدتاً نمادین می‌دهد. تبادلات تجاری دوجانبه میان دو کشور در سال 2017 از 3 میلیارد دلار فراتر رفت و همین امر، عربستان را به بیستمین واردکننده بزرگ از کانادا تبدیل کرد. کانادا تنها حدود 9 درصد از نفت خام مورد نیاز خود را از عربستان وارد می‌کند.

پربیننده ترین خبرها