توضیح وزارت اطلاع‌رسانی عربستان درباره جنجال تهدید کانادا به سبک حادثه 11 سپتامبر

توضیح وزارت اطلاع‌رسانی عربستان درباره جنجال تهدید کانادا به سبک حادثه 11 سپتامبر
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 14:14

وزارت اطلاع‌رسانی عربستان سعودی درباره بستن حساب کاربری یک سایت سعودی در «توئیتر» به دلیل تهدید کانادا توضیح داد.

العالم- عربستان سعودی

جنجال مربوط به یک سایت سعودی که با انتشار یک پست تحریک‌آمیز علیه کانادا به سبک حملات 11 سپتامبر و بسته شدن این حساب کاربری در توئیتر، وزارت اطلاع‌رسانی عربستان سعودی را به واکنش و ارائه توضیح واداشت.

در پست توئیتری وزارت اطلاع‌رسانی عربستان سعودی آمده است که در پی دریافت شکایاتی درباره تصویر منتشر شده در حساب کاربری (infographic+ksa)، وزارت اطلاع‌رسانی به شهروند صاحب این حساب اخطار داده و خواستار بستن آن تا پایان انجام اقدامات سازمانی و تحقیق درباره این موضوع بر اساس مقررات مربوط به انتشار اخبار در فضای مجازی شده است.

ماجرا از اقدام عربستان سعودی در اخراج سفیر کانادا آغاز شد. وزارت خارجه عربستان بامداد دوشنبه (6 آگوست) در بیانیه‌ای سفیر کانادا در این کشور را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد و سفیر خودش را هم از کانادا فراخواند. پس از آن نیز اعلام شد که ریاض توافقنامه تجاری میان دو کشور را هم تعلیق کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه خود کانادا را به «دخالت آشکار در امور داخلی» عربستان سعودی متهم کرد.

کانادا پیشتر در بیانیه‌ای از دستگیری فعالان مدنی در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده و آزادی آن‌ها را خواستار شده بود.

پس از انتشار این اخبار و بازتاب‌های متعدد منفی به این اقدام ریاض، موجب شد تا حساب توئیتری یک سایت دولتی عربستان به نام اینفوگرافیک عربستان سعودی(infographic+ksa) -که اکانت آن در توئیتر تایید شده-نیز در توئیت خود یک طرح گرافیکی منتشر کرد که جنجالساز شد.

در این طرح، یک هواپیمای خطوط هوایی کانادا در مسیر اصابت به آسمانخراش تورنتو است، طرحی که یادآور حادثه 11 سپتامبر و حمله به برجهای دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک است و روی آن جملاتی نیز به صورت کنایه آمیز درباره دخالتهای کانادا نیز نوشته شده است.

 این توئیت تهدید آمیز، مدتی پس از انتشار، حذف شد و یک توئیت دیگر بدون مشابه سازی با حملات11 سپتامبر منتشر شد.

اما سپس جستجوی نام کاربری این سایت در شبکه توئیتر نیز با مشکل مواجه و مشخص شد که عوامل این سایت تصمیم گرفته اند کل حساب خود را از توئیتر حذف کنند. با این حال کاربران کانادایی و غربی از پست قبلی آن اسکرین شات گرفته و عکس توئیت در حال بازنشر در شبکه های اجتماعی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها