تلاش آنکارا و واشنگتن برای حل پرونده کشیش زندانی آمریکایی

تلاش آنکارا و واشنگتن برای حل پرونده کشیش زندانی آمریکایی
چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 11:15

رایزنی تلاش مقامات آنکارا و واشنگتن برای حل اختلاف به وجود آمده در پی زندانی شدن کیشش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر ادامه دارد.

العالم - ترکیه

روز گذشته هیاتی متشکل از سه مقام ترک به سرپرستی سداد اونال معاون وزیر امور خارجه ترکیه برای مذاکره در خصوص اختلافات دو کشور به آمریکا اعزام شد و قرار است امروز مذاکرات طرفین در زمینه بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه و تحریم وزرای دو کشور انجام شود.

در همین زمینه مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود درباره روابط دوجانبه و حل اختلافات دو کشور به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

دو وزیر خارجه در حاشیه نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو آ.سه.آن در سنگاپور نیز با هدف حل اختلافات مذاکره کرده و ادامه مذاکره را به بررسی بیشتر در دولت متبوع خود موکول کرده بودند.

هدر نوئرت سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت و گوی تلفنی مولود چاووش اوغلو و مایک پمپئو وزرای خارجه ترکیه و آمریکا را گامی در راستای حل مساله کشیش آندرو برونسون ارزیابی کرد.

وی روز گذشته درباره گفت و گوی تلفنی چاووش اوغلو و پمپئو اعلام کرد که 'این مذاکره تلفنی نشانه خوبی در روند حل مساله آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه است، انجام این گفت و گو به هیچ وجه مضر نیست و ما به اهمیت دیالوگ ایمان داریم.'

وی با رد توافق دو کشور در خصوص آزادی کشیش زندانی گفت: 'آمریکا تلاش زیادی را در این خصوص انجام داده است.'

هفته گذشته در پی محکومیت قضایی آندرو برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش متهم به جاسوسی، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید نیز چند روز بعد طی مصاحبه ای اعلام کرد که واشنگتن به علت آزاد نشدن آندرو برونسون کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، عبدالحمید گل وزیر دادگستری و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه را تحریم می کند.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ''تصمیم آمریکا در تحریم وزیر کشور و دادگستری ترکیه نه با اصول دولتی انطباق دارد و نه قابل تشریح با مفاهیم حقوقی و عدالت است و تنها ماهیت مداخله جویانه در سیستم حقوقی ترکیه دارد.'

بر اساس تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه این دو وزیر ترک، دارایی‌ آنها طبق اختیارات دستگاه قضایی آمریکا توقیف و مراوده تجاری با آنها ممنوع می شود.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به تصمیم آمریکا در تحریم دو وزیر ترک اعلام کرد که 'اقدام آمریکا در تحریم دو وزیر ترکیه ای بدون ‌پاسخ نخواهد ماند.'

درخواست قلدرمابانه ترامپ مبنی بر آزادی کشیش دستگیر شده آمریکایی و نیز اعلام تحریم آمریکا علیه دو وزیر کشور و دادگستری ترکیه که از یاران نزدیک اردوغان محسوب می شوند و نقش محوری در پیگیری پرونده های ترور، کودتا و گولن داشته اند، موجی از همبستگی را در میان فعالان سیاسی، رسانه ها و مردم ترکیه ایجاد کرد به طوری که احزاب و چهره های منتقد دولت نیز اقدام آمریکا را در این زمینه تقبیح کردند.

چهار حزب عدالت توسعه، جمهوری خواه خلق، حرکت ملی و نیک ترکیه با انتشار بیانیه ای مشترک در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کردند: ما به تهدیدهای آمریکا با همبستگی و عزم مشترک ملت خود 'نه' می گوییم.

پنج روز پیش رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز به اقدام دولت آمریکا در تحریم وزیر کشور و دادگستری کابینه اش اعتراض کرد و گفت که ترکیه هم به طور متقابل وزیران آمریکا را تحریم می کند.
وی تاکید کرد: اقدام اخیر آمریکا علیه ترکیه به خاطر پرونده آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی، گامی سزاوار یک شریک راهبردی نیست.

رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: کسانی با سخنان تهدید آمیز و تحریم های بی ارزش در صدد مجبور کردن ترکیه به عقب نشینی هستند، این کشور و این ملت را اصلا نشناخته اند.

آندرو برونسون کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه تحت محاکمه‌ بوده، به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا به 35 سال زندان محکوم شده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر می برد.

برونسون در حال طی دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه ازمیر 10 روز پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.

جلسه بعدی دادگاه برونسون 50 ساله اهل کارولینای شمالی که بیش از دو دهه است در ترکیه زندگی می کند، قرار است 12 اکتبر سال جاری(20 مهر ماه 97) برگزار شود و ممکن است به تحمل حداکثر 35 سال زندان محکوم شود.

دولت آمریکا در یک سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این کشیش بوده و محاکمه وی در این مدت جزو اختلافات آنکارا و واشنگتن بوده است.

مقامات واشنگتن معتقدند که این کشیش به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریکا زندانی شده است ادعایی که مقامات آنکارا آن را رد کرده و پرونده اون را یک پرونده حقوقی عادی و قضایی اعلام می کنند.

پربیننده ترین خبرها