درخواست هسته‌ای پامپئو از کره شمالی که رد شد

درخواست هسته‌ای پامپئو از کره شمالی که رد شد
پنج‌شنبه 18 مرداد 1397 - 11:01

وزیر خارجه ایالات متحده از کره شمالی خواسته است تا زرادخانه هسته‌ای خود را بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

العالم-آمریکا

دولت ترامپ یک جدول زمان بندی رسمی را برای آغاز روند خلع سلاح اتمی به کره شمالی ارائه کرده است و پیونگ یانگ نیز چندین بار آن را رد کرده است. این مساله نشان می دهد که حتی پس از ماه ها مذاکره، واشنگتن و پیونگ یانگ پیشرفت ناچیزی به سوی پایان دادن تهدید هسته‌ای کره شمالی داشته اند.

بر اساس این گزارش، جزئیات طرح پیشنهادی و جدول زمان بندی آمریکا به کره شمالی این طور فاش شده است: کره شمالی بیش از 60 تا 70 درصد کلاهک‌های اتمی اش را طی 6 تا 8 ماه تحویل دهد. آمریکا یا یک طرف سوم کلاهک‌های هسته‌ای کره شمالی را تحویل بگیرد و آنها را از کره شمالی خارج کند.

البته هنوز مشخص نشده است که آمریکا نیز در مقابل قرار است چه امتیازاتی به کره شمالی بدهد، شاید لغو تحریم ها علیه پیونگ یانگ یا حذف نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم.

2 منبع آگاه تاکید کرده اند که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا طی 2 ماه گذشته بارها این طرح پیشنهادی را به مذاکره کنندگان کره شمالی ارائه کرده است. ولی هر بار مذاکره کنندگان کره شمالی که در راس آنها کیم یونگ چول قرار داشته، این پیشنهاد را رد کرده اند.

کره شمالی هنوز به طور دقیق تعداد بمب‌های هسته‌ای اش را به آمریکا اعلام نکرده است. حتی اگر کره شمالی با این پیشنهاد و جدول زمان بندی آمریکا موافقت کرده و 60 تا 70 درصد زرادخانه اتمی اش را تحویل دهد، نمی توان این اقدام را راستی آزمایی کرد.

یک منبع آگاه گفت: هدف اصلی پامپئو در این مرحله از مذاکرات تنها این است که کره شمالی رسما اعلام کند چه تعداد سلاح هسته‌ای در اختیار دارد.

واشنگتن پست در گزارش 30 ژوئن خود نوشت: مقام‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که رژیم کیم زرادخانه تسلیحات اتمی خود را تسلیم نخواهد کرد و قصد مخفی کردن تعداد سلاح‌های هسته‌ای خود را دارد. برخی گمانه زنی ها نشان می دهد که کره شمالی بیش از 65 سلاح اتمی در اختیار دارد.

برخی کارشناسان سیاسی بر این باورند که کره شمالی احتمالا با پیشنهاد تحویل 60 تا 70 درصد زرادخانه اتمی یا چیزی نزدیک به آن موافقت خواهد کرد ولی به شرطی که امتیاز قابل توجهی را کسب کند.

برخی منابع آگاه معتقدند که مذاکرات آمریکا با کره شمالی روند خوبی را پشت سر نمی گذارد چرا که پامپئو علی رغم مخالفت مذاکره کنندگان کره شمالی، بارها این پیشنهاد را مطرح کرده است. عدم تغییر مواضع آمریکا شاید موجب ناامیدی و سرخوردگی کره شمالی شود. چیزی که اوضاع را در مذاکرات دو کشور بدتر کرده است سفر ماه جولای پامپئو به پیونگ یانگ است، این سومین سفر وی به کره شمالی به شمار می رفت. در حالی که قبلا قرار بود پامپئو با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کند ولی کیم هرگز حاضر به دیدار با وزیر خارجه آمریکا نشد و ترجیح داد از یک مرزعه سیب زمینی دیدن کند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز نارضایتی و ناامیدی خود را نسبت به پیشرفت ناچیز مذاکرات با کره شمالی اعلام کرده است. وی در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: کره شمالی اقدامات لازم برای خلع سلاح هسته‌ای را انجام نداده است.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها