فرستاده سازمان ملل از رهبران عراقی خواست دولت فراگیر تشکیل دهند

فرستاده سازمان ملل از رهبران عراقی خواست دولت فراگیر تشکیل دهند
پنج‌شنبه 18 مرداد 1397 - 11:18

فرستاده سازمان ملل در عراق از رهبران سیاسی این کشور درخواست کرد تا به سخنان مردم گوش داده و فرصت را برای تشکیل دولتی میهن‌پرست، ‌فراگیر و غیرفرقه‌ای که بتواند منابع گسترده آن در حوزه نفتی به نفع ساکنان این کشور استفاده کند،‌ غنیمت بشمارد.

العالم- عراق 
 

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت جدید عراق نمی‌تواند تا اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ۱۲ مه تشکیل شود. روند رای‌گیری با اتهامات تقلب و تخلف روبرو شد و روند رای‌گیری روز دوشنبه تکمیل شد اما کمیسیون انتخابات نتایج نهایی را علنی نکرده است.

یان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل در جلسه شورای امنیت تاکید کرد: دولت ملی جدید باید اصلاحات سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی را در اولویت قرار داده و علاوه بر این سازش و حکومت‌داری خوب شامل مبارزه با فساد در دستور کار باشد.

به گفته کوبیس دولت ملی جدید عراق همچنین باید اشتغال زایی کرده و تمامی گروه‌های مسلح را تحت کنترل شدید دولت قرار دهد و با باندهای تبهکار و شبه‌نظامیان دیگر مقابله کند.

به رغم میلیاردها دلاری که از زمان حمله تحت امر آمریکا در سال ۲۰۰۳ برای سرنگونی صدام هزینه شد بسیاری از شهرهای عراق همچنان با قطعی برق و مشکلات معیشیتی دست‌ و پنجه نرم می‌کند و همین مسائل موجب شد تا اعتراضاتی در ماه گذشته در مناطق شیعه نشین جنوب عراق شکل بگیرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل تاکید کرد: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تلاش‌های مهمی برای تحقق درخواست‌های مشروع انجام داده است اما این تدابیر برای رسیدگی به عمق نیازها و نگرانی‌های مردم ناکافی است.

انتخابات پارلمانی عراق که چهارمین دور از روند رای‌گیری از زمان سقوط صدام بود، با کمترین میزان مشارکت مردمی در ۱۵ سال گذشته روبرو شد و به گفته کوبیس این مساله انتقال پیام نارضایتی گسترده از مدیریت کنونی امور دولتی است.

یان کوبیس گفت: با وجود اینکه از گستردگی اعتراضات اکنون کاسته شده است، تظاهرات‌ها همچنان ادامه دارد و از جمله می‌توان به تجمعات اطراف تاسیسات نفتی بصره اشاره کرد.

عراقی‌ها همچنین با تهدید مداوم گروه تروریستی داعش مواجه هستند که پس از تهاجم سال ۲۰۱۴ کنترل حدود یک سوم عراق را به دست گرفت.

با این حال یان کوبیس می‌گوید: باقی مانده‌های گروه داعش همچنان حملات تروریستی علیه غیرنظامیان، دولت و نیروهای امنیتی عراق صورت می‌دهند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها