یک خبر چند خط تحلیل؛

واکنشها به واکنش نخست وزیر عراق در تحریم آمریکایی ایران

واکنشها به واکنش نخست وزیر عراق در تحریم آمریکایی ایران
جمعه 19 مرداد 1397 - 12:55

خبر:

  • درحالی که حیدر العبادی در خصوص تحریمهای ترامپ علیه ایران اعلام کرد ما از این مساله رضایت نداریم اما به قوانین ملتزم هستم اغلب جریانهای سیاسی عراقی اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران را رد کردند

تحلیل:

  • درمقابل رویکرد دو پهلوی نخست وزیر عراق اغلب جریانها، گروهها و احزاب سیاسی عراق واکنشی منفی نسبت به این تحریمها اتخاذ کردند. ازدیدگاه این جریانها باتوجه به مساعدتهای فروان جمهوری اسلامی به ملت و دولت عراق پس ازصدام و بویژه کمک اخیر به این کشور در دفع داعش بایستی موضعی مخالف تحریم از شخص نخست وزیر اتخاد میشد.
  • جمهوری اسلامی نسبت به موضع نخست وزیر عراق موضعی اعلام نکرد چه آنکه اهمیت پیوند میان ایران و عراق از ناحیه کلیه احزاب و گروهها ی سیاسی عراق (حوالی سی حزب و گروه و نهاد) دراین خصوص ایفای مقصود کرد.
  • بنظر میرسد عراق امروز درجایگاهی از اهمیت درجامعه جهانی قرارگرفته است که مولفه های استقلال خود را بشکلی مستقل از آمریکا و عربستان تعقیب کند و لذاست که هم صدایی احزاب، گروهها و جریانات سیاسی در عراق در پاسخ به تحریم ایران ازسوی آمریکا، پیش از آنکه پیام حمایت از ایران باشد "نه بزرگ" به آمریکاست و حذف نگاه های معطوف به "تک صدایی" در آینده سیاسی عراق مبتنی بر این دیدگاه واقعیتی اجتناب پذیر خواهدبود.

پربیننده ترین خبرها