اردوغان: در جنگ اقتصادی هستیم

اردوغان: در جنگ اقتصادی هستیم
جمعه 19 مرداد 1397 - 20:19

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید کشورش در جنگ اقتصادی است و پس از درخواست از مردم برای فروش طلاهای خود به شبکه بانکی، این بار از ترکیه‌ای‌ها خواسته که ارزهای خارجی موجود در منازل خود را به بانک‌ها بفروشند.

العالم- ترکیه 

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که شاهد کاهش مستمر ارزش پول ملی کشور خود در ماه‌های گذشته بوده، امروز جمعه از مردم خواست که برای مقابله با این روند کاهشی، ارزهای خارجی خود را به شبکه بانکی ترکیه بفروشند.

ارزش پول ملی ترکیه در ماه‌های اخیر و پس از تغییر نظام حکومتی این کشور به نظام ریاستی، حدوداً ۷۰ درصد کاهش یافته است. مقامات ترکیه‌ای می‌گویند این کاهش ارزش در نتیجه سیاست‌های اقتصادی خصمانه دشمنان ترکیه است.

امروز هم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تنش دیپلماتیک با ترکیه بر سر دستگیری یک کشیش جاسوس آمریکایی به نام «اندرو برونسون»، حقوق ورودی گمرکی فولاد ترکیه را ۲ برابر کرد.

اردوغان چندی پیش از مردم کشورش خواسته بود که برای مقابله با روند کاهشی ارز لیر ترکیه، ذخائر طلای خانگی خود را به بانک‌ها تحویل دهند؛ این کاری است که مردم کره جنوبی در سال ۱۹۹۸ و برای کمک به اقتصاد بحران‌زده کشورشان کردند و با فروش ۲.۲ میلیارد دلار طلای خانگی به شبکه بانکی، دولت را در ادامه سیاست‌های اقتصادی صادرات محور خود کمک کردند.

آنطور که خبرگزاری فرانسه خبر داده، امروز رجب طیب اردوغان از مردم خواسته که در ادامه کمک به دولت، ارزهای خانگی خود را به بانک‌ها بفروشند؛ اردوغان گفته: «اگر دلار یا یورو زیر بالشت‌های خود دارید، به بانک‌ها بروید و آن را به لیر ترکیه تبدیل کنید. این یک نبرد ملی است.»

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه بدون نام آوردن از کشوری خاص، به دشمنان ترکیه در کارزار اقتصادی اشاره کرد و گفت: «این کار (فروش ارزهای خارجی مردم به بانک‌ها) پاسخی خواهد بود به کسانی که اعلان جنگ اقتصادی کرده‌اند. دلار مُلار نمی‌تواند مسیر رو به جلوی ما را مسدود کند.»

فارس

پربیننده ترین خبرها