بازرس سابق آژانس: تهدیدهای اسرائیل رسانه‌ای است

بازرس سابق آژانس: تهدیدهای اسرائیل رسانه‌ای است
شنبه 25 شهريور 1391 - 09:16

بازرس ارشد سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي تهديدهاي رژيم اشغالگر در خصوص اقدام نظامي عليه تأسيسات هسته اي جمهوري اسلامي ايران را رسانه‌اي دانست.

"یسری ابوشادی" در مصاحبه با شبکه العالم اظهار داشت: تهدیدهای رژیم اشغالگر درباره حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران رسانه ای و ظاهری است، و در چارچوب برنامه ای برای توقف برنامه هسته ای ایران قرار دارد.

وی تأکید کرد: رژیم اشغالگر توانایی حمله به ایران را ندارد.

ابوشادی با تأکید بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران، اظهار داشت: مرحله احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران گذشته است؛ ایران کشوری قدرتمند است و حضوری قوی در منطقه دارد؛ و می تواند به سرعت و با قدرت واکنش نشان دهد.

ابوشادی افزود: هیاهوی رسانه‌ای درباره احتمال حمله رژیم اسرائیل به ایران ضعیف بود و فقط برای تصویب قطعنامه ضد ایران و اعلام پایان اقدام نظامی علیه این کشور استفاده شد.

بازرس ارشد سابق آژانس، درخواست از ایران برای توقف غنی سازی 3.5 درصد را غیرقانونی، غیر منطقی و بی معنی دانست و گفت: ایران تأسیسات متعدد و برنامه ای عظیم دارد و اکنون نیازمند سوخت هسته ای است؛ و در دنیا 13 کشور به صورت عادی در حال غنی سازی هستند.

وی با انتقاد از درخواست بازرسان برای بازدید از "پارچین" بدون ارایه دلیل و مدرک، گفت: این درخواست فقط بر اساس اتهامات دستگاه های جاسوسی بیگانه صورت گرفته، و پرونده ای ساختگی و غیرمنطقی است، زیرا بازرسان قبلا دو بار از پارچین بازدید کرده اند.

ابوشادی اظهار داشت: این اتهامات در سال 2005 به دو دلیل ساختگی و صد در صد سیاسی با فشار برخی قدرتها از سوی آژانس مطرح شد.

ابوشادی موضوع پارچین را کاملا سیاسی دانست و گفت: قدرتها طی 10 سال گذشته تأسیسات هسته ای ایران را کاملا زیر نظر دارند، و اگر فرض کنیم ایران بخواهد اقدامی برخلاف تعهدات انجام دهد، چگونه این اقدام در برابر این همه ماهواره های جاسوسی بسیار دقیق امکان پذیر خواهد بود.

وی با انتقاد از سیاسی شدن گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و صدور این گزارشها بر اساس اطلاعات دستگاه های جاسوسی، خاطرنشان کرد: آژانس بعنوان یک سازمان اجرایی، وظیفه دارد طبق قوانین مشخص شده از گسترش سلاح هسته ای جلوگیری کند، و موظف است ابهامات و گزارشها را با کشور مخاطب برای از بین رفتن ابهامات بررسی کند، بدون آنکه اتهامی را وارد کند.

ابوشادی اقدام آژانس بین المللی انرژی اتمی در استناد به حدث و گمانهای غیر دقیق و غیرموثق علیه ایران و محول کردن پرونده خود به شورای امنیت را محکوم کرد.

 

 

9/14- 16:39- tok



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها