ائتلاف سعودی بعد از بمباران اتوبوس کودکان یمنی: «حوثی‌ها» مسئول کشته شدن کودکان هستند

ائتلاف سعودی بعد از بمباران اتوبوس کودکان یمنی: «حوثی‌ها» مسئول کشته شدن کودکان هستند
شنبه 20 مرداد 1397 - 21:06

«ترکی المالکی» سخنگوی «ائتلاف سعودی» علیه یمن، در واکنش به برخی مواضع علیه عربستان سعودی، از پذیرش مسئولیت حمله به اتوبوس کودکان یمنی شانه خالی کرد. 

العالم _ یمن

ترکی المالکی امروز شنبه، به شبکه خبری اسکای نیوز گفت که «حوثی ها مسئول کشته شدن کودکان یمنی در میدان جنگ هستند».

او ادعا کرد یمنی‌ها از کودکان کشته شده در مقابل افکار عمومی سوءاستفاده می‌کنند و آنان را قربانیان عملیات‌های نظامی وانمود می‌کنند.

روز پنجشنبه هجدهم مردادماه، جنگنده‌های سعودی با حمله به بازار شهر «ضحیان» در استان «صعده» در شمال یمن، دست‌کم 55 کشته و بیش از 70 مجروح بر جای گذاشت که بیشترشان کودک هستند. این نخستین بار نیست که اهداف غیرنظامی مانند بازار مردمی هدف بمباران عربستان قرار می‌گیرد. حمله به مدارس، مساجد، مجالس عزا و عروسی و بیمارستان‌ها از جمله اهداف عربستان در یمن بوده است.

دفتر «حقوق بشر» سازمان ملل اعلام کرد حملات مستقیم (ائتلاف سعودی) به غیرنظامیان در یمن، در زمره جنایات جنگی است. «الیزابت تروسیل» سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل  روز جمعه اعلام کرد، «هر حمله‌ای که به شکل مستقیم غیرنظامیان و کسانی را هدف بگیرد که به صورت مستقیم در اقدامات جنگی مشارکت ندارند، یا هر حمله‌ای که متوجه اهداف غیرنظامی شود، در زمره جنایات جنگی است».

المالکی همچنین گفت:‌ ما تلاش می‌کنیم خدمات بهداشتی به کودکانی بدهیم که حوثی‌ها آنان را به خدمت می‌گیرند». سخنگوی ائتلاف سعودی در واکنش به انتقادات دو روز اخیر مدعی شد که یمنی‌ها از کودکان سوء استفاده می‌کنند و آنان را به جنگیدن وادار می‌کنند.

تاکنون سازمان «عفو بین‌الملل» بارها از عربستان سعودی و ائتلاف عربی به دلیل «کشتار غیرنظامی‌ها و ویران کردن مراکز بهداشتی و زیرساختی یمن»‌ انتقاد کرده است. این سازمان در سپتامبر 2017 (شهریور 1396) اعلام کرد که ائتلاف عربی به رهبری عربستان، نقض‌های بزرگی از جمله جنایات جنگی در یمن مرتکب شده است.

روز پنجشنبه، «ترکی المالکی» بعد از حمله به اتوبوس کودکان در شمال یمن، گفته بود این حمله «اقدامی نظامی و قانونی» بوده است.

به نوشته روزنامه سعودی «عکاظ»، المالکی روز پنجشنبه گفته بود که حمله ائتلاف سعودی به غیر نظامیان و دانش آموزان یمنی براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر صورت گرفت. او مدعی شده بود که این حمله در واکنش به یک حمله موشکی به شهر «جیزان» واقع در عربستان سعودی بوده است. این در حالی است که بر اساس قوانین جنگی حمله به مناطق غیرنظامی تحت هر عنوان غیرقانونی است.

پربیننده ترین خبرها