اردوغان: به دنبال استفاده از پول ملی در تبادلات تجاری با ایران و روسیه هستیم

اردوغان: به دنبال استفاده از پول ملی در تبادلات تجاری با ایران و روسیه هستیم
شنبه 20 مرداد 1397 - 22:15

رئیس جمهوری ترکیه بعد از کاهش ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا گفت که ترکیه برای استفاده از ارز ملی خود در تبادلات تجاری با ایران، روسیه و چین آماده می‌شود.

العالم - ترکیه

 «رجب طیب اردوغان»،‌رئیس جمهوری ترکیه در تازه‌ترین اظهارات خود بعد از کاهش ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار آمریکا گفت که آنکارا برای استفاده از ارزهای ملی در تبادلات خود با شرکای تجاری آماده می‌شود.

اردوغان که عصر شنبه در نشست سالانه شورای مشورتی حزب عدالت و توسعه در استان «ریزه» سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما خود را برای استفاده از پول ملی در تبالات تجاری با ایران، روسیه و چین آماده می‌کنیم».

او افزود: «مسئله دلار یا یورو و یا طلا نیست، بلکه یک جنگ اقتصادی علیه ما شروع شده است و ما تدابیر لازم را برای مقابله با آن اتخاذ کردیم».

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، رئیس جمهوری این کشور در پاسخ به تحریم‌ها و فشارهای آمریکا علیه ترکیه گفت که آنکارا هرگز از اهداف اقتصادی خود، ریشه کن کردن تروریست‌ها و سیاست‌های خود در قبال سوریه و عراق عقب‌نشینی نخواهد کرد.

اردوغان گفت که رفتار آمریکا بعد از بازداشت یک کشیش با ترکیه به عنوان یک متحد راهبردی واشنگتن، او را ناراحت کرده است.

او تهدید کرد که کسانی که به دنبال نابودی ترکیه هستند، به زودی تاوان این اقدام خود را در منطقه و سیاست‌هایشان خواهند پرداخت.

بعد از کودتای نافرجام ترکیه در سال ۲۰۱۶ و ممانعت واشنگتن از استرداد «فتح‌الله گولن»، مبلغ ترکیه‌ای مقیم آمریکا به ترکیه که آنکارا او را طراح این کودتا می‌دانست، روابط دو کشور شاهد تنش شد.

ترکیه همچنین به تسلیح شبه نظامیان کرد سوری از سوی آمریکا طی چند سال گذشته به شدت اعتراض کرد و خواستار توقف حمایت‌های تسلیحاتی این کشور از این شبه نظامیان شد که در این پرونده نیز واشنگتن نه تنها به این خواسته آنکارا وقعی ننهاد بلکه اعلام کرد که به دنبال تشکیل ارتش «۳۰ هزار نفری کُردی» است.

با این حال از دو هفته پیش تنش بین آمریکا و ترکیه بعد از بازداشت و محاکمه «اندرو برانسون»، کشیش آمریکایی مقیم ترکیه به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام وارد فاز جدیدی شد.

وزارت خرانه داری آمریکادر واکنش به این اقدام ترکیه، «عبدالحمید گل»، وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را در لیست سیاه تحریم‌های خود قرار داد و آنکارا هم مقابله به مثل کرد.

اخیرا یک هیأت از ترکیه برای کاهش تنش به آمریکا سفر و با مقامات بلند پایه این کشور دیدار و در مورد تحولات اخیر گفت‌وگو کردند که نتیجه ملموسی نداشت.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا دیروز (جمعه) بعد از تنش‌های اخیر در حساب توییتری خود نوشت که دستور داده تعرفه‌ها برای فولاد و آلمینیوم وارداتی از ترکیه دو برابر شود.

او با بیان اینکه ارزش واحد پول ترکیه به سرعت در برابر دلار سقوط می‌کند، گفت که در مقطع کنونی روابط آمریکا با ترکیه خوب نیست.

فارس

پربیننده ترین خبرها