وابستگی اقتصادی غزه به مصر/ پشت پرده اهداف السیسی

وابستگی اقتصادی غزه به مصر/ پشت پرده اهداف السیسی
يکشنبه 21 مرداد 1397 - 13:25

با توجه به شراکت استراتژیک محکم و هماهنگی امنیتی اسرائیل و رژیم السیسی، نمی توان فرض کرد مصر بدون موافقت تل آویو دست به صادرات به غزه می زند.

العالم _ مصر

مصر به صورت ناگهانی و بدون اطلاع  قبلی به یکی از منابع اصلی تامین برخی کالاهای اساسی نوار غزه تبدیل شده است.

گفتنی است؛ اسرائیل برای مجازات  فلسطینیان به خاطر ادامه پرتاب هواپیماهای کاغذی و بالن های آتش زا ،از ورود این کالاها از طریق گذرگاه های تجاری جلوگیری کرد. مصر هم اکنون به عنوان تنها صادر کننده  گاز به غزه  برای استفاده منازل به شمار می رود این در حالی است که نوارغزه پیش از این، برای استفاده از این کالا تکیه بر اسرائیل داشت افزون بر آن ، قاهره هم اکنون سوخت تنها  ایستگاه تولید برق نوار غزه را و هم چنین بنزین و  انرژی خورشیدی و مواد اساسی دیگر را به غزه صادرمی کند.

این اولین باری است که مصر رسما و نه از طریق  تونل های قاچاقی ارتباطی میان شمال سینا و نوار غزه که رژیم عبدالفتاح السیسی در سال 2014 آن را تخریب کرد؛ کالاهای اصلی را به نوار غزه صادر می کند.

اسرائیل اما از صادرات مواد اساسی مصر به غزه چشم پوشیده و تل اویو ادعا می کند این کالاها دارای کاربردهای دوگانه خطرناکی است.

اما تعارض زیادی وجود دارد از یک طرف اسرائیل از صادرات  مواد اساسی مصر به نوار غزه چشم پوشی می کند واز سوی دیگر آن را دارای کاربرد دوگانه خطرناکی می داند مانند آسفالت که ارتش صهیونیستی ادعا می کند جنبش حماس از آن برای احداث تونل های تهاجمی استفاده می کند.

با توجه به شراکت استراتژیک محکم وهماهنگی امنیتی اسرائیل و رژیم السیسی، نمی توان  فرض کرد مصر بدون موافقت تل آویو دست به صادرات می زند زیرا قاهره نیزبه اظهارات یک ماه پیش ایگدور لیبرمان وزیر جنگ اسرائیل مبنی بر اینکه  مصر بدون هماهنگی با اسرائیل گذرگاه رفح را باز و بسته نمی کند، سکوت کرد. 

در حالی که تل آویو هم چنان با جلوگیری از صادرات بیشتر مواد و کالا از طریق گذرگاه های تجاری ارتباطی اسرائیل با نوار غزه به مجازات نوار غزه ادامه  می دهد،
مصر نیز در مقابل ، این کالاها را به نوار غزه صادرمی کند و این مساله موجب می شود تا نوار غزه به تدریج و کلا بر مصر تکیه کند و در واقع  هدف استراتژیک اسرائیل تحقق یابد.

وزرای اسرائیلی نیز آشکارا اعلام می کنند ایجاد وابستگی غزه به مصر،  تحقق یکی از مهم ترین  خواسته های امنیت ملی اسرائیل است و شرایط را برای عملی شدن ایدئولوژی های حزب راستگرای لیکود به رهبری بنیامین نتنیاهو فراهم می کند. 

از سوی دیگر، هدف از وابسته کردن غزه به مصر برای دست یافتن بر کالاهای اصلی و اساسی شاید به برخی دیدگاه های مربوط به طرح های اقتصادی ارتباط داشته باشد که اخیرا به عنوان یکی از عوامل فرایند برقراری آتش بس طولانی مدت میان نیروهای مقاومت در نوار غزه و اسرائیل مطرح شد.

برخی از این طرح های پیشنهادی برای فرایند برقراری آتش بس مبتنی بر ایجاد تغییر ریشه ای در مسائل اقتصادی و انسانی نوار غزه با راه اندازی طرح های اقتصادی و زیر بنایی برای خدمت رسانی به نوار غزه در داخل سیناست. 

افزون بر این رژیم السیسی نیز توانست در مذاکرات قاهره به منظور توافق برای ایجاد آتش بس در قانع کردن حماس برای پذیرفتن راه اندازی اسکله دریایی برای صادرات و واردات کالا به نوار غزه در بندر پورت سعید مصر به موفقیت هایی دست یابد.   

شاید یکی از برجسته ترین نشانه های خرسندی محافل حزب راستگرای حاکم بر تل آویو برای ایجاد وابستگی نوارغزه به مصر، موافقت یسرائیل کاتس  وزیر ارتباطات و عضو حزب لیکود باشد که گفت همه پیشنهادهای مربوط به آتش بس با نیروهای مقاومت در نوار غزه اگر مبتنی بر راه اندازی طرح های زیرساختی در مصر باشد ، باید تایید شود.

 
اما خطرناکترین موردی که ائتلاف حزب راستگرای حاکم بر تل آویو با ایجاد وابستگی اقتصادی نوار غزه  به مصر بدان اعتماد کرده تثبیت مساله جدایی سیاسی کرانه باختری از نوارغزه است.

درست زمانی که اشغالگران صهیونیستی با حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در صدد تثبیت  شهرک سازی و یهودی سازی کرانه باختری است، زمینه ساز ایجاد نوار غزه به عنوان یک واحد سیاسی مستقلی است که به عنوان دولتی فلسطینی بشود با آن معامله کرد و این در حقیقت در راستی پیشنهادات دولت ترامپ برای حل و فصل درگیری ها معروف به معامله ترامپ است .

بنابراین ایجاد وابستگی اقتصادی غزه به مصر، قدرت اسرائیل را در تحقق اهداف استراتژیک و امنیتی را تقویت می کند بنابراین رژیم السیسی که با بحران قانونی داخلی مواجه است معتقد است ایجاد رابطه با امریکا و اسرائیل، منبع مهمی در تامین مشروعیت خارجی است که هیچ شکی برای خدمت گذاری اش به منافع تل آویو باقی نگذارد.

به عنوان نمونه، هرچه وابستگی اقتصادی نوارغزه به مصر بیشتر شود؛ قدرت رژیم السیسی در به چالش کشاندن جنبش حماس بیشتر شده و می تواند  از حمله نظامی به اسرائیل جلوگیری کند واین جنبش را به انعطاف نشان دادن نسبت به مسائل مربوط به اسرای اسرائیلی محبوس در فلسطین وادار کند.

اما مساله ای که رژیم السیسی را به ایجاد وابستگی اقتصادی غزه به مصر تشویق می کند این است که امپراطوری اقتصادی ارتش مصر بیش از همه از این پیوند  بهره خواهد برد زیرا افزون بر مالیات هایی که به این کالاها تعلق می گیرد و به جیب ارتش می رود، بسیاری از کالاهایی که وارد غزه می شود مانند آسفالت ، تولید کارخانه های ارتش است.

العربی

پربیننده ترین خبرها