تحلیل روز/

جنایت ضحیان؛ آیا پول های سعودی و اماراتی می تواند این جنایت را از یادها ببرد؟

جنایت ضحیان؛ آیا پول های سعودی و اماراتی می تواند این جنایت را از یادها ببرد؟
دوشنبه 22 مرداد 1397 - 09:11

جرایم و جنایاتی که عربستان سعودی و امارات در یمن مرتکب می شوند، فراوان است.

العالم - یمن 

از چندی پیش ربودن زنان و کُشتن اُسرای یمنی نیز به جرایم و جنایات عربستان و امارات افزوده شده است که این اقدام های غیرانسانی یادآور جرایم و جنایاتی است که گروه وهابی داعش در عراق و سوریه مرتکب می شود.

جنایت فجیعی که عربستان چندی پیش در شهر ضحیان مرتکب شد و بیش از 50 کودک را به خاک و خون کشید و دهها نفر را زخمی کرد، جار و جنجال زیادی در جهان به راه انداخته است. امروز مردم یمن نگران این هستند که عربستان و امارات با پول های نفتی خود به روش های مختلف سرپوش روی جنایت ضحیان بگذارند و آن را از یادها ببرند.

جنایت ضحیان که امیدواریم آخرین جنایت ائتلاف سعودی باشد، محکومیت های زیاد جامعۀ جهانی را درپی داشت ولی کشورهایی که این جنایت را محکوم کردند، فقط به محکومیت و ابراز تأسف و درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب بسنده کردند. بسنده کردن به محکومیت باعث بروز این شک و تردید شده است که جامعۀ جهانی واقعاً درپی بازخواست عربستان و امارات نیست. شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست غیرعلنی چند روز پیش خود فقط خواستار آغاز تحقیقات مطمئن و بی شائبه درباره جنایت ضحیان شد. "کارن پیرس" رئیس کنونی شورای امنیت و نمایندۀ بریتانیا از جنایت ضحیان و همۀ حملات اخیر در یمن ابراز نگرانی کرد و گفت که شورای امنیت همۀ طرف های متخاصم را به پایبندی به تعهدات خود مندرج در قانون حقوق جنگ (قانون مخاصمات مسلحانه) فرامی خواند.   

سازمان ملل همچنین از وقوع جنایت ضحیان ابراز تأسف شدید کرد و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواستار آغاز تحقیقاتی مستقل درباره این جنایت شد و "لیز گرانده" هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن نیز اعلام کرد که حملۀ به اتوبوس حامل کودکان در استان صعده اقدامی وحشتناک و غیرقابل قبول است. گرانده گفت" بحرانی که مردم یمن با آن روبرو هستند ، بزرگترین و دردناک ترین بحران در جهان است".  

بسیاری از کشورهای غربی هم جنایت ضحیان را محکوم کردند اما ملت و دولت یمن تصمیم و نیت جامعه جهانی برای محاکمه عربستان شک و تردید دارند و مقامات سیاسی صنعاء خصوصاً وزارت امور خارجه هشدار دادند که اگر تحقیقات واقعی و بی طرفانه درباره جنایت ضحیان آغاز نشود، ائتلاف سعودی در ارتکاب جنایاتش گستاخ تر و افسارگسیخته تر خواهد شد. در همین راستا، محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله اعلام کرد که شورای امنیت اگر کمیته حقیقت یاب بی طرف و واقعی را تشکیل ندهد و برای پایان دادن به تجاوزات دیوانه وار ائتلاف سعودی پایان ندهد، خود را به همدست جامعۀ جهانی در تحریک متجاوزان حیوان صفت برای ارتکاب جنایات بیشتر تبدیل خواهد کرد.  

با توجه به مطالب فوق و همچنین کمرنگ شدن محکومیت ها، این شک و تردید وجود دارد که هیچ کمیته حقیقت یابی برای تحقیق درباره جنایت فجیع ضحیان تشکیل نشود و بسیاری از مردم یمن معتقدند که بیانیه محکومیت شورای امنیت حاوی پیام سخت و شدید اللحنی برای عربستان نبود و نوع و نحوۀ درخواستش از عربستان برای تحقیق درباره این جنایت و جنایت های گذشته اش نشان می دهد که پرونده جنایت ضحیان همچون دیگر پرونده های مشابه به فراموشی سپرده خواهد شد.  

روزنامه واشنگتن پس چندی پیش در گزارشی نوشت : قراردادهای تسلیحاتی که عربستان با برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا امضاء می کند، علت سکوت غرب در قبال جنگ فاجعه بار یمن است. گزارش ها و اطلاعات موثق نشان می دهد، بمبی که هواپیمای سعودی در بازار ضحیان انداخت، ساخت آمریکا و از نوع لیزری موسوم به "ام کی 82" بود. وزارت دفاع یمن اعلام کرد که متجاوزان از این نوع بمب در حمله به "سالن بزرگ" صنعاء، مراسم عروسی در استان حجه، زندان الزیدیه و دیگر جنایت های خود استفاده کردند.   

آمریکا برای جلوگیری از تشکیل کمیته حقیقت یاب واقعی و به فراموشی سپردن جنایت ضحیان تلاش خواهد کرد و عربستان هم با دروغ پراکنی و یاوه گویی برای بستن این پرونده تلاش می کند به نحوی که رسانه های سعودی اخبار دروغ منتشر می کنند و مدعی می شوند که عربستان چند کودک یمنی را در درگیری با حوثی ها نجات داده و این کودکان را به کمیته بین المللی صلیب سرخ تحویل داده است. رسانه های سعودی گزارش هایی را منتشر می کنند که مزدوران عربستان در دولت انتصابی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن آماده می کنند و در این گزارش ها مدعی می شوند که جنبش انصار الله کودکان را مجبور به جنگیدن و حقوق آنها را پایمال می کند. عربستان به تازگی چند نامه و گزارش جعلی به سازمان ملل و بسیاری از سازمان ها و حتی شورای امنیت فرستاده و در این نامه ها و گزارش های غیرواقعی به تشریح آنچه وضعیت کودکان یمنی می خواند، پرداخته است تا بتواند به هر نحو ممکن جنایت ضحیان را از یادها ببرد و واقعیت ها را بپوشاند.

عبد الرحمن راجح

 

پربیننده ترین خبرها