تحلیل روز/

 آمریکا در بن بست؛ رد پیشنهاد گانگستری ترامپ توسط پیونگ یانگ

 آمریکا در بن بست؛ رد پیشنهاد گانگستری ترامپ توسط پیونگ یانگ
دوشنبه 22 مرداد 1397 - 15:59

کره شمالی پیشنهادهای آمریکا ر ا برای آغاز روند خلع سلاح هسته ای رد کرده است.

العالم _ آسیا

شبکه خبری سی ان ان بدون نام  بردن از منابع خبری خود در این زمینه اعلام کرد، کره شمالی همه پیشنهادهای آمریکا را رد کرده و آن‌ها را "گانگستری" خوانده است.

دونالد ترامپ دو ماه پیش با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور ملاقات کرد. رئیس جمهوری آمریکا برای این دیدار تبلیغات گسترده ای به راه انداخت و این ملاقات را نتیجه سیاست هایش برای فشار سیاسی و اقتصادی به کره شمالی و نشاندن رهبران کره شمالی پشت میز مذاکره دانست . در پایان این دیدار بیانیه ای صادر شد.

تعلیق رزمایش های نظامی آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره، توقف آزمایش های اتمی و موشکی کره شمالی، بازگرداندن بقایای اجساد نظامیان آمریکایی در جنگ کره، تعطیلی سایت آزمایش اتمی در کره شمالی تحولات پس از دیدار ترامپ با کیم جونگ اون بود. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پس از نشست سنگاپور به پیونگ یانگ سفر کرد. اما این سفر نیز دستاوردی برای دولت آمریکا نداشت.  گزارش شبکه خبری سی ان ان نشان می دهد که تمام تلاش های مقامات آمریکایی برای متقاعد کردن کره شمالی به آغاز روند خلع سلاح با بن بست مواجه شده است. این بن بست نیز ناشی از بی اعتمادی شدید رهبران کره شمالی به آمریکا به تحقق وعده هایش است.

کره شمالی می گوید گام های حسن نیت لازم را برای لغو تحریم های اقتصادی برداشته است اما آمریکا لغو تحریم ها را به خلع سلاح هسته ای کامل کره شمالی مشروط کرده است. پیش از نشست ترامپ با کیم جونگ اون در سنگاپور،  جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری CBS اظهار داشت، آمریکا در مذاکراتش با کره شمالی، "مدل لیبی" را در نظر می‌گیرد.

کره شمالی در قبال این اظهارات جان بولتون واکنش شدیدی نشان داد.   وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه ای اعلام کرد "مقام‌های بلندپایه کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از جمله بولتون با صحبت کردن درباره فرمول «ابتدا خلع سلاح‌های هسته‌ای، بعداً امتیازدهی» مقاصدشان درباره پیاده‌سازی مدل خلع سلاح لیبی را علنی می‌کنند.» معاون وزیر خارجه کره شمالی در این زمینه گفت: «این اظهارات نشان‌دهنده نیات طرف آمریکایی برای حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو نیست.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تاکید دارد که در صورتی که آمریکا برای حل نگرانی‌های امنیتی اقدامی صورت دهد، کره شمالی در راستای خلع سلاح هسته‌ای اقدام خواهد کرد اما در غیر این صورت گامی به سوی این هدف برنخواهد داشت. برای ترامپ مذاکره نیز یک ابزار فشار  برای تحقق سیاستهایش است. رئیس جمهور  آمریکا به مذاکره به عنوان یک راه حل متفاوت برای حل اختلافات نگاه نمی کند. به همین دلیل از یک طرف از مذاکره سخن می گوید و از طرف دیگر بر فشارهای اقتصادی و سیاسی می افزاید. مذاکره برای مذاکره انجام نمی شود مذاکره برای پیدا کردن یک راه حل برای حل اختلافات انجام می شود. اما برای رئیس جمهور تاجر پیشه آمریکا مذاکره یک ابزار سیاسی و تبلیغاتی برای فشار به طرف مقابل و مشروعیت دادن به سیاستهایش و انداختن تمام مسائل به دوش طرف مقابل است. ترامپ می خواهد به طرف مقابل در سطح محافل سیاسی و خبری بگوید که ما گام لازم را برداشتیم.  این طرف مقابل است که حاضر به انعطاف در مواضعش نیست. ترامپ اصل نشستن و مذاکره را یک امتیاز به طرف مقابل می داند. به همین دلیل به نتایج مذاکرات از مدل ترامپی به هیچ وجه نمی توان خوشبین بود. برعکس پذیرش مذاکره دادن یک امتیاز به طرف آمریکایی و پذیرش خواسته های قلدرمابانه اش است.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها