رحیم‌پور در گفتگو با العالم:

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، منافع ما را تامین می‌کند/ این سند بر اساس برد-برد میان 5 کشور به امضا رسید

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، منافع ما را تامین می‌کند/ این سند بر اساس برد-برد میان 5 کشور به امضا رسید
دوشنبه 22 مرداد 1397 - 22:24

معاون سابق وزیر امور خارجه گفت: سندی که در اجلاس اخیر دریای خزیر امضاء شد، منافع ما را تامین می‌کند.

العالم - ایران / سیاسی

ابراهیم رحیم‌پور معاون سابق آسیا، اقیانوسیه وزارت امور خارجه در گفت و گو با شبکه العالم در پاسخ به سوالی در مورد امضای سند کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گفت: امضای این کنوانسیون با لحاظ نظرات مراجع ذی ربط در کشور انجام شده و نزدیک 20 سال است که پیرامون این مسئله در کشور مذاکره و بحث های مختلفی صورت گرفته است و پس از 21 سال به سند کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در شورای عالی امنیت ملی رسیدیم و پس از آن به اطلاع رئیس جمهور و مقام معظم رهبری رسید.

وی افزود: اکنون باید این سند به مجلس برود و پس از آن به تائید شورای نگهبان برسد تا مراحل قانونی این کنوانسیون طی شود.

رحیم پور در مورد برخی اظهارات مبنی بر عدم دفاع هیئت ایرانی از حق 50درصدی کشورمان از دریای خزر در اجلاس اخیر، گفت: چنین موضوعی اصلا صحت ندارد. متاسفانه برخی با اظهاراتشان موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند. حدود 20 سال است که در حال چانه زنی و مذاکره هستیم و تا کنون نیز نتیجه قطعی در برنداشته است. اکنون روسیه و قزاقستان در مورد سهم از دریای خزر به نتیجه رسیده‌اند. روسیه با آن وسعت و قدرت منطقه‌ ای تنها 16 درصد سهم دارد و قزاقستان به دلیل ساحل بیشتر، 32 درصد سهم دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: سندی که در اجلاس اخیر امضاء شد، سندی است که منافع ما را تامین می‌کند. این سند بر اساس برد-برد میان 5 کشور به امضا رسید. این سند نیز مانند FATF و برجام جنجال های زیادی به پاکرد اما باید گفت که این موضوع اصلا منصفانه نیست که برخی ندانسته و بدون مطالعه به زحمات چندین ساله کارشناسان می تازند و انتقاد می کنند. نقد ها باید منصفانه باشند.

رحیم پور اظهار داشت : این سند با نظر مثبت سران کشور به امضا رسید و در شرایطی که آمریکا در حال شانتاژ بر علیه ایران است و تحریم های جدید بر علیه کشورمان وضع میکند، در زمانی مناسب این سند را به امضا رساندیم که نشان دهنده استقلال در تصمیم گیری کشورهای منطقه است.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها