تحلیل روز/

جنجال "برقع" در بریتانیا/ نزاعی دیگر برای تصدی ریاست حزب محافظه کار و نخست وزیری

جنجال
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 13:29

مسالۀ پوشش مسلمانان یا حداقل گروهی از آنها به مسالۀ داغ حزب حاکم محافظه کار تبدیل شده است زیرا برخی از اعضای این حزب متهم به اسلام ستیزی شده اند.

العالم - اروپا  

حزب کارگر بریتانیا نیز چندی پیش به علت آنچه "یهودی ستیزی" نامیده می شود، به آماج حملات سنگین تبدیل شده است. گویا این دو مساله در کنار مسائل دیگر اثرات خود را در تعیین ریاست احزاب محافظه کار و کارگر خواهد گذاشت و چه بسا سرنوشت انتخابات درون حزبی و پارلمانی آینده را نیز تعیین خواهد کرد به نحوی که همۀ گزینه ها دربارۀ رهبری بریتانیا پیش و پس از زمان مقرر خروج این کشور از اتحادیه اروپا محتمل است.   

مساله اسلام ستیزی نقش بسزایی در تعیین رهبری بریتانیا خواهد داشت رهبری که "ترزا می" نخست وزیر این کشور و بوریس جانسون وزیر خارجۀ مستعفی اش بر سر آن با همدیگر رقابت می کنند. گویا کسی که بتواند از مسالۀ سیاسی مهم "اسلام ستیزی" بهتر بهره برداری کند و حامیانی را در درون حزب خود و میان مردم به دست بیاورد، شاید بتواند رقیبش را شکست دهد و نهایتاً ترزا در سمت خود باقی بماند یا جانسون متصدی سمت نخست وزیری شود.      

آرزوی شهردار پیشین لندن (بوریس جانسون) برای تصدی ریاست حزب محافظه کار و نخست وزیری بریتانیا اقدام تازه ای نیست زیرا هنگامی که دیوید کامرون در پی اعلام نتایج همه پرسی برکسیت (خروج بریتانیا از عضویت اتحادیه اروپا) استعفاء کرد، فرصت مناسبی برای دستیابی به آرزویش فراهم شد زیرا از جایگاه خوبی در حزب محافظه کار برخوردار بود و هم اکنون نیز برخوردار است و حامی برکسیت نیز می باشد ولی نامزدی دوست نزدیکش "مایکل گوف" که هم اکنون وزیر محیط زیست است، در حکم "خنجر زدن از پشت" بود ولی گوف می گوید که سنگ جلوی پای جانسون برای رسیدن به آرزویش نبود.   

با توجه به شرایط و اوضاع ناشی از مذاکرات برکسیت که این مذاکرات اثرات سیاسی خود را در احزاب محافظه کار و کارگر گذاشته است، دستیابی جانسون به آرزوی نخست وزیری کار آسانی نیست زیرا حزب ترزا نمی تواند حفظ اکثریت پارلمانی یا حتی دولت ائتلافی خود را تضمین کند چون برخی از اعضای حزب محافظه کار چندی پیش به حزب "استقلال بریتانیا" پیوستند هر چند کسانی هستند که می کوشند طرفدارانی از جناح راست افراطی برای رأی دادن به جانسون با هدف تصدی نخست وزیری دست و پا کنند.

سناریوی نشاندن جانسون بر کرسی نخست وزیری پس از چیدن پر و بال ترزا شاید به تأخیر بیفتد زیرا روزنامه "میل آنلاین" سندی محرمانه را فاش کرده است که نشان می دهد حامیان سرسخت قطع واقعی ارتباط با اتحادیه اروپا درپی برکنار کردن ترزا هستند تا زمینه واگذاری سمت نخست وزیری موقت به "دیوید دیویس" وزیر مستعفی پرونده برکسیت را فراهم کنند و سرانجام سمت نخست وزیری به جانسون برسد و این فرد بتواند در بهار آینده که پرونده برکسیت بسته می شود، روی کرسی نخست وزیری بنشیند.

با توجه به این همه کشمکش های سیاسی و جدا شدن جانسون از دولت ترزا، کارشناسان می گویند که حزب محافظه کار دچار اختلافات درونی شدید شده است و رقیب ترزا (جانسون) تلاش می کند که از مساله "روبنده" (برقع) بهره برداری کند تا بتواند در نظرسنجی ها طرفداران بیشتری برای خود به دست بیاورد. جانسون زنان روبنده دار را به "صندوق پست" و "دزد بانک" تشبیه کرده است. با چشم پوشی از انگیزۀ جانسون از تشبیه زنان روبنده دار به صندوق پست و دزد بانک، اظهارات وی بیانگر وجود اختلافاتی شدید در حزب محافظه کار است چون چندی پیش "سعیده وارثی" رئیس مشترک سابق این حزب جانسون را به بیان اظهاراتِ ضد مسلمانان متهم کرده و گفته بود که جانسون با بیان چنین اظهاراتی درپی دستیابی به آرای راستی های افراطی حزب و رسیدن به ریاست است.   

جانسون که معترض به طرح خاص ترزا برای خروج از اتحادیه اروپا بود، درپی استعفای همکارش "دیوید دیویس" استعفاء کرد در حالی که ترزا قبلاً حتی نمی خواست دربارۀ عزل جانسون حرف بزند اما هم اکنون از جانسون یاغی و مستعفی می خواهد که دربارۀ اظهاراتش درباره روبنده عذرخواهی کند و با این درخواست، خود را به آماج حملات سیاسی تبدیل کرده است. ترزا که دولتش دچار بحران های پیاپی است، همچون جانسون متهم به رقابت بر سر ریاست و قدرت است. "جاکوب ریسموگ" نمایندۀ پارلمانی حزب محافظه کار می گوید که ترزا از اظهارات مربوط به روبنده بهره برداری می کند تا دشمن خود جانسون را از میدان رقابت کنار بزند خصوصاً اینکه نظرسنجی ها نشان می دهد که جانسون از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

جاکوب برای حمایت از وزیر امور خارجۀ پیشین (جانسون) می گوید که تحقیقات دربارۀ اظهارات جانسون شاید تلاشی برای کاستن شانس روزافزون وی برای تصدی ریاست حزب محافظه کار باشد و این تحقیقات ریشه در رقابت ترزا و جانسون دارد. "استیو بانون" مشاور پیشین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز از جانسون حمایت کرد. خود ترامپ هم در کنفرانس خبری مشترک با ترزا حمایت خود از جانسون را پنهان نکرد. بانون گفت که نباید از هیچ چیزی عذرخواهی کرد. حمایت بانون از جانسون نشان می دهد که بانون همچنان به هدف خود یعنی لزوم سیطرۀ احزاب ملیت خواه در انتخابات آتی اروپا پایبند است.  

نزاع سیاسی جانسون یا بلوک حامی جانسون با ترزا یا بلوک حامی خروج آرام از اتحادیه اروپا بدون قطع همکاری های تجاری شاید زمینه ساز سلب اعتماد از ترزا در آیندۀ نزدیک باشد اما این نزاع که طرح برکسیت جرقۀ آن را زد، از جنبۀ سیاسی خود فراتر رفته است و محدود به حزب محافظه کار که پروندۀ سیاهی در اسلام ستیزی دارد، نشده است به نحوی که مسالۀ روبنده از روی میز این حزب به خیابان ها کشیده شده است و مردم بریتانیا همچون مردم دیگر کشورهای اروپا نظرات متفاوتی دربارۀ روبنده دارند.   

مساله قابل توجه اینکه جانسون در مقاله ای جنجالی که روزنامه دیلی تلگراف آن را منتشر کرد، نوشت که "مخالف ممنوعیت استفاده از روبنده نیست اما زنانی که روبنده می زنند، شبیه صندوق پست یا دزد بانک هستند".

بعضی ها از نزاع سیاسی حزب محافظه کار و اظهارات جانسون برای اعلام مخالفت شدید خود با استفاده از روبنده در اماکن عمومی استفاده کردند. عجیب نیست که یک راننده از زنی مسلمان به زور بخواهد که روبنده اش را بردارد . این زن می گوید که راننده، وی را "وحشتناک" و "خطرناک" توصیف کرد.    

مؤسسه "تِل ماما" در انگلیس که گزارش هایی درباره تعدی و تعرض به مسلمانان تهیه و منتشر می کند، اعلام کرد که حمله به زنان مسلمان به علت نوع پوشش آنها افزایش یافته است. این مؤسسه افزود: ارتباط مستقیمی بین اظهارات جانسون و افزایش حملات به زنان مسلمان وجود دارد. حداقل 4 زن در کمتر از یک هفته پس از اظهارات جانسون در اماکن عمومی "صندوق پست" خطاب شدند و جانسون به علت توهینی که به زنان مسلمان می شود، باید بازخواست شود.  

شورای اسلامی بریتانیا درپی کشاندن جانسون به دادگاه است و به نوشتۀ روزنامه گاردین؛ شورای اسلامی بریتانیا می خواهد نامه ای به ترزا بنویسد و در این نامه اعلام خواهد کرد که هیچ کسی نباید به اقلیت ها توهین کند و خودش از مصونیت برخوردار باشد.

جانسون پس از اینکه از سفر ایتالیا برگشت، از اظهارات خود عذرخواهی نکرد و در میان خبرنگاران حرفی از اظهارات خود به میان نیاورد در حالی که دامنۀ جنجالی که به پا کرده است، روز به روز بیشتر و گسترده تر می شود.

محمد بوعبدالله – لندن

 

پربیننده ترین خبرها