استمداد آمریکا ازفرانسه برای عبور از تنگه هرمز

استمداد آمریکا ازفرانسه برای عبور از تنگه هرمز
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 15:38

پس از تهدیدات ترامپ درخصوص به صفر رساندن و قطع کامل صادرات نفت ایران و شنیده شدن زمزمه هایی درخصوص احتمال بسته شدن تنگه هرمز، آمریکا با به رخ کشیدن قدرت نظامی اش درحالی از تعهد واشنگتن برای باز نگاه داشتن این آبراه استراتژیک سخن گفته بود که حالا برای عبور کشتی تجاری خود از تنگه هرمز به ناوشکن فرانسه متوسل شده است.

العالم -گزارش

روز دوشنبه ( 22 مرداد ماه 1397) خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر این که فرانسه با اعزام یک ناوشکن به دریای عمان، یک کشتی باربری آمریکایی را هنگام عبور از تنگه هرمز اسکورت کرده است.

اسکورت کشتی باربری آمریکایی در خلیج فارس از سوی یک ناوشکن فرانسوی در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهور تندروی آمریکا با اعلام جنگ تجاری علیه ایران و قصد وی برای به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان، امنیت تنگه هرمز را ملتهب و سپس بر بازنگه داشتن این آبراه استراتژیک با استفاده از توان نظامی خود تاکید کرده بود.

بیل اوربن، یکی از سخنگویان مرکز فرماهندهی ارتش آمریکا، به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته بود که ملوانان نیروی دریایی این کشور برای تضمین باز ماندن راه عبور کشتی‌های تجاری طبق قوانین بین المللی آماده‌اند، این سخنان درحالی آن روزها از سوی این مقام نظامی ارتش آمریکا مطرح شده است که این روزها با وجودی که عبور و مرور کشتی ها در تنگه هرمز بدون هیچ مشکل امنیتی در جریان است، واشنگتن به علت ترس از احتمال وقوع مشکل امنیتی برای عبور کشتی تجاری خود درتنگه هرمز به ناوشکن فرانسه برای اسکورت آن متوسل شده است.

اسکورت کشتی تجاری آمریکایی از سوی ناوشکن فرانسوی برای عبور از تنگنه هرمز و خلیج فارس درحالی است که ترامپ تیر ماه امسال با انتشار توییتی به تمجید از اقدامات خود برای پایان دادن به گشت زنی نیروهای ایرانی در اطراف ناوهای آمریکایی درخلیج فارس سخن گفته بود.

ترامپ: قایق های تندرو ایرانی دیگر به ناوهای ما نزدیک نمی شوند

تیرماه ماه 1397 رئیس جمهوری آمریکا درپیامی توئیتری ادعا کرد که گشت زنی نیروهای ایرانی در اطراف ناوهای آمریکایی در خلیج فارس در سال 2018، به عدد صفر رسیده است.

وی با انتشار این توییت با ارائه آمار 4 سال اخیر ادعا کرد که در دو سال اول آن که مربوط به دوره ریاست‌جمهوری اوباما است، روند تقابل میان شناورها یا پهپادهای ایرانی و ناوهای آمریکایی افزایشی بوده اما در دوره او رو به کاهش گذاشته و اکنون به صفر رسیده است.

ترامپ که در رویای پیروزی آسان در جنگ های اقتصادی با رقبا و کشورهای هم پیمان به سر می برد، درخصوص رویا پردازی خود در برابر ایران نیز پیشتر به شبکه خبری فاکس نیوز گفته بود که باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا با ایران مدارا می کرد، اما سخت گیری دولت فعلی وی باعث کوتاه آمدن ایران شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا اما نگفت که شاید کمتر شدن تقابل میان نیروهای ایرانی و ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس به دلیل نزدیک نشدن آنها به آبهای سرزمینی ایران بوده است.

ترامپ پیشتر نیز برای موفق نشان دادن سیاست خود در قبال ایران ادعا کرده بود رفتار ایران پس از خروج آمریکا از برجام تغییر کرده و این کشور دیگر به مدیترانه ( سوریه) نگاه نمی‌کند.

واکنش سپاه به کاهش رویارویی قایق‌های تندرو ایران با ناو‌های آمریکا

ادعای ترامپ در حالی مطرح شد که فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه بهمن ماه 1396 درخصوص کاهش رویارویی قایق های تندرو ایران با ناوهای آمریکایی درخلیج فارس گفته بود که شاهد تغییر رفتار آمریکایی‌ها و توجه بیشتر آنان به مقررات بین المللی و پرهیز از نزدیک شدن به آبهای سرزمین‌مان هستیم.

دریادار دوم پاسدار علی عظمایی در واکنش به اظهارنظر برخی از مقام های نظامی امریکا در خصوص تغییر رفتار شناورهای ایرانی در مسیرهای تردد بین المللی و در مواجهه با شناورهای امریکایی و بازتاب آن در رسانه‌ها خاطرنشان کرده بود، در ایام سالگرد ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس که به دلیل عدم رعایت قوانین بین‌المللی و ورود به آبهای سرزمینی ما رقم خورد و سپس طی فرایندی خاص رها شدند شاهد شرارت کمتر آمریکایی ها در مسیرهای دریایی خلیج فارس و تنگه هرمز و نیز مواجهه آنها با شناورهای ایرانی هستیم.

وی در عین حال تاکید کرده بود، اجرای تمرینات منظم، برقراری گشت‌های دریایی، کنترل و رهگیری و توسعه اشراف اطلاعاتی از برنامه‌های جاری ما بوده که با اقتدار ادامه خواهد یافت.

رزمایش بزرگ سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز

درهمین خصوص با هدف کنترل و مراقبت ازامنیت آبراه بین المللی تنگه هرمز ودرچارچوب برنامه رزمایش های تقویمی سالانه "رزمایش اقتدار دریایی سپاه" از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ مرداد ماه دراین منطقه برگزار شد.

سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با ابراز رضایت از برگزاری موفق رزمایش اقتدار دریایی سپاه، بر لزوم حفظ و ارتقای آمادگی های همه جانبه دفاعی برای تامین امنیت پایدار آبراه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز و مقابله متناسب با تهدیدات و ماجراجویی های احتمالی دشمنان تأکید کرد.

آزمایش موشک کوتاه برد ضد کشتی

به دنبال برگزاری رزمایش اقتدار دریایی سپاه، یک مقام آمریکایی مدعی شد که ایران در این رزمایش برای نخستین بار طی سال گذشته یک موشک بالستیک کوتاه‌برد ضد کشتی آزمایش کرده است.

بر اساس اعلام مقام های آمریکایی، موشک ضد کشتی فاتح 110 بردی بیش از 100 مایلی داشته و موشکی ساحل به ساحل است. مقام های آمریکایی به شکبه خبری فاکس نیوز گفته اند که در زمان پرتاب موشک هیچ کشتی آمریکایی در آن نزدیکی قرار نداشته که در خطر قرار بگیرد.

در همین حال ژنرال "جوزف ووتل" فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه به خبرنگاران گفته که فعالیت دریایی اخیر ایران با هدف "فرستادن پیام" به آمریکا بوده است. بنابر گزارش سی‌ان‌ان، وی در نشست خبری در پنتاگون گفته است، رزمایش دریایی اخیر سپاه در خلیج فارس، پیامی به آمریکا در آستانه اجرایی شدن تحریم‌ها بوده است.

به نظر می رسد که اقدام واشنگتن در توسل به ناوشکن فرانسوی برای اسکورت کشتی تجاری اش جهت عبور از تنگه هرمز با توجه به واکنش آمریکا به برگزاری رزمایش سپاه در خلیج فارس قابل ارزیابی است.

اسکورت کشتی آمریکایی توسط ناو فرانسه در تنگه هرمز

فرانسه روز دوشنبه (22 مرداد ماه 1397) با اعزام یک ناوشکن به دریای عمان، کشتی باربری آمریکایی را هنگام عبور از تنگه هرمز اسکورت کرد.

سفارت فرانسه در واشنگتن در حساب توئیتری خود اعلام کرد که کشتی جنگی "کاسارد" متعلق به نیروی دریایی فرانسه که به اقیانوس هند اعزام شده است، یک کشتی کانتینربر آمریکایی به نام عقاب سیاه را هنگام عبور از تنگه هرمز بین ایران و عمان اسکورت کرده است.

اگر چه سفارت فرانسه این اقدام را نشان دهنده عمق اعتماد میان نیروی دریایی این کشور و نیروی دریایی آمریکا توصیف کرده است، اما واقعیت های میدانی گویای مسایل دیگری است. آمریکا که پس از پاسخ قاطع ایران در واکنش به تهدید قطع صادرات نفتی کشورمان و با ملتهب کردن امنیت کشتیرانی درآبراه استراتژیک خلیج فارس که روزانه حدود 16.5 تا 17 میلیون بشکه نفت خام از این منطقه صادر می شود، ادعا کرده بود که تداوم کشتیرانی و امنیت این تنگه را برقرار خواهد کرد، اما حالا حتی برای امنیت عبور کشتی تجاری خود مردد شده و از فرانسه کمک خواسته است.

نيكنام

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها