مصر نیروهای بیشتری به تنگه «باب المندب» یمن اعزام می‌کند

مصر نیروهای بیشتری به تنگه «باب المندب» یمن اعزام می‌کند
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 18:28

روزنامه‌ای لبنانی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور مستعفی یمن به قاهره و دیدار با همتای مصری‌اش، نوشت که دولت مصر به دولت مستعفی قول داده نیروهای خود را در تنگه باب المندب یمن افزایش دهد.

العالم - مصر

«عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهور مستعفی یمن دیروز (دوشنبه) وارد قاهره، پایتخت مصر شد و با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

روزنامه «الاخبار» لبنان امروز (سه‌شنبه) با اشاره به این سفر نوشت که رئیس جمهوری مصر در این دیدار از تصمیم این کشور برای افزایش نیروهای مصری موجود در آب‌های بین‌المللی خلیج باب المندب طی چند روز آینده خبر داد.

بر اساس این گزارش، دولت مصر هدف از این اقدام خود را اعمال کنترل کامل مصر بر ترانزیت دریایی در این منطقه در چارچوب طرح تامین امنیت عبور و مرور دریایی در کانال سوئز و تضمین عدم تاثیر این کانال از هرگونه تنش‌ها اعلام کرده است.

طبق گزارش‌های خبری، به رغم فشارها و تطمیع‌های عربستان سعودی، مصر از مشارکت در ائتلاف ضد یمن سعودی‌ها سرباز زد و اعلام کرد که تنها در تامین امنیت آب‌های دریای سرخ و سواحل یمن مشارکت خواهد داشت.

در بیانیه ریاست جمهوری مصر که به این مناسبت صادر شده، آمده است که دو طرف در این دیدار، در مورد همکاری مشترک بین دو طرف با هدف تقویت حمایت از عبور و مرور در دریای سرخ و تنگه باب المندب  و جلوگیری از تحت الشعاع قرار گرفتن ترانزیت دریایی از اوضاع فعلی یمن رایزنی کردند.

عبدالفتاح السیسی بعد از این دیدار طی نشست خبری مشترک با منصور هادی گفت که کشورش «اعتقاد راسخی» به این دارد که امنیت یمن و ثبات آن اهمیت بالایی دارد، نه تنها برای امنیت ملی مصر بلکه برای امنیت و ثبات همه منطقه.

او همچنین گفت که مصر قاطعانه مخالف این است که یمن به محل نفوذی برای نیروهای غیر عربی یا سکویی برای تهدید امنیت و ثبات کشورهای عربی یا عبور و مرور دریایی در دریاس سرخ و تنگه باب المندب تبدیل شود.

رئیس جمهوری مستعفی یمن نیز بدون آنکه حملات ائتلاف سعودی علیه این کشور را که بر اثر آن ۱۷ هزار نفر کشته و زخمی شده و زیرساخت‌های آن نابود شده، محکوم کند، نیروهای انصارالله یمن را مسبب اوضاع فعلی یمن و «تروریست» خواند و گفت که در دیدار با همتای مصری خود در مورد خطراتی امنیت دریای سرخ در معرض آن است، گفت‌وگو کرده است.

السیسی در این دیدار اعلام کرد که کشورش از تلاش‌های «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در راستای از سرگیری گفت‌وگوهای یمن استقبال کرد.

روزنامه الاخبار لبنان بر اساس اطلاعاتی نوشت که رئیس جمهوری مصر طی این دیدار میزبانی قاهره برای گفت‌وگو بین طرف‌های یمنی و طرح صلحی به او پیشنهاد کرده است.

دولت مصر بر اساس این طرح، متعهد می‌شود که جنبش انصارالله یمن را ملزم به اجرای بندهایی کند که از طریق آن بتواند در حکومت، مشارکت و نمایندگی داشته باشد بدون اینکه با قدرت و اختیارات رئیس جمهوری در تعارض باشد و همچنین تمامیت ارضی یمن را حفظ کند.

اخیرا در واکنش به حملات ائتلاف سعودی به بندر الحدیده و تلاش برای اشغال آن، ارتش یمن دو فروند کشتی جنگی عربستان سعودی را در نزدیکی سواحل یمن در دریای سرخ هدف قرار داد که ریاض مدعی شد که این حمله به نفت‌کش‌های سعودی بوده و به همین دلیل صادرات نفت خود را از تنگه باب المندب به این بهانه که امن نیست متوقف کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها