نماینده ایران در سازمان ملل: تهران از گفت و گوی یمنی-یمنی حمایت می کند

نماینده ایران در سازمان ملل: تهران از گفت و گوی یمنی-یمنی حمایت می کند
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 22:18

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، طرح اتهام سعودی ها علیه کشورمان را سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی خود در یمن دانست و گفت: موضع جمهوری اسلامی همواره حمایت از گفت و گوی یمنی-یمنی بوده است.

العالم - ایران / سیاسی

غلامعلی خوشرو با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، ادعای رژیم سعودی درباره بی توجهی ایران به قطعنامه های 2216 و 2231 را بی اساس دانست و افزود: همچنان که در نامه پیشین تاکید کرده بودم این بار نیز تمام این اتهامات مردود می دانم.

در این نامه آمده است: واضح است که هدف چنین فتنه انگیزی، سرپوش گذاشتن بر سبعیت، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است که این کشور همچنان روزانه بخصوص با انهدام زیرساخت های اساسی آن، بمباران مناطق مسکونی پرجمعیت و حمله به مکان های عمومی و غیر نظامی همچون بیمارستان ها، مدارس، امکانات پزشکی، بازارها، مساجد، بنادر و فرودگاه ها و همچنین سیستم های آب و برق در یمن مرتکب می شود.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه خود اضافه کرد: حملات هوایی متوالی اخیر در شهر الحدیده آخرین نمونه از جنایات انجام شده توسط عربستان سعودی در یمن است، جایی که بازار ماهیگیری شلوغ و بیمارستان اصلی شهر عمدا در حملات هوایی هدف قرار گرفت و منجر به مرگ 60 غیرنظامی یمنی از جمله کارکنان پزشکی و مصدومیت حداقل 170 غیرنظامی دیگر شد.

در نامه خوشرو تاکید شده است: با در نظر گرفتن بیانیه هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن، «این حملات هوایی شهروندان بی گناه را در معرض خطر شدید قرار می دهد»، مشخص است که ادامه حملات هوایی نیروهای سعودی به طور جدی امنیت 600 هزار ساکن شهر را به خطر می اندازد و خطوط عرضه کمک های فوری بشردوستانه را برای وارد شدن به این بندر که حدود 70 درصد از واردات در یمن را شامل می شود و 22 میلیون نفر برای زنده ماندن به این کمک های بین المللی متکی هستند، قطع می کند.

وی با اشاره به گزارش نهادهای مدنی درباره شرایط انسانی در یمن اظهار کرده است: علاوه بر این، نهادهای بهداشتی و بشردوستانه منطقه ای و بین المللی اعلام کرده اند که در نتیجه چنین حملاتی، یمن در معرض همه گیری جدید وبا قرار خواهد گرفت. این امر موجب وخامت وضعیت در یمن می شود که اکنون بدترین بحران انسانی در جهان است.

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه خود خاطرنشان کرده است: موضع جمهوری اسلامی ایران این است که هیچ راه حل نظامی برای درگیری یمن وجود ندارد و یک راه حل مسالمت آمیز فقط از طریق یک گفت وگوی ملی تمام عیار تحت رهبری یمنی- یمنی می تواند به دست آید.

خوشرو تصریح کرده است: به این ترتیب، عربستان سعودی باید مداخله نظامی و سیاسی خود را در یمن متوقف کند و دست از محاصره یمن بردارد. 

وی در این نامه تاکید کرده است: ما بار دیگر قویا به جامعه بین المللی و شورای امنیت درباره عواقب منفی ادامه این اقدامات غیر انسانی و تهاجمی که توسط عربستان سعودی علیه مردم مظلوم یمن انجام می شود و همچنین تهدیداتی که این اقدامات متوجه صلح و امنیت در سراسر منطقه می کنند، هشدار می دهیم.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با یادآوری پیشنهاد سال گذشته ایران برای صلح در یمن، گفته است: جمهوری اسلامی آماده است با تمام ذینفعان مرتبط در یک گفت وگوی معنی دار برای عملی کردن این برنامه صلح مشارکت داشته باشد.

خوشرو همچنین در این نامه ادعای مطرح شده از سوی نماینده دائم یمن در سازمان ملل متحد را مردود دانسته و از دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت خواسته است که این نامه به عنوان سند سازمان ملل ثبت شود.

پربیننده ترین خبرها