کاخ سفید: مشکلات اقتصادی ترکیه تقصیر ما نیست/ شاید تحریم‌های ترکیه را موقتاً تعلیق کنیم

کاخ سفید: مشکلات اقتصادی ترکیه تقصیر ما نیست/ شاید تحریم‌های ترکیه را موقتاً تعلیق کنیم
پنج‌شنبه 25 مرداد 1397 - 01:46

سخنگوی کاخ سفید در همان روزی که ترکیه در برابر تحریم‌های آمریکا موضع تهاجمی و ارزش پولش روند صعودی گرفت، از امکان رفع موقت تعرفه‌های تنبیهی خبر داد.

العالم-آمریکا

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید امشب در برابر خبرنگاران از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ترکیه دفاع کرد و گفت که اگر آنکارا «اندرو برونسون» کشیش آمریکایی متهم به جاسوسی را آزاد کند، شاید تحریم‌های ترکیه به صورت موقت لغو شود.

آمریکا ۱۰ مرداد به بهانه ناروا بودن اتهامات وارده به اندرو برونسون و لزوم آزادی فوری وی، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را تحریم کرد و تنش دیپلماتیک کلید خورد؛ روابط دو کشور البته پیش از آن و با راه افتادن زمزمه‌های لزوم نقض توافق دو کشور و عدم فروش مابقی جنگنده‌های اف-۳۵ در راهروهای کنگره، تیره و تار شده بود.

ترکیه که اتهامات وارده را بی‌اساس می‌دانست، به تحریم متقابل وزرای آمریکایی روی آورد و این جا بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به اقدام تنبیهی اقتصادی روی آورد و تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد ترکیه را دو برابر کرد.

ترامپ تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرد

با این اقدام آمریکا، جنگ اقتصادی شروع شد و با افت ارزش لیر ترکیه، مقامات از مردم استمداد کردند و آنها را به فرش ذخائر خانگی طلا و ارزهای خارجی به بانک‌ها فراخواندند. امروز هم ترکیه واردات محصولات الکترونیکی آمریکایی را ممنوع کرد و با انتشار خبر سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلاری قطر در این کشور، روند نزولی ارزش پول ملی ترکیه‌ای‌ها، برعکس شد.

سارا سندرز امشب از موضع جدید آمریکا در برابر ملت ترکیه رونمایی کرد و گفت که «اگر اندرو برونسون از زندان آزاد شود، تعرفه (تنبیهی) واردات فولاد و آلومینیوم به صورت کامل لغو نمی‌شود اما امکان تعلیق موقت آن میسر است

سندرز به کاهش ارزش پول ملی ترکیه در روزهای قبل هم اشاره کرد و گفت که این امر ارتباطی به آمریکا ندارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اما نظری متفاوت دارد و آمریکایی‌ها را به راه انداختن جنگ اقتصادی با کشورش متهم کرده است؛ او گفته که «اگر آمریکا دلار دارد، ما هم خدا را داریم

سخنگوی کاخ سفید به اقدام تقابلی امروز ترکیه و ممنوع شدن صادرات لوازم الکترونیکی آمریکایی به این کشور هم پرداخت و گفت که این کار «مایه تأسف و حاصل گام برداشتن ترکیه در مسیری اشتباه» است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها