ائتلاف «دولة القانون» خبر داد

فراکسیون اکثریت پارلمان جدید عراق تا هفته آینده معرفی می‌شود

فراکسیون اکثریت پارلمان جدید عراق تا هفته آینده معرفی می‌شود
پنج‌شنبه 25 مرداد 1397 - 15:05

ائتلاف دولة القانون با اشاره به عدم نامزدی رئیس این ائتلاف برای نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که فراکسیون اکثریت پارلمان تا هفته آینده یا نهایت پس از عید قربان تشکیل و معرفی می‌شود.

العالم - عراق

«رسول راضی» نماینده سابق پارلمان عراق و از اعضای ائتلاف «دولة القانون» به ریاست «نوری المالکی» تاکید کرد که بزودی تکلیف فراکسیون اکثریت پارلمان مشخص خواهد شد و جزئیات آن اوایل هفته آتی یا پس از عید قربان علنی خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومة اظهار داشت: فراکسیون‌های سیاسی به مراحل نهایی اعلام تشکیل فراکسیون اکثریت نزدیک شده‌اند و این امر اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد و شاید این مسئله تا پس از عید قربان به تأخیر افتد.

راضی افزود که یک دستور کار میان گروه‌های سیاسی عراقی به ویژه میان ائتلاف‌های الفتح، دولة القانون و دو حزب کردی «دموکرات» و «اتحادیه میهنی» کرستان و برخی از احزاب سنی و بخشی از اعضای ائتلاف «النصر» تنظیم شده است. 

وی تصریح کرد که بخشی از ائتلاف النصر در فراکسیون اکثریت حضور خواهند داشت و شخص «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولة القانون نیز از نامزدی برای تصدی پست نخست‌وزیری صرف‌نظر کرده است و تنها «هادی العامری» و «حیدر العبادی» و احتمالا یک شخصیت دیگر، نامزدهای تصدی این پست خواهند شد.

«سامی العسکری» دیگر عضو ائتلاف دولة القانون نیزدر گفت‌وگو با «بغداد الیوم» اظهار داشت که به احتمال زیاد، تشکیل فراکسیون اکثریت تا پیش از عید قربان اعلام می‌شود و گروه‌های سیاسی عراقی حاضر در نشست روز سه‌شنبه پیش در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح در آن حضور خواهند داشت.

وی تاکید کرد که تاکنون هیچ نامی برای تصدی پست نخست‌وزیری یا سایر پستها طرح و بررسی نشده است و امضای نهایی توافق نیز صورت نگرفته است.

 گروه‌های سیاسی شیعی، سنی و کردی عراق سه‌شنبه شب در منزل رئیس ائتلاف الفتح که پس از اعلام نتایج انتخابات، ائتلافش پس از ائتلاف «سائرون» به ریاست «مقتدی الصدر» در رده دوم قرار گرفته، گرد هم آمدند.

در این نشست، روند سیاسی کشور و تشکیل فراکسیون اکثریت که در پی آن دولت جدید متولد خواهد شد، بررسی شد و نمایندگانی از گروه‌های سیاسی مختلف حضور داشتند، که اسامی آنها در ادامه می‌آید:

حسن السنید از ائتلاف دولة القانون، عبدالرحیم الشمری، ضیاء الناصری، عمار یوسف، حیدر الفوادی، حجی رشید و فالح الفیاض از ائتلاف النصر، ابومریم الانصاری، عدنان فیحان و احمد الاسدی از ائتلاف الفتح، حالد المفرجی،  یحیی الکبیسی، محمد الکربولی و قتیبه الجبوری از ائتلاف جدید المحور الوطنی، بنکین ریکالی از حزب دموکرات کردستان، فریاد راوندزی از اتحادیه میهنی کردستان و شمار دیگری از نمایندگان پیروز در انتخابات اخیر.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیش از این گفته می‌شد که فراکسیون اکثریت با حضور ائتلاف النصر، جریان حکمت ملی و ائتلاف سائرون تشکیل خواهد شد و ائتلاف الفتح نیز به آن خواهد پیوست.

پربیننده ترین خبرها