توافق آتش‌‌بس غزه نزدیک است؟

پنج‌شنبه 25 مرداد 1397 - 18:39

منابع مطلع گفتند که اتمام پرونده آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی در نوار غزه نزدیک است. 

العالم فلسطین اشغالی

اطلاعات تایید نشده حاکیست که عباس کامل وزیر اطلاعات مصر برای آخرین بررسی توافق آتش بس راهی تل آویو شده است.

این توافق شامل دفع قبض برق غزه توسط قطر با همکاری تل آویو، پرداخت حقوق کارمندان غزه با همکاری مصر، آتش بس به مدت یک سال و ایجاد گذرگاه آبی میان غزه و قبرس تحت کنترل امنیتی اسراییلی است.    

پس از آن گروههای فلسطینی دور جدیدی از گفت و گو را در قاهره آغاز نموده اند که درباره آشتی، آتش بس با رژیم اسراییلی و رفع محاصره غزه است.    

از سوی دیگر شبکه اسرائیلی «هاآرتص» نوشته است: مقامات ارشد رژیم صهیونیستی امروز (پنجشنبه) اعلام کردند که توافق آتش‌بس با جنبش مقاومت اسلامی «حماس» از روز گذشته وارد مرحله اجرایی شده و شش بند نیز دارد.

هنوز منابع فلسطینی از محتوای توافق احتمالی سخنی نگفته‌اند اما به گفته روزنامه سعودی الحیاة، قرار است گروه‌های فلسطینی فردا در قاهره، این توافق را اعلام کنند.

روزنامه «هاآرتص» چاپ فلسطین اشغالی به نقل از این مقامات (که نامشان فاش نشد) نوشت این طرح که مرحله اول آن روز چهارشنبه اجرایی شده، با میانجی‌گری مصر و سازمان ملل حاصل شده و مفاد آن شبیه بندهای توافقی است که بعد از جنگ غزه در سال 2014 برقرار شده بود.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی و مقامات نظامی این رژیم اما برای آنکه به پذیرش آتش‌بس با حماس اذعان نکنند، می‌گویند چیزی که اکنون رخ داده، همان بازگشت به وضع موجود پیش از شروع تنش‌های چند ماه اخیر است.

مقامات صهیونیست، شش بند این توافق را که به صورت تدریجی اجرا خواهند شد، اینگونه بیان کرند:

آتش‌بس فراگیر

بازگشایی تمام گذرگاه‌های غزه و گسترش محدوده ماهیگیری در سواحل این منطقه (به 14.5 کیلومتر)

ارسال کمک‌های پزشکی و بشردوستانه

تبادل زندانیان فلسطینی با صهیونیست‌های مفقود در نوار غزه

بازسازی وسیع زیرساخت‌های غزه با منابع مالی خارجی

(گفت‌وگو درباره) ساخت بندر و فرودگاه برای نوار غزه

هفته گذشته کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی ضمن ابراز موافقت با این طرح، تایید کرد که مذاکرات بر سر این طرح ادامه یابد. تنها وزیرانی که با این طرح مخالفت کردند سرهنگ «آیلت شاکد» وزیر دادگستری و سرهنگ «نفتالی بنت» وزیر آموزش این رژیم بودند.

اولین مرحله این توافق، که همان توقف درگیری‌ها و تبادل آتش در ازای بازگشایی تمام گذرگاه‌های غزه و گسترش محدوده ماهیگیری است، با اصرار «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از روز چهارشنبه اجرا شد.

یک مقام دیگر اما به رسانه‌ها گفته بود که در صورت عدم اجرای بند چهارم از سوی گروه‌های مقاومت در فلسطین، یعنی بازنگرداندن اجساد صهیونیست‌های مفقود در نوار غزه، تمام طرح فعلی ملغی خواهد شد.

هاآرتص همچنین به نقل از شبکه «المیادین» نوشت که این توافق شامل یک بازه زمانی یک ساله برای آتش‌بس، ایجاد یک راه تبادلاتی دریایی بین غزه و قبرس و همچنین تامین مالی سوخت مورد نیاز این منطقه توسط قطر است.

بر این اساس، پرداخت حقوق اعضای حماس بر عهده قطر است و رژیم صهیونیستی نیز روی خط دریایی غزه و قبرس نظارت خواهد کرد.

طی ماه‌های اخیر، وضعیت نوار غزه به دلیل تداوم خشونت و حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان معترض در جریان تظاهرات بزرگ راهپیمایی بازگشت در مناطق مرزی و همچنین پدیده بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا تشدید و متشنج شده است. 

در یک ماه اخیر چندین بار گزارش‌های مختلفی مبنی بر حصول توافق آتش‌بس بین گروه‌های مقاومت در نوار غزه و ارتش رژیم صهیونیستی منتشر شده بود که هر بار یکی از طرفین یا آن را تکذیب می‌کرد یا با تبادل آتش، نقض می‌شد

پربیننده ترین خبرها